باید و نبایدهای غذایی برای زنان ورزشکار

به گزارش وبلاگ حامد، تغذیه مناسب سنگ بنای سلامت زنان و به ویژه زنان ورزشکار است و آن ها نسبت به مردان احتیاج های تغذیه ای خاصی دارند که در مراحل مختلف زندگی فرق دارد.

باید و نبایدهای غذایی برای زنان ورزشکار

به گزارش ایسنا، غذا های مناسب و سرشار از موادمغذی، شرایط را برای داشتن زندگی فعال و سالم فراهم می نماید و در عین حال در پیشگیری از بیماری ها بسیار موثر است. هم چنین زنان به علت شرایط فیزیولوژیک خاصی که دارند باید به احتیاج های تغذیه ای آن ها توجه ویژه ای داشت.

تغییرات هورمونی ماهانه در زنان، تغییراتی در خلق و خو و شرایط عمومی ایجاد می نماید که بهبود شرایط تغذیه و کاهش استرس می تواند به کم شدن علائم یاری کند. مصرف شکلات و قهوه (کافئین) عامل تشدید سردرد ها و تحریک پذیری ناشی از PMS است و به همین علت توصیه می گردد یک تا دو هفته پیش از قاعدگی مصرف آن ها محدود گردد.

مصرف غذا های حاوی منیزیم (دانه ها، مغزها، غلات سبوس دار، سبزی ها)، ویتامین ب 6 (گوشت ها، فرآورده های غلات کامل مثل گندم، سبزی ها و مغزها)، کلسیم، منگنز، پروتیین و رژیم غذایی کم نمک به بهبود علائم و دریافت ویتامین سی با مصرف منابع غنی از این ویتامین به کاهش خونریزی شدید قاعدگی یاری می نماید.

مصرف اسید های چرب امگا 3 سبب کاهش انقباض های دردناک قاعدگی و مصرف منابع غذایی غنی از آهن در دوران قاعدگی برای جبران بخشی از آهن از دست رفته در دوران قاعدگی توصیه می گردد.

زنان در سنین آخر میانسالی نیز توجهات خاص تغذیه ای دارند و به علت افت هورمون استروژن که به مقدار 60 درصد در حدود 50 سالگی اتفاق می افتد، علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی بروز می نماید و مصرف غذا ها بر پایه گیاهی که حاوی فیبر و فیتواستروژن است از جمله غلات کامل مانند نان های سبوس دار، سبزی و میوه، حبوبات و سویا بر کنترل علائم تاثیرگذار است.

در عین حال مصرف منابع کلسیم و ویتامین دی، ویتامین K، منیزیم برای حفاظت از سلامت استخوان لازم است و بیماری های قلبی، سکته، سرطان بیماری های شایعی هستند که در زنان منجر به مرگ می شوند و اضافه وزن و مصرف غذا های چرب عامل خطر بیماری های قلبی و بعضی از سرطان ها به ویژه سرطان سینه هستند.

بر اساس این مطلب که از سوی فرناز نوری زاده، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی آمده است: زنان ورزشکار نباید مصرف غذا های غنی از آهن را فراموش و در صورت کمبود آهن حتما احتیاج است که از مکمل آهن استفاده نمایند. در سنین باروری نیز باید مصرف اسیدفولیک را جدی بگیرند چراکه مصرف اسیدفولیک خطر تولد نوزاد با نقص های مادرزادی را کاهش می دهد.

زنان روزانه به کلسیم بیش تری احتیاج دارند و غذا های غنی از کلسیم عبارتند از شیر کم چرب، ماست، پنیر، کشک، حبوبات، لوبیا سبز، نخودفرنگی، انواع کلم، بادام، ماهی، غذا ها و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم که مصرف آن ها لازم است.

روزانه مصرف 400 میلی گرم ویتامین E عوارض یائسگی را به مقدار زیادی کاهش می دهد و ورزش و فعالیت بدنی جز مهمی از سلامت زنان به شمار می رود.

فعالیت بدنی با تاکید بر فعالیت های هوازی، استقامتی و تمرینات تحمل نماینده وزن، نقش مهمی بر سلامت قلب و روان دارد و باید ورزش متناسب با شرایط جسمانی و قلب و عروق فرد باشد وداشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی (حاوی ریزمغذی ها به مقدار کافی) و کم چرب کلید سلامت زنان است.

منبع: فرارو

به "باید و نبایدهای غذایی برای زنان ورزشکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای غذایی برای زنان ورزشکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید