نقش محافظتی کلاژن در سرطان پانکراس

به گزارش وبلاگ حامد، محققان دانشگاه تگزاس واقع در آمریکا دریافتند کلاژن نوع I که توسط فیبروبلاست های سرطانی فراوری می گردد، نقش محافظتی در بدن داشته و مانع پیشرفت سرطان پانکراس می گردد.

نقش محافظتی کلاژن در سرطان پانکراس

به گزارش وبلاگ حامد، بر اساس این تحقیقات کلاژن در محیط تومور مانع شکل گیری سیگنال های ایمنی موسوم به کموکین می گردد.

این سیگنال ها موجب مهار واکنش ایمنی ضدتومور می شوند و مکانیسمی هستند که توسط تومور برای غیرفعال کردن سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند.

کموکین ها، پروتئین هایی هستند که توسط سلول ها فراوری شده و موجب جذب سلول های واکنش دهنده می شوند.

به گفته محققان کموکین ها موجب جذب گروهی از سلول های ایمنی موسوم به myeloid-derived suppressor cells (MDSCs) می شوند که عامل کاهش پاسخ ایمنی ضد تومور هستند.

در این تحقیقات که با استفاده از موش ها انجام گرفت، معین شد با حذف کلاژن از محیط تومور، میزان کموکین ها افزایش یافته و در نتیجه واکنش ضد تومور سرکوب می گردد و سرطان با سرعت بیشتری پیشرفت می نماید.

محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند راه چاره درمانی موثری برای درمان سرطان پانکراس بیابند.

پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم واقع شده است. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می شوند.

غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می شوند. آنزیم های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی نمایند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است.

یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، فراوری انسولین است که سبب کاهش قند خون و فراوری انرژی از آن می گردد. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان است. تومورهای پانکراس در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار سخت است.

سرطان پانکراس یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است. 71 درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند. این سرطان در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل خطر بروز این بیماری هستند.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی غذاهایی هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می شوند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "نقش محافظتی کلاژن در سرطان پانکراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش محافظتی کلاژن در سرطان پانکراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید