جوش صورت و خوراکی های مقصر

به گزارش وبلاگ حامد، اگر فکر می کنید که جوش امروز صورتتان بخاطر میان وعده ای است که دیشب خورده اید، شاید حدستان درست باشد. چند ماده غذایی هستند که واقعا آکنه را تحریک می نمایند و معمولا هم در آشپزخانه شما وجود دارند. با ما همراه باشید تا با بعضی از این مواد غذایی آشنا شوید.

جوش صورت و خوراکی های مقصر

جوش یا همان آکنه چیست؟

پاسخ به این پرسش حتی به وسیله دانشمندان نیز به خوبی درک نشده است اما از آنجا که هیچ درمانی بطور قطعیت برای این مشکل وجود ندارد در مرحله اول جلوگیری از بروز آکنه بسیار معقول بنظر می رسد.

آکنه به عنوان یک نوع بیماری تلقی می گردد که بر غدد پوست تاثیر گذاشته و به منافذ آن نفوذ می نماید. زمینه ایجاد این مشکل در تمام افراد وجود دارد پس باید به غذایی که می خورید توجه بیشتری داشته باشید.

چه چیزی سبب بروز جوش می گردد؟

همانطور که همه ما می دانیم هنگامی که چربی روی پوست افزایش یابد سلول های مرده بر روی پوست تجمع یافته و در حقیقت فولیکول های پوست مسدود شده و این برجستگی ها برروی پوست ظاهر می گردد. هنگامی که در بدن انسولین و سایر مواد شیمیایی فراوری گردد باعث می گردد غدد چربی روی پوست پایدار شده و آکنه ایجاد گردد.

کدام یک از مواد غذایی باعث ایجاد جوش روی صورت و بدن می گردد؟

1. دانه های تصفیه شده و شکر
افرادی که از آکنه پوستی رنج می برند در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند غذاهایی با کربوهیدرات فراوان مصرف می نمایند.

افرادی که غذاهای قندی مصرف می نمایند نسبت به سایر افراد 30 درصد بیشتر در معرض آکنه قرار دارند زیرا مصرف این غذاها سطح قند خون را افزایش می دهد. این قند ها از جریان خون و سلول ها در رفت و آمد بوده و در نتیجه باعث ایجاد آکنه خواهند شد.

2. بعضی از نان ها
نان به دلایل زیادی مشکل زاست اما هنگامی که صحبت از آکنه می گردد مقصر اصلی گلوتن محسوب می گردد زیرا نه تنها به روده کوچک آسیب می رساند بلکه التهاب سیستمیک که یکی از محرک های اصلی آکنه می باشد را نیز افزایش خواهد داد. بسیاری از مطالعات علمی علت پسوریازیس و درماتیت هرپتی فرموریس را حساسیت به گلوتن می دانند. این شرایط بیماری سلیاک پوست نامیده می گردد. 1
3. سویا
سویا ماده غذایی مفیدی است که می تواند جایگزین مواد غذایی ناسالم در رژیم غذایی روزانه گردد، اما باید توجه داشت که مصرف زیاد آن، ممکن است تأثیرات نامطلوبی روی پوست داشته باشد.

بعلاوه براساس تحقیقات نشریه تایم، 90 درصد محصولات سویا در دنیا اصلاح شده و یا دست کاری شده ژنتیکی هستند و به همین دلیل بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. در این پژوهش عنوان شده است که مصرف سویا می تواند موجب اختلال در تعادل هورمون های بدن گردد و همین نداشتن توازن هورمونی زمینه را برای بروز آکنه، جوش و یا حتی چروکیدگی پوست به خصوص در بانوان فراهم می نماید.

4. آجیل
برای داشتن یک بدن سالم نباید در مصرف انواع غذاها حتی غذاهای سالم زیاده روی کرد. در بیشتر رژیم های غذایی، مصرف آجیل در حجم زیاد توصیه می گردد، اما اگر اندازه پروتئین دریافتی شما در این زمینه بیش از احتیاج روزانه تان باشد، پوست تان باید بهای آن را بپردازد.

یک رژیم غذایی غنی و سرشار از امگا3 و امگا6 حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن است، اما مصرف بعضی از آجیل ها موجب می گردد سطح امگا6 به شدت افزایش یابد. بسیاری از اسیدهای چرب موجود در امگا6 که در رژیم های توصیه شده غربی به علت پروتئین بالا توصیه می شوند، می توانند موجب بروز جوش و قرمزی در پوست شوند. گردو، آجیل کاج و بادام حاوی مقادیر بالایی امگا6 هستند.

5. میگو
یکی دیگر از موادی که می تواند موجب تشکیل جوش بر روی پوست گردد، مصرف زیاد یُد است. میگو و بعضی از غذاهای دریایی حاوی اندازه زیادی ید هستند.

این مواد اگرچه کالری پایینی دارند، اما به علت بالا بودن سطح عناصر شیمیایی ممکن است موجب بروز جوش و حساسیت های پوستی به ویژه در بانوان شوند.

اگر شما تمایل دارید از غذاهای دریایی بهره ببرید، توصیه می گردد موادی را در سبد غذایی خود بگذارید که اندازه اسیدهای چرب آن در سطح متعادلی باشد، مانند ماهی سالمون. این کار باعث می گردد نه رژیم غذایی تان را زیر پا بگذارید و نه دچار جوش و حساسیت های پوستی شوید.

6. شیر
لبنیات اهمیت زیادی در سلامت بدن دارند و مواد مغذی لازم برای استحکام استخوان ها را تأمین می نمایند، اما باید توجه داشت که براساس تحقیقات مؤسسه WebMD لبنیات سرشار از تستوسترون هستند. اندازه بالای این هورمون در خون با تحریک غدد بدن، اندازه تجمع چربی را افزایش می دهد.

تجمع چربی نیز زمینه را برای بروز جوش و آکنه های پوستی به خصوص در افرادی که پوست چربی دارند، فراهم می نماید.

پیشنهاد می گردد مصرف لبنیات و خامه های پرچرب را کم کنید و برای دریافت اندازه کلسیم مورداحتیاج بدن از کلم و کلم بروکلی در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

7. آگواو
به نظر می رسد این گیاه جایگزین بسیار مناسبی برای شیرین نماینده های مختلف و شکر باشد.

براساس نظریه ی یک متخصص تغذیه، بیش از 90 درصد گیاه آگواو از قند فروکتوز تشکیل شده است.

فروکتوز نه تنها برای کبد بسیار مضر است، بلکه می تواند موجب بروز جوش، آکنه و حتی اگزما نیز گردد، که علائم آن خارش پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن آن است. اگر دوست دارید دندان هایی سالم و پوستی شفاف و بدون جوش داشته باشید، بهتر است این ماده غذایی را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

عسل محلی، شربت افرا و دیگر شیرین نماینده های سنتی گزینه های خوب و سالم تری هستند که می توانید جایگزین آگواو بکنید. 2

8. بادام زمینی
این آجیل محبوب، یک محرک جوش است. لنینگ می گوید: ما از افراد مستعد به آکنه خواستیم تا از بادام زمینی و محصولات آن استفاده ننمایند، زیرا آن ها حاوی نوعی هورمون به نام آندروژن هستند که می تواند با فراوری سبوم، فولیکول های روی پوست را تحریک کند و پس از آن، جوش ها تشدید می شوند.

این، یعنی ساندویچ کره بادام زمینی (یا تخم مرغ سرخ شده در روغن) که می خورید، می تواند به سرعت باعث چرب شدن پوستتان گردد. مراقب روغن بادام زمینی در چیپس های سیب زمینی نیز باشید زیرا معمولا باعث جوش های ناگهانی می شوند.

9. ید
ید برای درمان جراحات مفید است و در بیشتر غذاهای مورد علاقه ما وجود دارد.

نمک ید دار، مهمان اصلی بیشتر میزهای غذا است، اما اندازه زیادی از این ماده محرک نیز در جلبک دریایی وجود دارد.

10. غذاهای آمادهآکنه ارتباط مستقیمی با غذاهای غربی که سرشار از کالری ، چربی و کربوهیدرات هستند، دارد.

این غذاها شامل: همبرگر، ناگت، هات داگ ، سیب زمینی سرخ شده ، نوشابه، میلک شیک و پیتزا می شوند.

براساس مطالعه ای که اخیرا انجام شد، افرادی که غذاهای آماده مصرف می نمایند در مقایسه با افرادی که غذای سالم مصرف می نمایند 43 درصد بیشتر به آکنه مبتلا می شوند. بعلاوه در افرادی که روزانه این غذاها را مصرف می نمایند خطر ابتلا به آکنه 17 درصد افزایش میابد.

11. سیب زمینی سرخ نموده
این محصول یکی از محبوب ترین خوراکی ها بین افراد به شمار می رود. سیب زمینی سرخ نموده علاوه بر سرخ شدن در روغن نامرغوب سبب بروز آکنه خواهد شد. این خوراکی حاوی کربوهیدرات بالایی بوده و یک تکه از آن سبب فراوری سریع انسولین شده و منجر به التهاب سیستمیک خواهد شد زیرا سرشار از چربی های امگا 6 می باشد. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.chetor.com

3.www.alamto.com

منبع: راسخون

به "جوش صورت و خوراکی های مقصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوش صورت و خوراکی های مقصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید