مسمومیت سالمونلا چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش وبلاگ حامد، شاید تا به امروز نام مسمومیت سامولا را شنیده باشید. مسمومیت سالمونلا یا سالمونلوسیز یکی از شایع ترین مسمومیت های غذایی در ایالات متحده است که سالانه بیش از یک میلیون نفر را مبتلا می نماید و 450 نفر از این تعداد، جان خود را از دست می دهند. در این مقاله قصد داریم درباره این بیماری به طور مفصل صحبت کنیم.

مسمومیت سالمونلا چیست و چگونه درمان می گردد؟

منبع مسمومیت سالمونلا

منابع زیادی برای این مسمومیت وجود دارند. از جمله منابع سالمونلا این گوشت ها هستند:

گوشت پرندگان (مرغ، بوقلمون، اردک)

گوشت گاو و گوساله

گوشت خوک

1. کود حیوانات آلوده شایع ترین راه گرفتن سالمونلا خوردن گوشت، تخم مرغ یا نوشیدن شیر آلوده است. علاوه بر این، مصرف میوه جات یا سبزیجاتی که در معرض کود حیوانات آلوده بوده اند نیز ممکن است باعث به وجود آمدن این بیماری شود. مدفوع حیوانات اغلب در کوددهی برای میوه ها و سبزیجات کاربرد دارد و این یعنی محصولاتی مانند کاهو، اسفناج یا توت فرنگی می تواند منبع سالمونلا در افراد باشد.

2. آب آلودهتولیدات می توانند از راه دیگری نیز آلوده شوند. اگرچه کود حیوانی می تواند یکی از عوامل آلودگی محصولات کشاورزی باشد اما آب آلوده به سالمونلا نیز می تواند بر کود به طور غیرمستقیم یا بر خاک به طور مستقیم اثرگذار باشد.

3. پخت و پز اگر در خانه غذا درست می کنید، نحوه طبخ غذا به وسیله شما نیز می تواند یک عامل در ابتلا به مسمومیت باشد. اگر آب آلوده مرغ یا گوشت آلوده در تماس با سالاد کاهو یا اسفناج شما قرار بگیرد، ممکن است به مسمومیت سالمونلا مبتلا شوید.

4. شستن دستها اگر به دستشویی بروید، اما دستانتان را به خوبی نشوئید ممکن است باکتری را دریافت کنید. اگر بعلاوه پوشک بچه را عوض کنید و فراموش کنید دستانتان را بشوئید هم ممکن است در تماس با عفونت سالمونلا قرار بگیرید.

5. حیوانات خانگی بعضی از حیوانات خانگی که ممکن است حامل این باکتری باشند عبارتند از:

* سگ ها

* گربه ها

* پرنده ها

* خزندگان

شما یا فرزندتان می توانید بدون اینکه بدانید مدفوع حیوان خانگیتان را که زیر موهایش پنهان است لمس کنید. اگر دستتان را نشوئید و آن را در دهان خود بگذارید، ممکن است آلوده شوید.

مسمومیت سالمونلا چقدر شایع است؟مسمومیت سالمونلا، که اغلب به عنوان مسمومیت غذایی شناخته می شود، بسیار شایع است. در تمام جهان، سالانه ده ها میلیون ابتلا به این مسمومیت گزارش می شود. بیشتر مردم، بدون انجام درمان خاصی بهبود می یابند، اما بعضی موارد شدید احتیاج به بستری شدن وجود خواهد داشت. در موارد نادر نیز، این مسمومیت می تواند تهدیدی برای زندگی باشد.

این مسمومیت در تابستان شایع تر از زمستان است. بچه ها نیز بیشتر در معرض ابتلا به این مسمومیت هستند. علاوه بر این، افراد مسن، و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیش از سایرین در معرض خطر هستند.

علائم مسمومیت سالمونلابیشتر علائم این مسمومیت مربوط به شکم شما می شود:

* دل پیچه

* مدفوع خونی

* اسهال

* لرز

* تب

* سردرد

* حالت تهوع

* استفراغ

اگرچه بیشتر این علائم معمولا تا یک هفته بهبود می یابند، اما در بعضی موارد ممکن است حتی چند ماه فرد را درگیر کند تا زمانی که فعالیت روده به حالت عادی بازشود.

خطرات احتمالیتعداد کمی از افراد که به عفونت سالمونلا مبتلا می شوند، درد مفاصل را تجربه می نمایند. پزشکان این اختلال را آرتروز واکنشی می نامد که می تواند برای ماه ها به طول بیانجامد. این درد هنگام ادرار کردن بیشتر احساس شده و باعث می شود چشمانتان ملتهب، دردناک یا خارشی شوند

کاهش آب بدن نیز یکی دیگر از مسائل مربوط به این مسمومیت است چرا که شما به علت تکرر ادرار و اسهال، آب زیادی از دست خواهید داد. علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

* ادرار کم حجم

* زبان و دهان خشک

* خشکی چشم ها

اگر عفونت سالمونلا، به خون شما راه پیدا کند، می تواند بر بافت های بدن اثر بگذارد. این بافت ها عبارتند از:

* بافت اطراف مغز و نخاع

* پوشش قلب یا دریچه های قلب

* استخوان ها یا مغزاستخوان

* پوشش رگ های خونی

این عفونت ها می توانند به بیماری هایی جدی تبدیل شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟عفونت سالمونلا معمولا بعد از چندروز بهبود می یابد اما اگر بیش ازیک هفته به طول انجامید، بهتر است به دکتر مراجعه کنید. اگر یک کودک، یک فرد مسن یا فردی با سیستم ایمنی ضعیف به این مسمومیت مبتلا شده باشد، بعد از ادامه این علائم در چند روز باید به پزشک مراجعه کنید:

* مدفوع خونی

* کم آبی

* تب بالای ادامه دار

تشخیص و آزمایش هاپزشک شما احتمالا یک آزمایش خون و بعلاوه یک نمونه مدفوع از شما خواهد گرفت تا علائم خون در مدفوع را شناسایی کند. گاهی اوقات ممکن است پزشک بخواهد آزمایشات بیشتری برای تشخیص انواع خاصی از باکتری انجام شود. این امر می تواند به پزشکان یاری کند تا منبع مسمومیت و بیماری را شناسایی نمایند و از شیوع احتمالی بیماری در منطقه شما جلوگیری به عمل آید.

درمان مسمومیت سالمونلا

1. درمان برای بزرگسالان اگر به خاطر این مسمومیت اسهال دارید، اندازه زیادی آب و مایعات بنوشید. اگر اسهالتان خیلی شدید باشد، ممکن است پزشک مایعاتی مانند Pedialyte تجویز کند تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود. بعلاوه اگر پزشک تایید کند که به مسمومیت سالمونلا مبتلا هستید، ممکن است آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. شما باید که دارو ها را همانطور که پزشک تجویز نموده کامل مصرف کنید.

2. درمان برای بچه ها اگر کودک شما سیستم ایمنی سالمی داشته باشد، پزشک ممکن است درمان خاصی درنظر نگیرد تا دوره بیماری تمام شود. با این حال اگر کودک تب زیادی داشته باشد، ممکن است پزشک استامینوفن تجویز کند. بچه ها نیز ماند بزرگسالاتباید اب و مایعات زیادی مصرف نمایند.

3. موارد خاص نوزادان، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است به آنتی بیوتیک احتیاج داشته باشند. پزشکان بر اساس شرایط و ویژگی های بیمار در این خصوص تصمیم گیری می نمایند. انواع مختلفی از باکتری های این بیماری، مقاوم شده اند و این یعنی بعضی آنتی بیوتیک ها بر آن ها اثر ندارند.

پیشگیری از مسمومیت سالمونلااگرچه سالمونلا می تواند در غذا های مختلف پنهان شود، شما می توانید بسیاری از اقدامات را پیش بگیرید تا اطمینان حاصل کنید این باکتری وارد بدنتان نمی شود:

* تخم مرغ خام یا عسلی نخورید

* گوشت خام یا نیم پز نخورید

* قبل و بعد از پخت، مواد غذایی را در یخچال قرار دهید

* قبل و بعد از خوردن غذا، دست ها را به خوبی بشوئید

* قبل از تهیه غذا، سطوح آشپزخانه را تمیز کنید.

* غذا های پخته شده را با غذا های خام ترکیب نکنید و یا از ظروف یکسان برای آماده کردن غذا استفاده نکنید. مثلا از یک چاقو برای قارچ و مرغ استفاده نکنید

* هر نوع گوشتی را در دمای حداقلی نگهداری کنید

* پس از دست زدن به حیوانات و لوازمشان، دستان خود را به خوبی بشوئید

* میوه و سبزیجات خام را به خوبی بشوئید و تا حد ممکن آن ها را با پوست نخورید

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "مسمومیت سالمونلا چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت سالمونلا چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید