آتش دوزخ در بهشت پرندگان! ، پتروشیمی میانکاله در آستانه احداث

به گزارش وبلاگ حامد، مریم واعظی: در روزهایی که بهشت پرندگان شاهد مرگ بیش از 2300 پرنده مهاجر است در خبرگزاری ها صحبت از کلید خوردن پتروشیمی میانکاله پس از چهارسال وقفه مطرح است. طرحی که از ابتدا تا به امروز با ابهامات زیادی همراه بوده و از نظر کارشناسان در صورت اجرا ممکن است فاجعه ای زیست محیطی را رقم بزند.

آتش دوزخ در بهشت پرندگان! ، پتروشیمی میانکاله در آستانه احداث

به گزارش وبلاگ حامد، تعدادی از کارشناسان می گویند، راه اندازی پتروشمی در میانکاله گیاهان و درختان را از بین می برد، مواد شیمیایی بر روی برگ و تنه درختان پخش و گیاهان سمی می شوند. انواع آلودگی های صوتی ایجاد می گردد. پرندگان مهاجر دیگر جایی در میانکاله نخواهند داشت. خاک فشرده می گردد و سفره های آب زیرزمینی چند نیمه می شوند و میانکاله تبدیل به بیابان می گردد.

سال 1396 بیژن زنگنه، وزیر نفت در نامه ای به عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست درخواست مجوز لازم برای احداث دو واحد بزرگ پتروشیمیایی در سواحل دریای خزر؛ مناطق امیرآباد و رودسر را داد.

کلانتری در کم تر از 24 ساعت در نامه ای به معاون محیط زیست انسانی خود دستور داد با توجه به عدم توسعه در استان گیلان و مازندران و تفاهم های اولیه که تمامی ضوابط زیست محیطی را رعایت خواهند کرد اقدام نمایند.

این نامه نگاری ها در خصوص احداث پتروشیمی بندر امیرآباد در مجاورت میانکاله با واکنش های شدید فعالان محیط زیست و رسانه ها همراه شد و این پروژه اجرایی نشد. اما پس از گذشت چهار سال، احمد حسین زادگان، استاندار مازندارن در 12 بهمن 1399 در نشست خبری اعلام نمود سرمایه گذار و زمین مورد نظر برای احداث این مجموعه در منطقه امیرآباد تعیین و مجوز تاسیس صادر شده و در حال حاضر در حال دریافت مجوز زیست محیطی است.

گزارش های متناقض از شرایط احداث این پروژه

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در مصاحبه با وبلاگ حامد می٬گوید: تا به امروز هیچ گونه مجوز محیط زیستی برای احداث این پروژه صادر نشده است و مشغول ارزیابی های زیست محیطی هستیم اگر در این آنالیز ها نظر اعضا از لحاظ کارشناسی جلب گردد مجوز صادر می گردد. دریافت زمین و سرمایه گذار مبنی بر احداث این طرح نیست.

این در حالیست که اسماعیل کهرم، بوم شناس و فعال محیط زیست می گوید: چندی پیش میانکاله بودم، در ورودی لپویی زاغمرز پرده ای زدند که اگر کسی نابینا باشد هم می بیند که نوشته اند، محل احداث پتروشیمی میانکاله.

همچنین استاندار مازندران در نشست خبری بهمن ماه سال جاری از صادر شدن مجوز تاسیس قبل از دریافت مجوز محیط زیست خبر داده بود.

فرایند این طرح از ابتدا اشتباه بود

محمد رضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران هم در مصاحبه با وبلاگ حامد می گوید: مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصول و مقررات توسعه پایدار، اساسنامه سازمان حفاطت محیط زیست و وزارت صمت در مناطق حفاظت شده و مجاورت آن احداث واحدهای صنعتی آلاینده ممنوع است. سازمان حفاظت محیط زیست پس از اینکه با ساخت و احداث پتروشیمی در حوزه حریم میانکاله موافقت می نماید ارزیابی های محیط زیستی را انجام می دهد. این فرایند برای احداث یک واحد آلاینده درست نیست. صدور مجوز و ساخت پتروشیمی میانکاله قبل قبل از ارزیابی کاملا غیرقانونی است.

آسیب های محیط زیستی و عاطفی به مردم

فرخ مستوفی،کارشناس محیط زیست هم می گوید: منظر طبیعی یکی از مهم ترین دارایی های یک کشور است که در کشور ما محاسبه نمی گردد. میانکاله ثروت عمومی است، جنبه ای زیست محیطی و تاریخی دارد و اگر این طرح اجرا گردد نه تنها باعت آلودگی خلیج گرگان و دریای خزر می گردد بلکه لطمه عاطفی به مردم میزند. این کار واقعا ممکن است خطراتی داشته باشد و مردم را نسبت به مسئولان بدگمان می نماید. همه مردم برای لذت بردن از مناظر طبیعی به شمال می فرایند، همین را هم از مردم بگیرند دیگر چه می ماند؟

اسماعیل کهرم در این رابطه مثالی از پروژه های قبلی اجرا شده می آورد و می گوید: پتروشیمی نزدیک دشت بیستون در کرمانشاه ثانیه ای 80 لیتر آب مصرف می نماید، دشت فرو نشسته و تمام آثار باستانی و سنگ ها در هم شکسته. میانکاله اولین منطقه ای است که در سال 1350 به نام پناهگاه حیات وحش ثبت شده و پناهگاه پرندگان مهاجر اردک تاجدار اردک سیاه کاکل و انواع دیگر پرندگان است اما با اجرای این طرح در میانکاله تمام گیاهان و درختان از بین می فرایند، مواد شیمیایی بر روی برگ و تنه درختان پخش و گیاهان سمی می شوند. انواع آلودگی های صوتی ایجاد می گردد. پرندگان مهاجر دیگر دیگر جایی در میانکاله نخواهند داشت. خاک فشرده می گردد و سفره های آب زیر زمینی چند نیمه می گردد. میانکاله تبدیل به بیابان می گردد.

محمد رضا محبوب فر معتقد است این اعمال غیرقانونی فقط مختص ایران است که ابتدا مجوز پتروشیمی صادر و پس از آن ارزیابی انجام گردد. چندین سال طول می کشد تا ظرفیت پذیری و توانمندی اکوسیستم طبیعی منطقه و شرایط واحد صنعتی سنجش گردد. من فکر نمی کنم در هیچ کدام از کشورهای حاشیه دریای خزر همچین رویه ای انجام گردد.

علت این تصمیم گیری ها چیست؟

هرچند میانکاله و شرق استان مازندارن اکوتوریسم محسوب می شوند و ظرفیت بالایی در توسعه گردشگری و بوم گردی دارند و در آینده می توانند منابع مالی فراوانی را فراوری نمایند اما متولیان این پروژه، علت را عدم توسعه در استان گیلان و مازندران اعلام می نمایند. تا با ایجاد این طرح با ظرفیت فراوری 120 هزار تن پروپیلن به توسعه صنایع پایین دستی یاری گردد.

محبوب فر در این رابطه عنوان می نماید که سازمان حفاطت محیط زیست بیشتر از آنکه تخصصی عمل کند و دل در گرو محیط زیست کشور به عنوان بستر حیات و فراوری داشته باشد، بیشتر تصمیم به عدم شفافیت و اطلاع رسانی متناقض دارد. به نظر او ماهیت سازمان حفاطت محیط زیست چه در این دولت چه در دولت های گذشته بیشتر از اینکه تخصصی باشد انگار سیاسی بوده است.

وی می گوید: در خصوص پتروشیمی میانکاله اطلاعات شفافی در خصوص ارزیابی های پتروشیمی میانکاله در دست نیست. مرگ بسیاری از گونه های وحشی حیوانات از جمله پرندگان در تالاب میانکاله در طی دو سه سال متوالی رخ داده اما سازمان حفاظت محیط زیست علت صحیح و شفافی از مرگ و میر پرندگان ارائه نداده و نظر کارشناسان محیط زیست، سازمان حفاطت محیط زیست و ساکنان و شکارچیان محلی متفاوت است.

او در ادامه تصریح می نماید: همین الان که صحبت می کنیم میزان فرونشست خاک در کل نقشه جغرافیایی ایران 140 برابر میانگین جهانی است و بالاتر از هشدار واقع شده است. همچنین بیابان زایی در شمال کشور به دلیل انتقال آب دریای خزر و سدسازی های غیراصولی افزایش پیدا نموده و طی چند سال اخیر آب دریای خزر حداقل یک متر افت کرد.

حر منصوری عبدالملکی، فعال محیط زیست و دیده بان میانکاله هم معتقد است: باید میزان هزینه و فایده طرح پتروشیمی بندر امیرآباد سنجیده و ارزیابی های محیط زیست در خصوص این طرح انجام و سپس اقدام گردد.

آیا این طرح با وجود مخاطراتی که فعالان محیط زیست به آن اشاره می نمایند ممکن است شکل عملی به خود بگیرد و گلایه ها را بیشتر کند یا ممکن است بالاخره تجدیدنظری در این مورد صورت بگیرد.

آخرین اخبار مالی را در کانال تلگرام وبلاگ حامد دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "آتش دوزخ در بهشت پرندگان! ، پتروشیمی میانکاله در آستانه احداث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش دوزخ در بهشت پرندگان! ، پتروشیمی میانکاله در آستانه احداث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید