14 علت برای خستگی تان که نمی دانستید

به گزارش وبلاگ حامد، خیلی خسته ام! جمله ای آشنا و البته آزاردهنده است که در طول روز بارها و بارها تکرارش می کنید و احتمالا دنبال باعث و بانی اش می شد.

14 علت برای خستگی تان که نمی دانستید

به گزارش وبلاگ حامد، البته همواره کاسه کوزه ها سر کوتاهی شب ها، استرس های کاری، دشواری کارهای خانه، بی خوابی و درگیری های روزمره شکسته می گردد اما خستگی زیاد همواره از بی خوابی ناشی نمی گردد بلکه عوامل دیگری هم هستند که ناگهان باک انرژی تان را به صفر می رسانند. این گونه می گردد که همواره از خستگی و بی حالی گله می کنید بدون اینکه علت واقعی آن را بدانید. با این حال نگران نباشید ما به شما یاری می کنیم تا 14 عامل خستگی را بهتر بشناسید.

بریده بریده نفس می کشید

همین حالا به تنفس تان دقت کنید؛ منقطع و دم و بازدم تان کوتاه و سطحی است؟ معمولا بیشتر افراد این گونه نفس می کشند اما بدن از این نوع نفس کشیدن ناراضی است چون به مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی نماید. در نتیجه مونواکسیدکربن موجود در خون بسیار بیشتر شده و احساس خستگی می کنید. برای اکسیژن رسانی به بدن باید یاد بگیرید با شکم تان نفس گیری کنید. همین حالا دست تان را روی دیافراگم تان بگذارید، با بالا آوردن شکم، عمیق نفس بکشید و سپس رها کنید و هوا را با خالی کردن شکم بیرون دهید. البته این یک تمرین اغراق شده است تا شیوه نفس عمیق کشیدن را یاد بگیرید. به هر حال، روی تنفس تان تمرکز داشته باشید و نفس عمیق بکشید.

هیچ برنامه تلویزیونی را از دست نمی دهید

اگر وقتی به خانه برمی شد جلوی تلویزیون ولو می شوید و حتی سر شام هم چشم از این صفحه برنمی دارید، برترین روش را انتخاب نموده اید تا حسابی خسته شوید چون بدن بی تحرک، نشستن را به منزله آماده شدن برای خواب تلقی می نماید، درنتیجه احساس کسالت همه وجودتان را می گیرد. از این گذشته، وقتی چشم هایتان را به صفحه تلویزیون یا رایانه می دوزید کمتر پلک می زنید. این کار هم نتیجه ای جز خشکی چشم ها ندارد که به طور مستقیم به خستگی چشم منجر می گردد، به همین علت خیلی زود خسته می شوید و دلتان می خواهد بخوابید. برای جلوگیری از این مسائل فقط کافی است تکانی به خودتان بدهید و حتی هنگام دیدن کردن تلویزیون ورزش کنید. منظورمان همان حرکت های کششی ساده است که در هر حالی می توانید انجام دهید.

هنگام پخش آگهی ها چشم از صفحه تلویزیون بردارید، بلند شوید و بدنتان را کش و قوسی دهید، کمی راه بروید، پنجره را باز کنید و نفسی عمیق بکشید. در این صورت احساس بهتری می کنید و خستگی از تنتان می پرد.

خواب و بیداری تان معلوم نیست

ساعت بیولوژیکی بدن احتیاج به برنامه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری تان زمان مشخصی ندارد، دچار حالتی می شوید که انگار در ابرها راه می روید و کاملا منگ و خسته اید، در این صورت کارایی تان را نیز از دست می دهید. درست است که آخر هفته ها و روزهای تعطیل برنامه خواب همه بهم می ریزد اما با این حال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر به مقدار کافی هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می نمایند.

بدنتان با کویر فرقی ندارد

خیلی از ما حتی متوجه نمی شویم که در طول روز چقدر کم آب می خوریم، به همین علت بدنمان بیشتر اوقات در حالت کم آبی جزئی واقع شده است. هیچ وقت منتظر نمانید تا تشنه تان گردد و بعد سراغ نوشیدن آب بروید چون احساس تشنگی یعنی بدن دو تا سه درصد مایعات خود را از دست داده است، در نتیجه دچار منگی و بی حالی می شوید. احتمالا اگر بگوییم روزانه باید هشت لیوان آب میل کنید وحشت زده می شوید اما نگران نباشید لازم نیست همه این مقدار را یکجا سر بکشید. همواره یک بطری یا یک لیوان آب دم دست تان باشد و در طول روز جرعه جرعه میل کنید. از قلم نیاندازید که مصرف سوپ، آبمیوه ها یا سبزیجات نیز برای تامین آب بدن مفیدند.

مثل خانم هاویشام زندگی می کنید!

اگر عادت دارید همواره پرده ها را بکشید و محیط اطراف تان را تاریک کنید، انتظار شادابی زیاد نداشته باشید. خورشید فقط برای جذب ویتامین D نیست. اگر به مقدار کافی در معرض نور طبیعی نباشید، بدنتان دچار خستگی، خواب آلودگی و کسالت می گردد. مغز ما وقتی در شرایطِ تاریک و روشن قرار می گیرد سیگنال هایی به بدن ارسال می نماید و آن را به حالت خواب می رساند. به همین علت وقتی چند روز متوالی هوا گرفته و ابری است، احساس افسردگی و خستگی زیاد می کنید. حتما هر روز از منزل خارج شده و پیاده روی کنید چون 10 دقیقه راه رفتن در روشنایی بیرون از منزل برای کسب انرژی و خلاص شدن از خستگی کافی است.

صبح ها ناشتا می زنید بیرون

اگر روزتان را بدون خوردن صبحانه یا فقط با یک فنجان چای یا قهوه، مشتی مولتی ویتامین رنگ و وارنگ یا کیک و کلوچه و شیر کاکائو شروع می کنید، خیلی زود باک انرژی تان خالی می گردد و تمام روز احساس خستگی می کنید. عادت کنید هر روز صبحانه کامل حاوی پروتئین و کربوهیدرات و یک واحد میوه تازه میل کنید تا خستگی از شما دور گردد.

این چراغ خواب است یا خورشید؟

اگر شب ها مقابل تلویزیون روشن بخوابید یا نور چراغ خواب تان خیلی زیاد باشد، در طول روز احساس خستگی می کنید چون در این شرایط مغز روز و شب را اشتباه می گیرد و به مقدار کافی ملاتونین ترشح نمی نماید. این هورمون برای خواب خوب و باکیفیت لازم است. اگر احتیاجی به چراغ خواب ندارید آن را خاموش یا نور آن را کم کنید. بعلاوه باید محیط اطراف تان به مقدار کافی تاریک باشد تا طی روز احساس نشاط بیشتری کنید.

مدام ورزش می کنید

برای احساس نشاط و شادابی بیشتر حتما باید ورزش را در برنامه روزانه تان بگنجانید اما منظورمان ورزش خیلی سنگین و طولانی مدت نیست. بدن ما احتیاج به زمان دارد تا خود را احیا کند؛ بنابراین برای مقابله با خستگی یک روز در میان ورزش کنید نه هر روز. به مرور که بدنتان آمادگی لازم را پیدا کرد می توانید ساعت جلسه های ورزشی را بیشتر کنید.

اضافه وزن بیشتر؛ انرژی کمتر

حتی دو کیلوگرم اضافه وزن کافی است تا مدام احساس خستگی کنید. در واقع هر کیلوگرم وزن اضافه فشار مضاعفی روی قلب می گذارد و به تدریج شما را خسته و بی انرژی می نماید. بنابراین تا می توانید مصرف فست فودها و مواد غذایی سرشار از قند و چربی را محدودتر کنید. از قلم نیاندازید که هرچه به وزن ایده آل تان نزدیک تر شوید، احساس سبکی و انرژی بیشتری خواهید داشت.

ظاهر خسته؛ باطن خسته تر می آورد

اگر همواره با شانه های آویزان یا حالت قوز نموده راه می روید یا می نشینید نه تنها ظاهرتان خسته به نظر می رسد، بلکه از درون نیز احساس خستگی واقعی خواهید داشت چون در این حالت بیشتر سنگینی تان روی پشت، کمر و ران هایتان است و احساس خستگی و درد می کنید. اما وقتی شانه ها را عقب می دهید و استیل بدنتان را درست می کنید، نه تنها با انرژی و سرحال به نظر می رسید بلکه از شر کمردرد و خستگی هم خلاص می شوید.

مثل تراکتور کار می کنید

وظایف و مسوولیت هایی که بر دوش تک تک ماست گاهی خسته نماینده و حتی کمرشکن می گردد اما باید بدانید مثل تراکتور کار کردن باک انرژی تان را خالی می نماید. شما آدم آهنی، ابر انسان یا رایانه نیستید و هیچ کس انتظار ندارد 24 ساعت و هر هفت روز هفته را کار کنید. اصلا جدیت و کارایی بالا به این معنی نیست که بیش از توانتان کار کنید چون در این صورت از نظر جسمی و روحی خسته و فرسوده می شوید.

با این حساب باید در فواصل روز به مدت کوتاهی هم که شده به مغزتان خاموشی بدهید. هر از گاهی فیلم کمدی ببینید تا تنش ها و فشارهای روحی از شما دور شوند. در طول روز استراحت کوتاهی بکنید تا خستگی از تنتان برود و مغزتان هم نفسی بکشد.

در دل شلوغی و ترافیک زندگی می کنید

سر و صدا استرس زاست؛ بنابراین اگر هیاهوی زیادی در اطراف تان باشد احساس خستگی اجتناب ناپذیر است. متاسفانه سر و صدای زیاد به سلامت آسیب می زند. در واقع، سر و صدا علاوه بر به خطر انداختن سلامت گوش ها باعث افزایش ضربان قلب، افزایش ترشح آدرنالین و بالا رفتن فشار خون می گردد. معمولا هیچ کس نمی تواند در سر و صدای بر اعصابش مسلط شده و تمرکز داشته باشد، به همین علت بدن کوشش زیادی برای محافظت از خود و حفظ آرامشش می نماید و در نتیجه خیلی زود احساس خستگی می کنید. بنابراین تا می توانید فضای منزل یا محیط کار را آرام نگه دارید.

کربوهیدرات ها را فراموش نموده اید

حذف کردن کربوهیدرات ها از برنامه غذایی روزانه کافی است تا مدام احساس خستگی کنید. مغز انسان با پروتئین کار نمی نماید بلکه با کربوهیدرات ها امورات خود را می گذراند. به این صورت که بدن گلوسیدها یا همان کربوهیدرات های مصرف شده را به گلوکز (قند) تبدیل می نماید و این گلوکزها منبع اصلی تامین انرژی بدن هستند. عدم مصرف کربوهیدرات ها باعث می گردد انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را نداشته باشید.

توصیه می گردد کربوهیدرات های پیچیده مانند نان سبوسدار، حبوبات و سبزیجات نشاسته ای را از برنامه غذایی تان حذف نکنید چون بدن برای فراوری انرژی به آنها احتیاج دارند.

به مقدار گنجشک می خورید

اگر برخی ها آنقدر پرخوری می نمایند که حتی نمی توانند از جایشان تکان بخورند، در عوض خیلی ها هم از آن ور بام می افتند و مانند گنجشک غذا می خورند. اگر در طول روز انرژی تان خیلی زود تمام می گردد، شاید به گروه دوم تعلق دارید. بدن ما احتیاج دارد که هر سه تا پنج ساعت چیزی بخورد تا انرژی اش را تامین کند. برای پیشگیری از این مساله توصیه می گردد در هر وعده غذایی یا میان وعده، مواد غذایی سرشار از پروتئین میل کنید. یادتان باشد در طول روز از مصرف مغزها و دانه های روغنی، میوه و سبزیجات غافل نشوید.

منبع: همشهری آنلاین

به "14 علت برای خستگی تان که نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 علت برای خستگی تان که نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید