می توان 2 دز واکسن متفاوت تزریق کرد؟

به گزارش وبلاگ حامد، تهران (پانا)- فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به نتایج مطالعاتی مبنی بر تزریق دو دز از واکسن های متفاوت و احتمال اثربخشی بیشتر، گفت به اسم مثال توصیه ما این است که اگر دز دوم آسترازنکا نبود، به علت نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد یا اینکه برکت به سینوفارم نزدیک تر است و با نظر پزشک می توان به جای هم تزریق شوند.

می توان 2 دز واکسن متفاوت تزریق کرد؟

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی درباره تزریق دو دز از واکسن های متفاوت و احتمال اثربخشی بیشتر، گفت: استراتژی تحت اسم استراتژی مخلوط کردن واکسن ها در جهان مطرح شده که بر اساس آن اگر فردی دو واکسن غیرهمگن را تزریق کند، شانس امینی زایی آن از یک واکسن دو دز بیشتر است. این موضوع در بسیاری از واکسن ها اثبات شده است. به اسم مثال درباره واکسن فایزر و آسترازنکا اثبات شده است.

وی اضافه کرد: در این استراتژِی دز اول را از یک واکسن و دز دوم را از واکسن دیگری تزریق می نمایند. مطالعات اخیری که اجرا شده، نشان می دهد که این واکسن ها که دز اول و دوم شان باهم متفاوت هستند، به مراتب اثربخش تر از واکسن هایی هستند که هر دو دز آن ها یکی است.

زالی گفت: به اسم مثال توصیه ما این است که اگر دز دوم آسترازنکا نبود، به علت نزدیکی پلتفرم می توان از اسپوتنیک استفاده کرد یا اینکه برکت به سینوفارم نزدیک تر است و با نظر پزشکی می توان به جای هم تزریق شوند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "می توان 2 دز واکسن متفاوت تزریق کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می توان 2 دز واکسن متفاوت تزریق کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید