ناسا القاب اجرام کیهانی را عوض می نماید

به گزارش وبلاگ حامد، ناسا اعلام نموده است که میخواهد القاب یا همان نام های مستعار و غیر رسمی اجرام کیهانی را با هدف ترویج تنوع، عدالت و شمول بیشتر تغییر دهد.

ناسا القاب اجرام کیهانی را عوض می نماید

به گزارش وبلاگ حامد و به نقل از آی ای، ممکن است مجبور شویم لقب های اجرام کیهانی موجود در فهرست ناسا را دوباره حفظ کنیم، زیرا این اسامی به زودی تغییر خواهند کرد.

اجرام کیهانی مانند سیارات، کهکشان ها و سحابی ها همه دارای اسامی رسمی هستند، اما ناسا به طور معمول به آنها لقب های غیر رسمی نیز می دهد. آژانس فضایی آمریکا برای کوشش و رسیدگی به موضوعات پیرامون تنوع، برابری و شمول بیشتر، به دنبال آنالیز مجدد بعضی از این نام های مستعار است تا اطمینان حاصل کند که آنها از تبعیض و نابرابری حمایت نمی نمایند.

ناسا بر این موضوع واقف است که اسامی باید حاوی و نمایانگر اطلاعات زیادی در خصوص صاحب خود باشند و اکنون به این رویکرد رو آورده است.

ناسا می گوید بعضی از نام های مستعار اجرام کیهانی اکنون نامناسب هستند و به دنبال تغییر آنها است. اگرچه این اسامی غیر رسمی هستند، اما باز هم در جامعه علمی مهم هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال ناسا تصمیم گرفته است تا دیگر سحابی NGC 2392 را که یک سحابی سیاره ای است، با نام مستعار سحابی اسکیمو نشناسد. دلیل این تغییر این است که اصطلاح اسکیمو به عنوان یک اصطلاح با سابقه نژادپرستی شناخته می گردد. مردم بومی مناطق قطب شمال توسط استعمارگران به نام اسکیمو یاد می شدند و این اصطلاح از آن موقع تا به امروز مانده است و در حال حاضر در اسناد رسمی از استفاده از این نام مستعار پرهیز می گردد.

ناسا در یک بیانیه تأکید نموده است که تا وقتی نام های مستعار نامناسب وجود دارند، فعلا فقط از عناوین رسمی معین و تایید شده توسط اتحادیه بین المللی نجوم استفاده خواهد نمود.

توماس زوربوچن مدیر دفتر ماموریت علوم ناسا گفت: من از ارزیابی مجدد نام هایی که با آنها به اشیاء نجومی رجوع می کنیم، حمایت می کنم.

وی اضافه نمود: هدف ما این است که همه نام ها و القاب اجرام کیهانی با ارزش های تنوع و برابری و دربرگیری مطابقت داشته باشند و ما با جامعه علمی فعالانه کار خواهیم کرد تا از این امر اطمینان حاصل کنیم. علم برای همه است و همه جنبه های کار ما باید آن ارزش را منعکس کند.

استفان تی. شیه معاون تنوع و فرصت های برابر در مقر ناسا گفت: این اسم ها و اصطلاحات ممکن است حاوی مفاهیم تاریخی یا فرهنگی باشند که قابل اعتراض یا ناخوشایند باشند و ناسا به شدت متعهد است که به اصلاح آنها بپردازد. علم وابسته به مشارکت همه تنوع های نژادی است و از وجود همگان سود می برد و به همه نفع می رساند، بنابراین این بدان معنی است که باید آن را فراگیر کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ناسا القاب اجرام کیهانی را عوض می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا القاب اجرام کیهانی را عوض می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید