راه چاره حل مسئله قاچاق چیست؟

به گزارش وبلاگ حامد، این روز ها یکی از معظلات جدی اقتصاد ایران، قاچاق کالا و سوخت است، به اعتقاد کارشناسان تا زمانی که سیاست گذاری درست تعرفه ای و قیمت گذاری در کشور اجرایی نشود، قاچاق هم وجود خواهد داشت، بنابراین تنها راه علاج قطعی اصلاح سیاست ها است.

راه چاره حل مسئله قاچاق چیست؟

به گزارش وبلاگ حامد، وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل مالی با اشاره به اینکه در مبارزه با قاچاق کالا پیروز عمل نکرده ایم، به وبلاگ حامد گفت: با استفاده از قوه قهریه نمی توان با قاچاق کالا مقابله کرد، بلکه باید با سیاست گذاری درست در این زمینه گام برداشت.

وی با بیان اینکه در زمینه نظام های تعرفه ای، قیمت گذاری و ارزی راه را غلط رفته ایم، گفت: زمانیکه تعرفه گذاری به اشتباه صورت گیرد، در آن صورت قاچاق کالا مجذوب کننده می گردد، در خصوص قیمت گذاری هم همین مورد مصداق است.

حل مسئله قاچاق راه چاره پیچیده ای ندارد

مسعود دانشمند دبیرکل اسبق خانه اقتصاد ایران در مصاحبه با وبلاگ حامد با اشاره به اینکه راه چاره های مقابله و مبارزه با قاچاق چیز پیچیده ای نیست، اظهارداشت: ما در زمینه قاچاق باید به دو حوزه اشاره کنیم، در وهله اول با پدیده ای به نام قاچاق کالا روبرو هستیم، این موضوع هم یک راه چاره ساده دارد تا زمانی که مجذوب کنندهیت برای قاچاق کالا وجود داشته باشد، ما نمی توانیم با قاچاق مبارزه کنیم.

وی گفت: بنابراین باید تعرفه واردات را کاهش دهیم تا در این زمینه مجذوب کنندهیت قاچاق کاهش یابد، این یک موضوعی است که کشور های مختلف آن را به مرحله اجرا گذاشتند و از اجرای آن هم پیروزیت های زیادی را کسب کردند.

دانشمند افزود: در حال حاضر در اتحادیه اروپا و حتی کشور های حوزه خلیج فارس این تعرفه واردات بسیار کم است، برای همین در این منطقه ها پدیده ای به نام قاچاق کالا نداریم، اما در ایران با توجه به مرز های گسترده کشور از آن برخوردار بوده و بعلاوه همسایگانی که قرار دارند، به علت مجذوب کنندهیت واردات کالا و سودی که در این کار وجود دارد، با پدیده قاچاق روبرو هستیم، بنابراین راه چاره اساسی مبارزه با قاچاق کالا در کشور کاهش تعرفه واردات است.

این کارشناس مسائل مالی یادآور شد: این موضوع را در کالا های مختلف از جمله قطعات خودرو، موبایل لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی شاهد هستیم، زمانیکه تعرفه واردات این محصولات کاهش پیدا می نماید واردات قانونی هم بیشتر می گردد و دولت از این طریق هم می تواند به حقوق و عوارض گمرکی خود دست پیدا کند، اما زمانی که واردات تعرفه واردات افزایش پیدا می نماید، همزمان اندازه قاچاق آن ها هم افزایش می یابد.

دانشمند افزود: موضوع دومی که در بحث قاچاق با آن روبرو هستیم، معضل قاچاق سوخت است، در حال حاضر به علت اینکه قیمت بنزین و گازوئیل در کشور ارزانتر از کشور های همسایه است، بنابراین قاچاق آن بسیار با صرفه بوده و شاید این روز ها میلیون ها لیتر بنزین و گازوئیل به کشور های همسایه قاچاق می گردد، این درحالیست که راه چاره مقابله با این پدیده هم افزایش تدریجی قیمت حامل های سوخت در کشور است تا با نرخ هایی که در کشور های همسایه وجود دارد، تقریباً برابری کند تا دیگر مجذوب کنندهیت قاچاق از بین برود که در چنین صورتی قاچاق سوخت را می توان متوقف کرد.

این کارشناس مسائل مالی افزود: برای مرزنشینان هم می توان کوپن های سوخت در نظرگرفت و با دادن یارانه های سوخت به آن ها، این بخش از جامعه را هم مورد حمایت قرار داد، تا آن ها هم بتوانند زندگی خود را بچرخاند و از سوی دیگر هم شاهد تاراج منابع ملی کشور به دست قاچاقچیان نباشیم، راه چاره بسیار ساده ای است، اما متاسفانه طی این سال ها عزمی از سوی دولت و یا سایر دستگاه های دخیل در این موضوع مشاهده نشده است تا این کار به نتیجه برسد.

این فعال مالی با اشاره به اینکه با پدیده ای به نام قاچاق سازمان یافته روبرو هستیم، ادامه داد: بخش اعظمی از قاچاق سوخت و کالا هایی که اجرا شده به وسیله باند های بسیار سازمان یافته راهنمایی شده، بنابراین مبارزه با چنین پدیده ای طبیعی احتیاج به عزم تمامی دستگاه ها و متولیان امر دارد و تا زمانی که چنین موضوعی در عمل رخ ندهد ما نمی توانیم با این موضوع به صورت درست و اصولی برخورد کنیم.

منبع: فرارو

به "راه چاره حل مسئله قاچاق چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره حل مسئله قاچاق چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید