همه چیز درباره آجر نسوز که باید بدانید

به گزارش وبلاگ حامد، اگر شما هم در زمینه ساخت و ساز اندک اطلاعاتی داشته باشید حتما تا به حال نام آجر نسوز را شنیده اید. آجرهای نسوز یکی از جدیدترین نسخه آجرها به شمار می روند که به علت داشتن ویژگی های خاص برای ساخت بناهای مختلف کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر شما با این متریال ما موضوع این مطالب را به معرفی آجر نسوز اختصاص داده ایم.

همه چیز درباره آجر نسوز که باید بدانید

آجر نسوز چیست؟

از جمله مدرن ترین آجرهای فراوری شده می توان به آجر نسوز اشاره نمود. این آجرها را با خاک چینی و نسوز می سازند. ساختار این متریال به گونه ای است که می تواند حرارت بالای 1000 درجه را نیز تحمل کند. همین امر باعث شده تا برای ساخت پوشش های دیواری مختلف نظیر شومینه، تنور و کوره ها از آن ها استفاده کنند.

آجرهای نسوز بر اساس رنگ، ابعاد، درجه حرارت و غیره به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. ترکیب خاک چینی و نسوز برای فراوری این متریال باعث شده تا این آجر ساختاری مولکولی و ظریفی داشته باشد. این آجرها را در دمای 1500 درجه فراوری می کنند و هر چقدر درجه حرارت کوره ها تغییر یابد، آجرها نیز با رنگ های متفاوتی ایجاد می شوند.

تنوع رنگ، مدل و تکسچر آجر نما آن را به یکی از متریال های محبوب برای معماران تبدیل نموده است. از جمله مواد تشکیل دهنده آجر نسوز می توان به 73 درصد سیلیس و 23 درصد آلومینیوم اشاره نمود؛ به همین دلیل ممکن است در این آجرها دانه های سیاهی را ببینید.

نحوه ساخت آجر نسوز

برای ساخت این اجرهای نسوز ابتدا مواد اولیه و سنگ های مورد احتیاج آن را به خوبی آسیاب نموده و سپس به خاکی نرم تبدیل می کنند. این خاک باید وارد کوره گردد و درجه حرارت کوره از قبل تنظیم گردد. پس از وارد کردن خاک به درون کوره آن را با دیگر مواد ترکیب می کنند. پس از این که عناصر لازم ترکیب شده و رطوبت کافی به آن ها داده شد، مواد به دست امده برای قالب گیری به مرحله بخش دیگر منتقل می گردد.

بعد از این که مرحله قالب گیری انجام شد، مواد درون کوره ها چیده شده و مرحله پخت انجام می گردد. در این مرحله آجرها تمام رطوبت موجود خود را از دست می دهند و پخت در دمای 1500 درجه انجام می گردد. مرحله پخت آجرهای نسوز معمولا 3 روز زمان احتیاج دارد و در نهایت مرحل خنک سازی و بسته بندی آن ها انجام خواهد شد.

انواع آجر نسوز

اگر بخواهیم در خصوص انواع آجر نسوز صحبت کنیم، باید بگوییم آجرهای نسوز بر اساس مواد اولیه و رنگ به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. اصلی ترین تفاوت هر یک از انواع آجرهای نسوز به خاطر کم و زیاد شدن بعضی مواد اولیه آن ها و تغییر کردن درجه حرارت است.

آجرهای نسوز با توجه به مواد اولیه ای که برای آن ها به کار رفته به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند و هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. شما باید توجه داشته باشید که کاربردها و انواع چیدمان آجر نسوز براساس انواع آن ها مشخص می گردد. انواع این آجرها عبارتند از:

  • آجرهای نسوز ویژه
  • آجرهای نسوز سیلیسی
  • آجرهای نسوز آلومینیومی
  • آجرهای نسوز قلیایی

کاربرد آجر نمای نسوز

همان طور که بیان شد اجرهای نسوز از جمله متریال هایی هستند که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ما در این بخش بعضی از اصلی ترین کاربردهای اجرهای نسوز را بیان می کنیم.

  • استفاده از آجر نسوز برای نمای ساختمان
  • استفاده از آجرهای نسوز برای نمای داخلی
  • استفاده از آجرهای نسوز برای ساخت باربیکیو
  • استفاده از آجرهای نسوز برای ساخت کوره

برترین رنگ آجر نسوز برای نما

همان طور که اشاره نمودیم رنگ اجرهاای نسوز با توجه به اندازه حرارت کوره فرق دارد. از آن جایی که آجرهای نسوز یکی از متریال های محبوب برای نما هستند، نمی توان گفت که کدام رنگ می تواند برای نمای ساختمان برترین رنگ باشد. اما بهتر است با محبوب ترین و رایج ترین این آجرها آشنا شوید.

  • آجرهای نسوز انگلیسی که رنگ آن ها بین قرمز روشت تا قرمز تیره و جگری است.
  • آجرهای شاموتی نسوز که رنگ آن ها بین کرم، خردلی، طلایی و پرتغالی است.
  • آجرهای سفید صدفی نسوز
  • آجرهای نسوز مشکی و خاکستری
  • آجرهای نسوز قهوه ای

مزایای استفاده از آجر نسوز

با توجه به این که همه ما این روزها آجرهای نسوز را در فضاهای مختلف مشاهده می کنیم، ممکن است یک سوال برای بعضی از ما به وجود آید و آن هم این که استفاده از اجرهای نسوز چه مزیتی دارد که بیشتر معماران برای ساخت بناهای مختلف از آن ها استفاده می کنند؟ از مهم ترین مزایای استفاده از آجرهای نسوز می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • در برابر دما و حرارت مقاومت بالایی دارند و می توانند تا دمای 1000 درجه را تحمل کنند.
  • تنوع مدل ها و رنگ های آن ها بسیار بالا است.
  • به خوبی با محیط های مختلف سازگار می شوند.
  • آجرهای نسوز ضد شوره هستند.
  • در برابر تغییرات دمایی و شرایط آب و هوایی مختلف مانند باران های اسیدی مقاومت بالایی دارند.
  • نسبت به بسیاری از متریال های دیگر با قیمت ارزان ای ارائه می شوند.

جمع بندی

آجر نسوز یکی از متریال هایی است که این روزها برای ساخت بناهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این متریال مزایای زیادی به همراه دارد. با توجه به این که این محصول در انواع مدل ها و رنگ های مختلف ارائه می گردد، شما می توانید بر اساس سلیقه خود هر یک از رنگ ها و مدل های آن را انتخاب کنید.

منبع: فوت و فن

به "همه چیز درباره آجر نسوز که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره آجر نسوز که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید