قاسمی: ساخت راه آهن رشت، آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد

به گزارش وبلاگ حامد، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه یک میلیارد دلاری اتصال قطعه ریلی رشت به آستارا گفت: در حال حاضر با حمل و نقل ترکیبی بار مورد احتیاج فنلاند از هند را از خاک ایران جابه جا می کنیم.

قاسمی: ساخت راه آهن رشت، آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ حامد، رستم قاسمی در مراسم الحاق 470 دستگاه ناوگان به شبکه ریلی گفت: ما در صنعت حمل و نقل ریلی و به طور کلی در بخش حمل و نقل عقب ماندگی زیادی داریم.

وی صنعت ریلی را حمل ونقل ایمن، راحت و مقرون به صرفه عنوان و اظهار کرد: معمولاً کشور هایی که در بخش حمل و نقل جایگاه ژئوپلتیک دارند بیشتر سرمایه گذاری خود را به سمت ریلی منتقل می نمایند.

وزیر راه با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک کشور ما و شرایط همسایگان و منطقه گفت: این جایگاه سبب شده تا کریدور جهانی باشیم که در توسعه حمل و نقل ریلی مؤثر است. با این حال بسیار عقب هستیم در حالی که می توان ثروت گسترده ای از این محل کسب کرد.

قاسمی به عدم اتصال کریدور های اصلی کشور به کریدور های حمل و نقلی جهان ادامه داد: این موضوع سبب شده تا از صنعت ترانزیت در جهان عقب بمانیم.

وی تاکید نمود: اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب فرصت هایی است که برای توسعه حمل و نقل ریلی فراهم است. باری که در منطقه شمال به جنوب از کشور های روسیه و منطقه قفقاز و حتی اروپا می تواند از جهت ایران به دیگر کشور ها عبور کند حجم بسیار بالایی است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روسیه سالانه 20 تا 25 میلیون تن زغال سنگ به هند صادر می نماید که این کالا به وسیله دریای سیاه، دریای سرخ و سپس بنادر هند حمل می گردد که هزینه بسیار بالایی دارد. اما اگر کریدور های ما تکمیل بود روس ها می توانستند با هزینه و زمان بسیار کمتر، زغال سنگ خود را به هند صادر نمایند و حجم قابل توجهی عایدی نصیب کشور می شد.

قاسمی با اشاره به واگذاری کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران با کشور های همسایه به وزارت راه و شهرسازی و برگزاری نشست ها و امضای تفاهم نامه های مختلف با همسایگان توضیح داد: تعداد این تفاهم نامه ها در حوزه ریلی زیاد بوده و افزایش قابل توجهی در حمل بار ترانزیتی را می تواند در پی داشته باشد، اما به آنچه باید باشیم هنوز نرسیده ایم و فاصله بسیار زیادی داریم.

وی به سفر هفته گذشته خود به جمهوری آذربایجان اشاره نمود و گفت: در این سفر قرارداد های خوبی با طرف آذری امضا کردیم؛ در حوزه زیرساخت ریلی ما از بندر شهید رجایی تا رشت امکان تردد قطار داریم، اما از رشت تا آستارا که ریل ایران به آذربایجان متصل می گردد 160 کیلومتر خلأ زیرساخت داریم که اگر وصل گردد به راحتی به روسیه و قفقاز متصل خواهیم شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعلاوه از نظر توسعه پس کرانه بندر شهید رجایی که می تواند کریدور شمال - جنوب را فعال کند عقب ماندگی داریم. این موضوع در مورد کریدور شرق به غرب نیز صادق است.

قاسمی بیان نمود: در زمینه لوکوموتیو نیز کسری بسیار زیادی داریم. در بخش واگن نیز هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت مشکلاتی داریم و به بیشتر استان ها که سفر می کنیم تقاضای مردم، افزایش قطار برای سفر به استان های مختلف است، ولی این توان در کشور موجود نیست.

وی درباره توسعه حمل و نقل ریلی باری نیز اظهار داشت: سرعت قطار های باری به حدی پایین است که گفتن آن درست نیست و بسیار محدود است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوادث ریلی چند ماه اخیر اضافه نمود: با رقمی که در مورد حمل ریلی بار در برنامه ششم اشاره شده، فاصله زیادی داریم.

قاسمی اولویت سرمایه گذاری در صنعت ریلی را بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: ما برای کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش واگن و لوکوموتیو هستند، حتماً فرش قرمز پهن می کنیم.

وی با اشاره کسری شدید ناوگان برای انتقال کالا های اساسی در امسال گفت: این کمبود عمدتاً در ناوگان باری، ناوگان حمل سوخت و حمل کالا های اساسی است.

وزیر راه و شهرسازی به مذاکرات ایران و اروپا اشاره نمود و گفت: غرب به این نتیجه رسیده است که باید برای عبور از کریدور غرب به شرق حتماً از قلمرو ایران عبور کند؛ بنابراین فرصت بسیار خوبی را در آینده پیش رو داریم؛ لذا سرمایه گذاری در بخش ریلی برآیند خوبی برای سرمایه گذاران در پی خواهد داشت.

قاسمی تاکید نمود: با تکمیل کریدور های ریلی می توانیم تأثیرگذاری جدی در بخش حمل و نقل داشته باشیم. ما امروز کانتینر را از هند بارگیری و به بندر شهید رجایی منتقل می کنیم. سپس از بندر شهید رجایی با قطار تا رشت می بریم و از آنجا با کامیون به ارمنستان و از آنجا به فنلاند کالا را جابجا می کنیم. کل این فرایند کمتر از 20 روز طول می کشد. این در حالی است که اگر صاحبان کالا، کل این جهت را دریایی حمل نمایند نزدیک 2 ماه طول می کشد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه های بزرگ کشور اساساً با بودجه های موجود قابل اجرا نیست، اضافه نمود: احداث جهت ریلی 160 کیلومتر رشت - آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد که معادل بودجه یک سال وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی از روش های نو تأمین اقتصادی یاد کرد و ادامه داد: سال 1401 تحول بنیادین هم در حوزه زیرساخت و هم ناوگان خواهیم داشت. سال آینده برای تأمین واگن باری و مسافری احتیاج به خارج نداریم. کارخانجات داخلی فراوری واگن خود را تجهیز نمایند ما هم از آن ها حمایت می کنیم.

قاسمی در مورد تأمین ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای تاکید نمود: سال آینده اقدامات خوبی برای توسعه ناوگان در دست اقدام داریم و امیدواریم تحول بزرگی سال آینده در بخش حمل و نقل ببینیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "قاسمی: ساخت راه آهن رشت، آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاسمی: ساخت راه آهن رشت، آستارا یک میلیارد دلار هزینه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید