اصفهان مقصد بعدی کرونای انگلیسی در ایران

به گزارش وبلاگ حامد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند و گفت: اصفهان امروز بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار گرفته است و باید به شدت مراقب بود.

اصفهان مقصد بعدی کرونای انگلیسی در ایران

به گزارش ایسنا، طاهره چنگیز در جمع وبلاگ حامد، با اشاره به گذشت یک سال از همه گیری کرونا، اظهار کرد: در این یک سال درس آموخته های زیادی داشتیم، مردم استان مثل سایر مردم کشور و جهان رنج های زیادی متحمل شدند، مدافعان سلامت خوش درخشیدند، خیران و سازمان های مردم نهاد یاری های زیادی کردند.

وی اضافه نمود: از ندانستن راستا انتقال ویروس، نحوه رفتار ویروس و راه های مراقبت درست، امروز به جایی رسیدیم که دقیقا می دانیم ویروس از چه راستای منتقل می گردد، چگونه بیماران مبتلا را ناتوان می نماید و با چه علائمی جان بیماران را به خطر می اندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امروز می دانیم چه اقداماتی برای پیشگیری و درمان کرونا باید انجام دهیم، گفت: اگرچه این ویروس هنوز دارو و درمان قطعی ندارد، ولی روش ها و اصول مراقبت را در طول این مدت آموخته ایم و به تدریج با تجمیع اطلاعاتی که در سراسر جهان جمع آوری شد و محققان کشورمان نیز در فراوری این دانش سهم موثری داشتند، امروز آگاهی بیشتری نسبت به ویروس کرونا و راه های مقابله و درمان آن داریم.

وی با اشاره به فراوری اندک لوازم حفاظت فردی در کشور و استان اصفهان در ابتدای همه گیری کرونا، گفت: امروز خوشبختانه فراوری مازاد لوازم حفاظت فردی داریم و دیگر کسی برای خرید دستکش و ماسک و مواد ضدعفونی نماینده سرگردان نیست. همچنین از نقطه ای که برای انجام یک تست پی سی آر امکانات لازم را در استان نداشتیم به جایی رسیدیم که مجموع آزمایشگاه های دولتی و خصوصی استان ظرفیت بیش از 2 هزار تست را دارند و در صورت ضرورت این تعداد تا 2 برابر قابل افزایش است.

چنگیز همچنین افزایش بضاعت استان در تجهیز بیمارستان ها و مخازن اکسیژن و نیز ارتقا روش های مراقبت و تجهیزات بخش آی سی یو را یادآور شد و اضافه نمود: همه این ها به اندازه چند دستورالعمل ساده که می تواند از ابتلا به ویروس پیشگیری کند موثر نیست، به طوری که اگر همکاری و حساسیت تک تک شهروندان برای مراقبت از خود و خانواده هایشان را داشته باشیم اساسا با موج بعدی بیماری روبرو نخواهیم شد و اگر افزایش بیماری را داشته باشیم اندک خواهد بود.

وی با اشاره به ابتلای دو نفر از مراجعان مراکز درمانی استان به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی، گفت: براساس آزمایش پی سی آر و با پرایمر مشخص نماینده کرونای انگلیسی قویا مشکوک به ابتلا به کرونای انگلیسی هستند. این جهش ویروس باعث شده ویروسی فراوری گردد که هم قدرت سرایت و واگیر بیشتری دارد و هم رفتار وحشیانه تری دارد و هم اینکه بیماری زایی و کشندگی آن نسبت به والد یعنی ویروس ووهان بیشتر است و این یعنی خطر بسیار جدی که سلامت مردم را تهدید می نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شرایط استان خوزستان و شیوع گسترده ویروس کرونای انگلیسی، گفت: ویروس کرونای انگلیسی باعث افزایش سریع و سهمگین تعداد مبتلایان در این استان شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت مراعات شهروندان و جدیت بیشتر در رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تعداد مبتلایان جدید مثل منحنی زرد ادامه پیدا می نماید، اما اگر غفلت و عادی انگاری صورت گیرد، تجمع و تردد ها ادامه داشته باشد، قرار دریافت در فضا های بدون تهویه، مراعات فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جدی گرفته نگردد، ممکن است باتوجه به رفتار وحشیانه ویروس انگلیسی و ورود آن به استان اصفهان افزایش جدیدی تجربه کنیم.

چنگیز با بیان اینکه ملتمسانه و صمیمانه از مردم استان خواهش می کنم و هشدار می دهم مسئولیت حفظ سلامت هر فرد در وهله اول به عهده خود فرد است و چنانچه در استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها، مراعات فاصله اجتماعی، خودداری از تردد نابجا حتی در خیابان ها و معابر چه برسد به پاساژها، رستوران ها، هتل ها و اماکن تفریحی و اجتماعات توجه نداشته باشیم، گرفتار موج ویروس وحشی کرونای انگلیسی خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند و توضیح داد: تردد بین شهری می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهند، همچنین تردد بین استانی به ویژه با کسانی که با استان های مرزی در غرب کشور در تماس بودند می تواند افراد را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

وی با بیان اینکه اصفهان امروز بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار گرفته است و باید به شدت مراقب بود، به شهروندان تاکید نمود: اگر کوچک ترین علائمی پیدا کردید یا افرادی که در تماس با مسافران عراق بودند با شما در تماس بودند، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه نموده و تست دهید تا در صورت آلودگی، در اسرع وقت قرنطینه شوید و از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری گردد.

چنگیز در سرانجام ابراز امیدواری کرد که با مراعات و هوشیاری مردم موج چهارم کرونا در استان اصفهان مشاهده نگردد و اعلام نمود: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و استان وظایف خود را برای جلوگیری از این موج در استان انجام و کوشش می نمایند از ایجاد موج جدید پیشگیری نموده و اصفهان را پاک نگه دارند.

منبع: فرارو

به "اصفهان مقصد بعدی کرونای انگلیسی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهان مقصد بعدی کرونای انگلیسی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید