کدام مناطق تهران آلوده ترین آب و هوا را دارند؟

به گزارش وبلاگ حامد، آلودگی هوا امری است که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به یکی از عمده ترین مسائل بشر تبدیل شده است. کارخانه های شیمیایی، دود حاصل از مصرف سوخت ها و بسیاری دیگر از فعالیت های بشری، محیط طبیعت را روز به روز آلوده تر می نماید. در این بین تهران، که به عنوان پایتخت ایران محل سکونت، تحصیل و کار افراد بسیاری است، هوای بسیار آلوده ای به ویژه در فصول سرد سال دارد.

کدام مناطق تهران آلوده ترین آب و هوا را دارند؟

سرفصل های مقاله عبارت اند از:

  • شاخص آلودگی هوا در تهران
  • مناطق آلوده تهران
  • علت آلودگی مناطق مختلف

شاخص آلودگی هوا در تهران

طبق گزارش وبلاگ حامد؛ میانگین شاخص کیفی هوای تهران، عدد 158 را نشان می دهد. بر اساس آمار سازمان کنترل کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای ناسالم سالانه رو به افزایش است. به طور مثال نسبت روزهای آلوده در سال 1395 به آلودگی در سال 1396 حدود 5.47 درصد افزایش داشته است. یعنی مردم تهران 19 روز بیشتر آلودگی هوا را در سال 1396 تجربه کردند. البته کاهش باران نیز در این امر بسیار مؤثر بود. زمستان 96 آلوده ترین زمستان تهران در سه سال اخیر بوده است.

هم چنین طبق گفته های آقای رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، شاخص کیفیت هوا بین 151 تا 200 ناسالم و بین 201 تا 300 بسیار ناسالم محسوب می گردد و در یک مقطع زمانی از مردم شهر تهران درخواست شد تا از تردد در فضای با خودداری نمایند.

مناطق آلوده تهران

با استناد به اخبار وبلاگ حامد جوان، بر اساس شواهد به دست آمده از ایستگاه های سنجش کیفیت هوا، ایستگاه های شهرداری منطقه 15 و تربیت مدرس در منطقه 6 با شاخص کیفی 181 آلوده ترین نقاط تهران عظیم هستند. همین طور ایستگاه های شهرداری منطقه 11 با شاخص 179، ایستگاه شریف در منطقه 2 و پارک سلامت در منطقه 17 با شاخص 178، ایستگاه شهرداری منطقه 20 با شاخص 171 بعد از دو منطقه ذکر شده، به ترتیب آلوده ترین مناطق تهران را تشکیل می دهند. مناطقی با آب و هوای آلوده که باعث ایجاد بیماری های تنفسی برای مردم می شوند.

مناطقی هستند که در شرایط حساس و بحرانی برای تمام گروه ها مضرند. پیروزی منطقه 13 با شاخص 179، شهرداری منطقه 11 با شاخص 169، شاد آباد منطقه 18 با شاخص 167، ستاد بحران منطقه 7 با شاخص 158، پارک رازی منطقه 11 با شاخص 155 از این مناطق اند.

علاوه بر مناطق ذکر شده، رستگاری نقاط دیگری را نیز ذکر نموده است که آلودگی هوا در آن ها برای گروه های حساس خطرساز است. این مناطق عبارت اند از شهرک چشمه منطقه 22 با شاخص 148، فرمانداری شهر ری با شاخص 144، پارک قائم منطقه 18 با شاخص 143، شهرداری منطقه 4 با شاخص 140، پارک رز منطقه 22 با شاخص 139، مسعودیه منطقه 15 با شاخص 138، پاسداران منطقه 3 و ژئوفیزیک منطقه 6 با شاخص 135، دانشگاه علم و صنعت منطقه 4 با شاخص 121، اقدسیه منطقه 1 با شاخص 117، دانشگاه تهران منطقه 6 با شاخص 113، و دانشگاه شهید بهشتی منطقه 1 با شاخص 112 به ترتیب آلوده ترین آب و هوای تهران را دارند.

علت آلودگی در مناطق مختلف

به طور کلی آلوده ترین بخش های تهران، بخش های جنوبی هستند. آلوده ترین مناطق تهران در درجه اول و دوم به منطقه 20، جنوبی ترین منطقه تهران، نسبت داده می گردد. این منطقه به خاطر شاه عبدالعظیم معروف است و به خاطر هوای نسبتاً خشک و نیمه صحرایی، عدم وجود جنگل و وجود صنایعی نظیر پالایشگاه ها این منطقه به عنوان آلوده ترین منطقه تهران شناخته می گردد. هم چنین منطقه 15 که صندلی دوم آلودگی هوا در شهر تهران دارد، به دلیل ازدیاد خریدوفروش و افزایش جمعیت خصوصاً در افسریه، روز به روز آلوده تر می گردد.

رتبه سوم آلوده ترین مناطق تهران به منطقه 11 می رسد. این بخش یکی از قدیمی ترین مناطق تهران محسوب می گردد و مراکز مهم سیاسی مانند بیت رهبری، نهاد ریاست جمهوری، شورای نگهبان و دیگر مرکز، تعدد بسیاری در این منطقه رخ می دهد و همین امر باعث آلودگی بالا در این محدوده می گردد.

مرکز شهر تهران نیز که شامل دانشگاه ها و مجتمعات تجاری و فروشگاه های بسیاری است به دلیل تردد بالای مردم بسیار شلوغ و آلوده است.

اگرچه در نگاه اول محدوده های شمالی تهران، که به خاطر بافت باغ شهری، به خوش آب و هوایی معروف اند، تمیزتر از مناطق دیگر تهران به نظر برسند. اما موارد بسیاری که مهم ترین آن ها ترافیک است و این امر روز به روز در حال افزایش است، سبب قرار دریافت این مناطق در بین 10 منطقه آلوده تهران شده اند. از جمله مناطق آلوده شمال تهران می توان به ونک، جردن، نیاوران، دارآباد و ولنجک اشاره نمود.

در هر حال امور مخرب و مواردی که سبب آلودگی هوا می شوند بسیار زیاد هستند و مناطقی با آب و هوای آلوده می توانند تأثیرات مخربی روی انسان ها بگذارند. مهم ترین این مسائل، ازدیاد بیماری های تنفسی است که با پیشگیری و رعایت بهداشت و استفاده از ماسک می توان از این مشکل دور ماند. همچنین از اقدامات مهمی که در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا در شهر تهران انجام گرفت؛ طرح زوج و فرد ماشین ها است. این طرح ترافیک را کاهش داده و باعث جلوگیری از آلودگی هوا می گردد.

به این مقاله از خبرنگارن امتیاز دهید

منبع: هومینگ

به "کدام مناطق تهران آلوده ترین آب و هوا را دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام مناطق تهران آلوده ترین آب و هوا را دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید