هندوانه ، شیرین ترین میوه برای روزهای گرم

به گزارش وبلاگ حامد، هندوانه برترین میوه برای روزهای گرم سال است اما با اینکه میوه ای بی ضرر و مفید به نظر می رسد می تواند برای بعضی افراد مضر باشد.

هندوانه ، شیرین ترین میوه برای روزهای گرم

به گزارش وبلاگ حامد به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حدود 90 درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد و سرشار از ویتامین های A، B6 و C و بعلاوه آنتی اکسیدان ها و آمینواسیدهاست.

هندوانه خوب، باید شکننده و ترد باشد و ریشه در داخل بافت خوراکی خود نداشته باشد و اگر به هر رنگ باشد ـ از زرد گرفته تا قرمز ـ باید طعم شیرین داشته باشد.

خواص هندوانه

این میوه تابستانی بعلاوه بدون چربی است و در هر پیمانه فقط 40 کالری دارد. از دیگر خواص هندوانه می توان به مقادیر بالای پتاسیم و لیکوپِن اشاره نمود. لیکوپِن یک ماده مغذی گیاهی است که بویژه در میوه ها و سبزیجات قرمز مانند هندوانه و گوجه یافت می گردد.

این ماده مغذی علاوه بر حفظ سلامت قلب و استخوان ها در پیشگیری از سرطان پروستات هم مؤثر است. هرچه هندوانه رسیده تر و قرمزتر باشد، لیکوپِن بیشتری خواهد داشت. به طورکلی هر دو پیمانه از این میوه حاوی حدود 15 تا 20 میلی گرم لیکوپِن است.

پاکسازی کلیه و مثانه با هندوانه

برای این که خاصیت مدر بودن هندوانه بیشتر گردد، یک هندوانه کوچک را داخل قابلمه گذاشته، اندازه خیلی کمی آب داخل آن بریزید و در آن را محکم ببندید و روی شعله کم بگذارید تا حالت نیمه پخته پیدا کند و پس از خنک شدن، روزانه در چند وعده بهره ببرید. اگر مثانه و کلیه دچار تجمع رسوبات و مواد زائد یا سنگریزه باشد، با این شیوه پاکسازی شده و احتمال تشکیل سنگ کمتر می گردد.

همراه با غذا هندوانه نخورید

معده برای هضم غذا احتیاج به حرارت دارد و نباید همراه با غذا های خشک یا بلافاصله بعد آن از میوه های خنک و آبدار همانند هندوانه، کاهو و خیار استفاده گردد. این خوردنی ها با کاهش حرارت معده، شخص را دچار اختلال هضم و ترش کردن و نفخ می نماید و غذا مدت طولانی تری در معده باقی می ماند و فرد به مقدار کمتری از خواص درمانی و تغذیه ای هندوانه نفع خواهد برد.

بعلاوه، چون مزاج هندوانه سرد است، مصرف بیش از حد آن همزمان با سردیجات قوی و چیز های ترش مثل انواع ترشیجات (سرکه) یا ماست و دوغ، عوارضی نظیر نفخ معده و سردی مزاج ایجاد می نماید.

مناسب ترین زمان مصرف هندوانه

بهتر است هندوانه در میان وعده ها خورده گردد و مصرف این میوه به صورت ناشتا و با شکم خالی یا بلافاصله بعد از ورزش توصیه نمی گردد. ضروری است بدانید، حرارت معده در زمان هایی که خالی است و فرد ناشتاست تا حدودی زیاد می گردد.

ناشتا مصرف کردن چیز های خیلی خنک باعث سرد و ضعیف و شل شدن عضلات معده شده، ضمن این که آسیب هایی به کبد و طحال وارد می نماید و منجر به سردی کبد و اختلال هضم می گردد.

چه کسانی هندوانه نخورند؟

اما با همه این خواص، زیاده روی در خوردن هندوانه می تواند عارضه ساز باشد. این زیاده روی درصورتی که هر روز تکرار گردد، می تواند به انباشتگی پتاسیم و لیکوپِن در بدن بینجامد. مصرف بیش از 30 میلی گرم لیکوپِن در روز با علائمی از قبیل تهوع، اسهال، دیرهضمی و نفخ همراه خواهد بود.

کسانی هم که پتاسیم خون شان بالاست، بهتر است بیشتر از یک پیمانه هندوانه در روز مصرف نکنند (هر پیمانه هندوانه کمتر از 140 میلی گرم پتاسیم دارد). عوارض پتاسیم بالا در خون عبارت اند از:ضربان نامنظم قلب، سایر مسائل قلبی عروقی و کاهش کنترل عضلانی. بعلاوه دیابتی های دقت داشته باشند قند هندوانه به رغم این که از نوع طبیعی است باز هم نسبتا بالاست و باید با احتیاط مصرف گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "هندوانه ، شیرین ترین میوه برای روزهای گرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هندوانه ، شیرین ترین میوه برای روزهای گرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید