طبع ازگیل سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص ازگیل)

به گزارش وبلاگ حامد، ازگیل میوه ای خاص و کمیاب است که در اواخر بهار برداشت می شود. این میوه آبدار و خوشمزه، در شهرهای شمالی ایران با نام کنس یا کندس شناخته می شود؛ پوست آن به رنگ زرد و گوشت آن به رنگ سفید است. طبع ازگیل و ترکیبات موجود در آن، این میوه خوش طعم را به یک میوه کاربردی در طب سنتی نیز تبدیل کرده است.

طبع ازگیل سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص ازگیل)

در این مقاله ابتدا طبع ازگیل از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سلامتی این میوه لذیذ می پردازیم.

طبع ازگیل چیست؟

مزاج ازگیل از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

خواص میوه ازگیل برای سلامتی بدن

1. جوان کننده پوست با ویتامین ث فراوان

ازگیل دارای مقادیر بالایی از انواع آنتی اکسیدان ها به خصوص ویتامین C است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. رادیکال های آزاد به دلیل اکسید شدن سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می شوند. در صورت از بین نرفتن رادیکال های آزاد در بدن، پوست به سرعت حالت کشسانی خود را از دست داده و دچار چین و چروک و پیری زودرس می شود.

2. کاهش ریزش مو به صورت طبیعی

این میوه خوشمزه و آب دار دارای مقادیر فراوانی آهن، مس و روی دارد. در خانم ها معمولا کمبود آهن و در آقایان معمولا کمبود روی باعث ریزش موها می شود. بنابراین مصرف ازگیل به دلیل ترکیبات عالی آن، هم به خانم ها و هم به آقایان برای کاهش و رفع ریزش مو کمک می کند.

3. خانم های باردار حتما ازگیل بخورند!

این میوه خوش طعم دارای مقادیر فراوانی آهن است. در نتیجه خطر ابتلا به کم خونی در زنان باردار را کاهش می دهد. همچنین فیبر موجود در این میوه یک درمان طبیعی برای رفع یبوست در دوران بارداری است. از طرفی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این میوه به رشد و وزن گیری جنین کمک می کند.

4. افزایش رشد در بچه ها و نوجوانان

ازگیل سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد در بچه ها و نوجوانان است. فیبر موجود در آن نیز به درمان خانگی نفخ معده و یبوست در بچه ها و نوجوانان کمک می کند.

5. کنترل قند خون با دمنوش ازگیل

مطالعات اجرا شده نشان داده اند که استفاده مداوم از میوه ازگیل یا چای و دمنوش آن باعث کاهش قند خون می شود و به همین دلیل مصرف آن به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود. همچنین از افزایش کلسترول بد خون و چربی در این بیماران جلوگیری می کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند بیماران دارای بیماری های قلبی و فشار خون از رژیم غذایی کم سدیم استفاده کنند. مقدار سدیم در ازگیل پایین، اما پتاسیم آن بالاست. در نتیجه فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی کاهش پیدا می کنند.

6. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

ازگیل دارای مقادیر فراوانی فیبر است. به همین دلیل برای رفع نفخ و ورم معده بسیار کارساز است. به علاوه به هضم غذا و تنظیم حرکت مواد غذایی در روده نیز کمک می کند و باعث می شود عملکرد کل دستگاه گوارش بهبود یابد.

7. درمان خانگی سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان های بسیار قوی مانند ویتامین C و ویتامین A، در این میوه خوش طعم وجود دارد؛ از این رو سیستم ایمنی بدن تقویت شده و التهابات ناشی از سرماخوردگی، مانند زخم گلو یا سرفه را به سرعت بهبود می بخشد. به همین دلیل این میوه برای افراد مبتلا به آسم نیز بسیار مفید است و التهابات تنفسی را کاهش می دهد.

8. کاهش بیماری های قلبی

فیبری که در این میوه لذیذ وجود دارد از جذب چربی های مضر در روده جلوگیری کرده و کلسترول بد خون را کاهش می دهد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش پیدا می کند.

9. جلوگیری از آلزایمر

ازگیل دارای آهن فراوانی است و این آهن خونرسانی به مغز را افزایش می دهد؛ در واقع کاری می کند که هورمون هایی مانند دوپامین و سروتونین که باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شوند، افزایش پیدا کنند. این پدیده باعث افزایش تمرکز و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. پس ازگیل را به عنوان یکی از مواد غذایی تقویت کننده حافظه مد نظر قرار دهید.

10. افزایش سلامت چشم

یکی از ویتامین های بسیار مهم موجود در این میوه ویتامین A است. این ویتامین باعث افزایش سلامت چشم و تقویت بینایی می شود. همچنین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا بیماری چشمی که مهم ترین عامل کوری در افراد مسن است) و آب مروارید را کاهش می دهد.

11. دفع سنگ کلیه با ازگیل؛ دیورتیک طبیعی

سنگ های کوچک کلیه با اینکه کوچک هستند، به دلیل اینکه باید با دارو و به مرور زمان رفع شوند، درد فراوانی را در بدن فرد مبتلا ایجاد می کنند. میوه خوشمزه ازگیل دارای خاصیت دیورتیک طبیعی است. این خاصیت با افزایش ادرار در فرد اسید اوریک اضافی در خون را دفع کرده و به طور طبیعی سنگ های کوچک را درمان می کند.

12. ازگیل، میوه لاغری!

کالری موجود در این میوه بسیار پایین است، اما فیبر بالایی دارد. به همین دلیل افراد دارای اضافه وزن یا کسانی که نگران تناسب اندام خود هستند با خیال راحت می توانند مقادیر زیادی ازگیل را در یک روز مصرف کنند. این میوه علاوه بر احساس سیری طولانی، سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تا حدودی تامین می کند.

فیبر داخل این میوه به شکلی است که جذب چربی در روده را کاهش داده و چربی های دور شکم را آب می کند.

13. مصرف ازگیل و خداحافظی با کبد چرب

این میوه دارای ترکیباتی است که به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می کند. مصرف دائم این میوه در فصل خودش و چای و دمنوش آن در فصل هایی که میوه اش در دسترس نیست، به طور طبیعی و آسان کبد چرب را درمان می کند.

14. درمان آسان کم خونی

آهن فراوان موجود در این میوه باعث افزایش تولید هموگلوبین در خون می شود. در نتیجه حمل اکسیژن و رساندن آن به اندام های بدن بهتر شده و کم خونی ناشی از فقر آهن به راحتی درمان می شود.

سخن آخر

میوه ازگیل از میوه هایی است که دارای طعمی شیرین و آب دار است. کشت آن در کشور محدود و فصل برداشت و مصرف آن کوتاه است. اما شما می توانید برای بهره مند شدن از خواص آن در تمام طول سال از چای ازگیل یا دمنوش ازگیل، به صورت خشک شده نیز استفاده کنید. توجه کنید که به دلیل طبع سردی که ازگیل دارد، توصیه می شود حتما همراه با مصلحش یعنی عسل استفاده شود تا بدن دچار سردی نشود.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید در چه شهری و به چه صورت از این میوه خاص و کمیاب استفاده کرده اید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم! شما دوستان عزیز می توانید در سایت وبلاگ حامد با طبع، مصلحات و خواص درمانی میوه های دیگر مانند طبع سیب نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع ازگیل سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص ازگیل)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع ازگیل سرد است یا گرم؟ (معرفی مصلحات و خواص ازگیل)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید