فردای انتخابات در آمریکا چه اتفاقی می افتد؟ ، پیش بینی 67 کارشناس امنیتی

به گزارش وبلاگ حامد، فرارو نوشت: دیوید فروم، نویسنده سخنرانی های جورج بوش پسر اخیرا گزارشی از نشست 67 کارشناس امنیتی برای آنالیز سناریوهای مختلف در فردای روز انتخابات آمریکا را در اختیار مجله آتلانتیک قرار داده است. در این گزارش کارشناسان به آنالیز همه سناریوها از آشوب تا ایجاد اختلال در فرآیند شمارش آرا پرداخته اند.

فردای انتخابات در آمریکا چه اتفاقی می افتد؟ ، پیش بینی 67 کارشناس امنیتی

راهبرد ترامپ آن گونه که روزنامه گاردین در گزارشی نوشت تقلب در انتخابات است. او با تردیدافکنی در خصوص مآغازیت انتخابات پستی به دنبال زیر سوال بردن نتیجه انتخابات است. ترامپ در این زمینه از همه اهرم های خود برای بردن نهایی استفاده خواهد نمود. او فعلا بودجه پست را کاهش داده است تا بتواند با کم کردن بودجه نهادهای پستی، مانع عظیمی در راه رای گیری پستی ایجاد کند. اما سوال این است که اگر ترامپ نتواند همچنان فرایند نزولی خود را که از فردای شیوع کرونا آغاز شده است، متوقف کند، چه خواهد شد؟

در روزی که ایالات متحده گفت شاهد شدیدترین سقوط اقتصادی اش در طول تاریخ بوده، دونالد ترامپ در توییتی خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 شد. ترامپ هر روز بیش از روز قبل عاجز می گردد؟ ممکن است او چه کار کند؟ آمریکایی ها باید از چه بترسند؟ اوایل تابستان، 67 مقام سابق دولتی و دانشگاهی در چهار جلسه غیرحزبی با عنوان پروژه یکپارچگی گذر گرد هم آمدند و پاسخ به این سوالات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

دیوید فروم، نویسنده آتلانتیک و کارشناس مسائل آمریکا و نویسنده کتاب ترامپ آخرالزمانی و نویسده سخنرانی های جورج بوش در سال های 2001 و 2002، در مطلبی تحت عنوان چگونه سیستم انتخاباتی می تواند شکست بخورد؟ به ترس آمریکایی ها از دوران پس از انتخابات اشاره می نماید و می نویسد که دغدغه بسیاری از افراد همین است. برخورد ترامپ در صورت شکست چه می تواند باشد. سپس او در این مطلب به کسانی که در این 4 جلسه حضور داشتند، اشاره می نماید و می نویسد: افرادی که در این جلسات حضور داشتند شامل مایکل استیل، رئیس سابق کمیته ملی جمهوری خواستار، جان پودستا، رئیس سابق کارمندان کاخ سفید که ریاست کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال 2016 را بر عهده داشت و اعضای سابق کنگره از جمهوری خواستار؛ و تعدادی از مقامات منتخب سابق، کارمندان دولت، مشاوران و حتی روزنامه نگاران بودند. او سپس در این نوشتار خود اشاره می نماید که خود نیز در دو جلسه آن حضور داشته است.

جلسه روز اول با طرح چند سوال به سراغ چند سناریو رفت و سناریوها را تک به تک آنالیز کرد. اما سوالات چه بودند: چه اتفاقی می افتد اگر بایدن یک پیروزی عظیم به دست آورد؟ چه اتفاقی می افتد اگر بایدن یک پیروزی خفیف به دست آورد؟ یا ترامپ دوباره انتخابات را از نظر کالج الکترال پیروز گردد و انتخابات مردمی را واگذار کند؟ (همان اتفاقی که در سال 2016 افتاد). هدف این جلسات پیش بینی وقایع نبود، بلکه آزمایش سناریوها و شناسایی نقاط ضعف بالقوه در سیستم انتخاباتی بود؟ این رویکرد در دنیای امنیت ملی متداول است، اما پیش تر در سیاست داخلی مورد استفاده قرار نگرفته بود.

فروم مطلب خود را این گونه ادامه می دهد: سازمان دهندگان این رویداد به موقع گزارش رسمی شان را از این جلسات منتشر خواهند کرد. اما با توجه به توییت ناخوشایند و شوم رئیس جمهوری در خصوص تاخیر در برگزاری انتخابات سال 2020، آنالیز این جلسات تحت شرایطی خاص دارای ارزش است. من بعضی از مواردی را که در این جلسات متوجه شدم به شکل خلاصه بیان خواهم کرد اما کمتر به اینکه هر فردی مشخصا چه گفته است، می پردازم.

خبر خوب اینکه ترامپ نمی تواند انتخابات یا مراسم تحلیف بعدی را به تاخیر بیندازد. او هیچ وسیله ای هم برای این کار در دست ندارد. آن ایام توسط قانون تثبیت یا به صراحت در قانون اساسی این کشور ثبت شده اند.

پس از تایید آرای انتخابات، ترامپ نمی تواند به هیچ عنوان علیه آن اقدام کند. اگر آرای کالج الکترال پیروزی بایدن را در تاریخ ششم ژانویه تصریح و تایید کند، او در روز بیستم ژانویه باید مراسم تحلیف را به جا آورد و ریاست جمهوری ترامپ در این روز خاتمه می پذیرد.

امضاهای او اثر قانونی خود را از دست می دهند و دیگر کارکنان، به ویژه رئیس کارکنان کاخ سفید دستورات وی را نمی پذیرند. خلاصه آنکه مرزهای قانونی مخصوصی وجود دارد که حتی فاسدترین روسای جمهور نیز باید آنها را رعایت نمایند، اما جا برای شرارت هم وجود دارد. در واقع از خبرهای خوب که بگذریم به خبرهای بد می رسیم. خبر بد اینکه یک رئیس جمهور بدذات، اگر بتواند دادستان کل و متحدین سیاسی قابل توجهی در پایتخت برای خود دست و پا کند، می تواند در چارچوب همین قانون هم شرارت های زیادی انجام دهد.

بدترین خبر هم این است که در مواجهه با بی قانونی رئیس جمهوری، حاضران در جلسه به پاسخ های قاطعی دست پیدا کردند. دادگاه ها اصلاحات ضعیف، آرام و غیرقابل اعتماد ارائه دادند. مقامات منتخب جمهوری خواه حتی در برابر وحشتناک ترین اقدامات ترامپ ترسیدند و سکوت پیشه کردند. مقامات دموکرات منتخب نیز فاقد ابزار و قدرت لازم برای ایجاد تفاوت های اساسی بودند. بسیاری از بازی ها به این ختم شد که چه کسی اولین قدم عظیم را باید بردارد. اما هر قدر زمان می گذشت این ترامپ بود که به پیش می رفت.

حتی در سناریویی که تیم بایدن انتخابات را برده و او باید در روز بیستم ژانویه سال 2021 در مراسم تحلیف حضور پیدا کند، باز هم این نکته قابل توجه است که در آن موقع تیم ترامپ سیستم سیاسی را کاملا مسموم نموده است. آنها منابع عمومی را به منابع شخصی ترامپ تغییر داده اند. ترامپ در ابتدا خود و خانواده اش را از بعضی قوانین معاف و سعی کرد که خود را از اتهامات پولشویی و فرار اقتصادیاتی مبرا کند. او همچنین مانع اصلاحات اقتصادی به منظور پیروزی جمهوری خواستار در انتخابات سال 2022 شد و این اصلاحات را عامدانه به تاخیر انداخت. او مدارک عمومی را مخفی، معدوم یا خصوصی کرد. این دولت همچنین در دوره انتقال از همکاری با دولت پیشین به منظور آماده سازی کارها طفره رفت و به اصلاحات اقتصادی و بیماری پاندمی بدترین واکنش ها را نشان داد. در نهایت او پایه گذار بی اعتمادی گسترده به صحت انتخاباتی ایالات متحده شده و با روش های مخصوص به خود باعث قطبی شدن و تحریک های نابجای سیاسی در ایالات متحده در فردای انتخابات سال 2020 شده است.

به رغم غیرمحبوب بودن رئیس جمهور، با استناد به نظرسنجی ها، جبهه ترامپ از مزایای تاکتیکی خوبی بهره برده و از آنها نیز استفاده نموده است. این مزایا همچنان در دستان تیم ترامپ قرار گرفته است. این مزایا از اختیارات نهادی و قانونی ریاست جمهوری آغاز می گردد، به ویژه قدرت فدرال سازی گارد ملی و کنترل نظامی سایت های رای گیری ایالتی. همچنین این مزایا شامل عدم تعادل در سیستم حزبی جمهوری خواستار و وفاداری مومنانه تیم ترامپ و رسانه های وفادار به ترامپ می گردد.

با این وجود، ماندگارترین و قدرتمندترین مزیت این است که تیم بایدن امیدوار است تیم ترامپ به بعضی هنجارها احترام بگذارد و آن را در رفتارهایشان نشان دهند. این اما تجربه ای است که بارها و بارها عکس آن مشاهده شده است. دیوید فروم ادامه می دهد: با این حال باید بگویم که اینها پیش بینی نیستند و آنالیز سناریوهای احتاقتصادی است. شاید اصلا داستان ختم به خیر گردد، اما پیشنهاد ترامپ برای تاخیر در برگزاری انتخابات به ما می گوید که ممکن است با چه خطراتی روبه رو شویم و برای درک این خطرات باید تصمیمات مهمی گرفته گردد.

دوره رای گیری

روزهای رای گیری زودهنگام، خود روز انتخابات و سپس دوره شمارش آرا که متعاقبا انجام می گردد، احتمالاتی از ایجاد بعضی شرارت ها در ذهن پدید می آورد. در یکی از سناریوهای ما، دادستان کل، مارشال های فدرالی را با حمایت گارد ملی برای توقیف آرای پستی به ایالت ها بفرستد و یک فاجعه قانونی از نظر شمارش آرا به وجود آورد و اعلام نتیجه را برای هفته ها به تاخیر بیندازد.

مقامات ارشد و محلی جمهوری خواه در ایالت ها اختیارات گسترده ای برای رای گیری دارند و می توانند محدودیت هایی را برای اقلیت ها رقم بزنند. بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری کم و بیش به طور کامل حوزه حق رای دهی را رها نموده است. در دوره ترامپ، این بخش کوشش های خود در جهت طرح دعاوی در جلوگیری از تبعیض های مذهبی را تا حدودی تغییر داده است. در بازسازی یک صحنه رای گیری، زمانی که آرا علیه ترامپ شد، هواداران ترامپ مدعی شدند که آرای ترامپ دزدیده شده است و بعد آنها پیشنهاد دادند در این شرایط باید اقدامات شدیدتری حتی خشونت آمیز انجام دهند. در تمرینات آزمایشی ما به این نتیجه رسیدیم که طرف بازنده بازی را به هم خواهد زد و احتمالا خاتمه این بازی را به خشونت خواهد کشید. این امر به ویژه در خصوص تیم ترامپ صادق است. هواداران او پیش تر به درگیر شدن با آنارشیست ها و گروه آنتیفا تمایل نشان داده بودند.

جلسه الکترال ها در ایالت ها

طبق قانون فعلی تمام اختلافات در خصوص شمارش آرا قرار است تا 8 دسامبر سال 2020 رفع گردد. قرار است الکترال ها در 14 دسامبر در پایتخت های ایالتی خود، جایی که رای های انتخاباتی خود را امضا نمایند، تشکیل جلسه دهند. حد فاصل روزهای هشتم تا چهاردهم دسامبر آخرین فرصت برای تیم ترامپ است تا نتیجه را تغییر دهند. در بعضی از سناریوهای ما، مسوولان محلی جمهوری خواستار تا همین الان نیز به اندازه کافی سردرگم بوده اند و هنوز نمی دانند قرار است چه زمانی نتایج را به واشنگتن ارسال نمایند و تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده است. البته این تاکتیکی است که تا به امروز جواب نداده، اما ممکن است بعضی از فرمانداران هوادار ترامپ را به سوءاستفاده از این شرایط وسوسه کند.

جلسه الکترال ها در واشنگتن دی سی

این رویداد تشریفاتی برای 6 ژانویه سال 2021 برنامه ریزی شده است. ریاست این جلسه به عهده معاون رئیس جمهوری آمریکا یعنی مایک پنس است. ما در این زمینه به آنالیز سناریویی پرداختیم که ممکن است، نتیجه آرای الکترال ها نزدیک باشد. در این شرایط آرا به سنا می رود، البته اگر پنس اصرار داشته باشد که آرای ایالت های جمهوری خواستار معتبر است و با یک رای واحد اکثریت، ترامپ به عنوان فرد پیروز معرفی خواهد شد. البته احتمالا این سناریو رخ ندهد؛ چراکه پنس ارتباط ضعیفی با تیم ترامپ دارد و او نگران شهرت و آینده کاری خود خواهد بود. کاری که تیم ترامپ از او بخواهد را احتمالا او انجام نخواهد داد، مگر اینکه به دنبال خودکشی سیاسی باشد. در این راستا باید گفت که اگر از هشتم دسامبر عبور کنیم، دست تیم ترامپ برای متوسل شدن به راهکارهای مختلف در جهت باقی ماندن در قدرت به صفر می رسد. آنچه از این زمان به بعد برای تیم ترامپ باقی می ماند، بیشتر محافظت از خود است.

انتقال قدرت

به قدرت رسیدن دولت اوباما در میان بحران های شدید اقتصادی در ژانویه سال 2009 را می توان به عنوان نمونه پیروز انتقال قدرت به صورت نرم و صلح طلبانه مثال زد. تیم در حال خروج جورج بوش، تیم اوباما را از نزدیک در خصوص تصمیم گیری های پس از بحران اقتصادی در سال 2008 مطلع کرد و تیم ورودی اوباما نیز با قانون یک دولت در یک زمان واحد با دولت بوش همکاری های لازم را برای آنالیز این بحران صورت داد.

فروم می نویسد: ما انتظار داریم که در این زمستان نیز شاهد چنین نمایش آرامی باشیم. نه اینکه نمایشی برگزار گردد که در سال 1933-1932 آمریکا شاهد آن بود: زمانی که هربرت هوور مغلوب، سعی در خرابکاری در دولت جدید، یعنی دولت روزولت داشت.

ترامپ نیز به زودی برای باقی ماندن در قدرت تا سال 2024 رویاپردازی خواهد نمود. اگر سلامتی وی این اجازه را ندهد، به هر حال فرزندان وی این رویا را در ذهن هایشان می پرورانند. اینها طرح های واقع بینانه ای نیستند. پس از فاجعه سال 2020، برند تیم ترامپ سیاست را مسموم خواهد نمود، اما بعضی از اعضای داخلی دولت ترامپ نیز خواستار ادامه فرایند موجود نیستند و کوشش خواهند کرد که بایدن را از دروازه کاخ سفید عبور دهند.

فروم در خاتمه یادداشت خود می نویسد: ما در این زمینه هم بحث کردیم که ترامپ به دلیل ارضای احتیاجهای خود در زمینه پول در آوردن بیشتر ممکن است فصل نقل و انتقال قدرت را به شکل بحران آمیزی طی نکند، چراکه وی همچنان احتیاج به اعتبار خود در نزد کشورهایی مانند روسیه و سایر کشورهای نفتی دارد. اگر ترامپ قصد داشته باشد که به هر شکل ممکن در قدرت باقی بماند، در این صورت وی ممکن است در زمینه انعقاد قراردادهای تجاری با سایر کشورها به مسائل اساسی بر بخورد. اما این احتمال وجود دارد تا پیش از اینکه ترامپ به طور قانونی متوقف گردد، اقداماتی انجام دهد که خطراتی برای کشور داشته باشد اما ما این خطرات را تا به امروز دست کم گرفته بودیم.

2323

منبع: خبرآنلاین

به "فردای انتخابات در آمریکا چه اتفاقی می افتد؟ ، پیش بینی 67 کارشناس امنیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فردای انتخابات در آمریکا چه اتفاقی می افتد؟ ، پیش بینی 67 کارشناس امنیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید