فرمول تازه قیمت گذاری وزیر صمت کارشناسی است؟، قیمت گذاری دستوری به روش دیگر

به گزارش وبلاگ حامد، وزارت صمت فرمولی تازه برای قیمت گذاری خودرو در سال 1401 بیان کرد. طبق این فرمول وزارت صمت قرار است قیمت خودرو را با توجه به نرخ تورم و 15 درصد کاهش هزینه ای که خودروسازان ملزم به آن شده اند، مشخص گردد. بر این اساس، اندازه افزایش قیمت خودروها طبق فرمول نرخ تورم منهای 15 درصد از کاهش هزینه خودروسازان محاسبه می گردد.

فرمول تازه قیمت گذاری وزیر صمت کارشناسی است؟، قیمت گذاری دستوری به روش دیگر

بنابراین اگر نرخ تورم در فرمول وزارت صمت را 40 درصد (عدد تورم سال گذشته) در نظر بگیریم، با کسر عدد 15 از آن، قیمت خودروهای داخلی طی سال جاری 25 درصد افزایش می یابد. (دنیای اقتصاد )

خودروسازان ضرر می نمایند؟

آن طور که خودروسازان می گویند، آنها سال هاست به علت اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری، محصولات شان را توأم با زیان فراوری می نمایند و از نقدینگی لازم برای رشد چشمگیر تیراژ برخوردار نیستند.

پیش از این سایپا مدعی شد که به ازای فراوری هر خودرو حدود 70 میلیون تومان زیان می دهد. ایران خودرو نیز اندازه زیان دهی برای فراوری هر خودرو را 40 میلیون تومان اظهار داشت.

آیا اجرا کردن این فرمول باعث زیان دهی بیشتر خودروسازان می گردد؟

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با وبلاگ حامد گفت: این ضرر بیشتر دامن قطعه سازان را می گیرد. یعنی زیان خودروسازان به قطعه سازان تسری پیدا می نماید.

او در ادامه اضافه نمود: البته تا زمانی که روش قیمت گذاری تغییر نکند، زیان خودروسازان ادامه پیدا می نماید. در غیر این صورت، قیمت ها افزایش پیدا می نماید. باید توجه کرد که با دستور این مسائل برطرف نمی گردد. این فرمول نیز نوعی دیگر قیمت گذاری دستوری است و باید این شیوه دستوری حذف گردد.

تاثیری در بازار دارد؟

آیا اجرای نوعی دیگر قیمت گذاری دستوری خودرو تغییری در شرایط بازار دارد؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بازار در حال حاضر به علت بحث واردات و قیمت ها در شرایط رکودی است و خریداران مننظر کاهش قیمت هستند. اجرایی کردن این فرمول نیز می تواند در کوتاه مدت بازار خودروی کشور را در شرایط رکودی قرار دهد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ حامد بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "فرمول تازه قیمت گذاری وزیر صمت کارشناسی است؟، قیمت گذاری دستوری به روش دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول تازه قیمت گذاری وزیر صمت کارشناسی است؟، قیمت گذاری دستوری به روش دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید