آنالیز فرایند مذاکرات بیروت با صندوق بین المللی پول و نتایج آن برای لبنان

به گزارش وبلاگ حامد، با توجه فرایند کُند مذاکرات لبنان با صندوق بین المللی پول در راستای حل بحران مالی این کشور و شرایط ذکر شده ٬ کارشناسان لبنانی چندان به مثبت بودن نتایج این مذاکرات برای لبنان امیدوار نیستند.

آنالیز فرایند مذاکرات بیروت با صندوق بین المللی پول و نتایج آن برای لبنان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ حامد ،سیزدهم ماه مه گذشته جلسه مذاکرات لبنان با صندوق بین المللی پول در سطح کارشناسان و مشاوران برای ارزیابی فرایند جلسات قبلی و طرح سوالات بیشتر درباره تعدادی از مولفه های طرح اصلاحات اقتصادی برگزار گردید.

کارشناسان سیاسی برای توسعه اقتصادی و رها شدن از بحران های کنونی گفتند که لبنان به راهکار های سریع برای رفع بحران ها احتیاج دارد و تاخیر در این امر عواقب ناگواری به همراه خواهد داشت. براین اساس این کارشناسان تاکید نمودند که احتیاجی نیست برای دستیابی به راهکار های وعده داده شده منتظر اتمام دور دوم مذاکرات باشیم و باید همگام با این مذاکرات عمل کرد؛ در نتیجه بهتر است تا مذاکرات دومی با صندوق بین المللی پول داشته باشیم و به وسیله این صندوق می توانیم با بحران های فعلی مقابله کنیم.

از نظر این کارشناسان انتظار برای اتمام مذاکرات باعث ایجاد بحران های بیشتری می گردد و نباید منتظر دستورالعمل های آماده و از پیش معین شده برای مقابله با بحران های فعلی باشیم.

براساس اطلاعات بعضی منابع٬ مذاکرات با صندوق بین المللی پول ممکن است همچنان ادامه داشته باشد و لبنان از بازپرداخت بدهی های خود به این صندوق ناتوان بماند؛ بنابراین هیچ کس از سرانجام این مذاکرات اطلاعی ندارد و اینکه آیا نتیجه مثبتی برای لبنان خواهد داشت اطلاعی ندارد.

با توجه به مطالب فوق از منابع سیاسی این سوال مطرح می گردد که تحولات مذاکرات لبنان با صندوق بین المللی پول چگونه خواهد بود و سرانجام مذاکرات چه خواهد شد؟

جرج شلهوب مشاور نخست وزیر در امور اقتصادی به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره نماینده در لبنان تاکید نمود که مذاکرات با صندوق بین المللی پول به شکل بسیار گسترده ای در حال اجرا است و شکی نیست که این امر احتیاج به زمان دارد و ما با افراد زیادی مذاکره می کنیم که این امر باعث طولانی شدن جلسه خواهد شد.

شلهوب طی تبادل نظر با پایگاه خبری العهد، گفت که لبنان یک راستا طولانی را طی نموده و در زمان کمتر از یک ماه بیش از ده جلسه را برگزار نموده است.

وی در ادامه تاکید نمود که مذاکرات دو طرف در یک فضای آزاد در حال اجرا است و ما درجهت صحیحی در حال حرکت هستیم٬ اما به زمان احتیاج داریم به ویژه اینکه در جلسات با آرای مخالف و موافق روبه رو هستیم و سؤالات زیادی از تیم کارشناسان لبنان پرسیده می گردد .همچنین صندوق بین المللی پول جزئیاتی را می خواهد که باید در اختیار آن ها گذاشته گردد و ما به عنوان کارشناسان لبنانی نظراتی را که به نفع کشور باشد پذیرا هستیم و هرآن چه مناسب ما نباشد رد می کنیم و دلایل مخالفت و موافقت خود را در این جلسات شرح می دهیم.

شلهوب درباره اختلاف آمار میان پروژه وزارت دارایی و بانک لبنان گفت که جلسه اقتصادی که در کاخ ریاست جمهوری برگزار گردید،بسیار مهم بود که مشکل تناقض ارقام بین دو پروژه را رفع کرد وآمار ذکر شده در برنامه اصلاحات دولت نیز نقطه آغاز کار برای مذاکره با صندوق بین المللی پول بود.

وی در ادامه گفت که تمامی اخبار پیرامون آمار وزارت دارایی و بانک لبنان شایعات و افترا بوده و امروز در این مذاکرات اعلام شد که آمار برنامه دولت، صحیح می باشد.

شلهوب در سرانجام سخنان خود تاکید نمود که نباید وقت را به بطالت گذراند؛زیرا با این امر لبنان متحمل ضرر می گردد.بنابراین ما موظفیم که هر چه سریع تر برای حل بحران های کنونی کشور کوشش کنیم.

پروفسورعجاقه یکی از کارشناسان اقتصادی واستراژیک لبنان معتقد است که برای حل بحران های کنونی نباید منتظر اتمام مذاکرات با صندوق بین المللی پول باشیم؛بلکه باید به دنبال راهکار های مناسب دیگری باشیم تا این بحران ها را محدود کند. دولت لبنان هیچ اقدامی برای تامین امنیت غذایی انجام نداده و امروزه دولت از این امر غافل شده است و باید هر چه سریع تر در مورد این موضوع اقدام کند٬ به ویژه با توجه به اینکه ما بودجه کافی برای خرید مواد غذایی نداریم و اگر صنعت کشاورزی را تقویت نکنیم قطعاً مسائل عدیدی خواهیم داشت.

دیدگاه عجاقه درباره فرایند مذاکرات با صندوق بین المللی پول بدبینانه بوده و در حال حاضر به دنبال گزینه های دیگری برای جایگزین کردن مذاکرات با صندوق بین المللی پول است.

به اعتقاد وی کارشناسان نباید وقت خود را صرف این مذاکرات نمایند؛ بلکه باید تصمیمات جسورانه ای اتخاذ و به وسیله تقویت صنعت کشاورزی از لبنان حمایت نمایند تا صنعت داخلی را به سمت خودکفایی سوق دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آنالیز فرایند مذاکرات بیروت با صندوق بین المللی پول و نتایج آن برای لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فرایند مذاکرات بیروت با صندوق بین المللی پول و نتایج آن برای لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید