این نان برای دیابتی ها سم است!

به گزارش وبلاگ حامد، نان از اصلی ترین خوراکی ها در تغذیه به شمار می آید اما افرادی که قند خون بالا دارند باید توجه ویژه ای به نوع نانی که می خورند داشته باشند.

این نان برای دیابتی ها سم است!

به نظر شما نان مفید برای دیابت کدام نوع است؟ یا کدام نوع نان برای افراد مبتلا به دیابت مضر است؟ پاسخ سوالات خود را در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

نان مفید برای دیابت

برترین نان برای بیماران دیابتی، نان تست سبوس دار است. تفاوت اصلی میان نان ها در میزان سبوس گیری آردی است که در نان به کار می رود. سبوس نوعی فیبر غذایی به شمار می آید. کمترین نان از لحاظ سبوس؛ نان لواش و برترین نان از لحاظ سبوس نان های تست حاوی سبوس است. یکی از جنبه های مهم نان ها، تاثیری است که بر قند خون می گذارد. معین شده که نانی که بیشترین میزان سبوس را دارد، نسبت به نان های دیگر به میزان کمتری قند خون را بالا می برد. تاثیر افزایشی قند خون با اصطلاحی تحت عنوان نمایه گلیسمی معین می گردد. گلیسمی به معنای قند خون است.

شاخص گلایسمیک خون

قند خون بالا یا هایپوگلایسمی زمانی اتفاق می افتد که میزان زیادی قند در خون وجود داشته باشد که دلیل آن هم کمبود انسولین است. عوامل مختلفی می تواند باعث افزایش سطح قند خون گردد؛ مثلا انتخاب غلط در مواد غذایی و نوشیدنی ها، کمبود فعالیت فیزیکی و بیماری باعث این اتفاق خواهد شد که اگر درمان نگردد، باعث ایجاد مشکلاتی شده که روی سلامت کلی بدن مانند چشم، کلیه، عصب و قلب تاثیرگذار است؛ بنابراین بسیار مهم است که سطح قند خون را به حالت متناسب و تعادل برسانید. کربوهیدرات ها برای بدن ضروری هستند؛ اما باید به نوع کربوهیدراتی که مصرف می کنید هم دقت داشته باشید؛ مخصوصا اگر قند خون بالایی دارید.

نان صنعتی، برای قند خونی ها مضر است

طبق مطالعات اجرا شده و نظر متخصصان، بدترین کربوهیدراتی که برای قند خون بالا وجود دارد، نانی است که غلات صنعتی داشته و هیچ فیبری به آن اضافه نشده باشد. افرادی که قند خون بالا دارند، باید نان با فیبر بالا مصرف نمایند و حداقل فیبر را به بدن خود برسانند. نانی که در آن شکر اضافه وجود داشته باشد، برای آن ها مشکل ساز است و سطح قندخون را بالا می برد اما فیبر باعث تثبیت و پایداری سطح قند خون خواهد شد.

کربوهیدرات مضر برای قند خون بالا

دو نوع کربوهیدرات وجود دارد: کربوهیدرات ساده و پیچیده.

کربوهیدرات ساده از فروکتوز و گلوکز تشکیل شده که مواد شیمیایی آن ساختار ساده ای دارند اما در کربوهیدرات پیچیده ساختارهای شیمیایی پیچیده تر وجود دارد و در آن سه نوع قند با یکدیگر ترکیب می شوند.

کربوهیدرات پیچیده هضم و گوارش سخت تری دارد و تاثیر آن ها روی افزایش قند خون خیلی آهسته تر است و آن را تدریجی بالا می برد و به خاطر همین توصیه می گردد افرادی که قند خون بالایی دارند، از کربوهیدرات پیچیده استفاده نمایند.

طبق مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد اجرا شده است، مواد غذایی مانند نان سفید که شاخص گلایسمیک بالا دارند، به سرعت گوارش می شوند و نوساناتی را در قند خون به وجود می آورند. مصرف این غذاها باعث می گردد که خطر ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و اضافه وزن افزایش پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 8 خاصیت شگفت انگیز کره کنجد که شما را شوکه می نماید ! را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "این نان برای دیابتی ها سم است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نان برای دیابتی ها سم است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید