رایزنی حافظان صلح سوریه در پیچ و خم کرونا

به گزارش وبلاگ حامد، نخستین نشست مجازی آستانه امروز در سطح وزرا سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می گردد.

رایزنی حافظان صلح سوریه در پیچ و خم کرونا

به گزارش ، رهادخت رستگار- اکنون 9 سال از آغاز بحران سوریه می گذرد و هنوز راه کشور هایی که خواهان صلح آن هستند، به خاتمه نرسیده! بحران این کشور از سال 2011 با ناآرامی های داخلی میان بشار اسد رئیس جمهور سوریه و گروه های مخالف آغاز شد و در نهایت با ظهور داعش و گروه های تروریستی در این کشور، بحران سوریه از قالب محدود خود در آمده و دامن کشور های منطقه ای و حتی فرامنطقه ای را هم گرفت.

از آن حیث می گوییم دامن کشور های فرامنطقه را هم گرفت که علاوه بر سوری هایی که از ترس داعش به کشور های منطقه پناه بردند، عده زیادی هم به سمت مرز های اروپایی روانه شدند؛ همین مسئله کشور های دنیا را بر آن داشت تا به دنبال راه حلی برای حل بحران سوریه بگردند و به همین دلیل، نشست های بسیاری برگزار گردید؛ اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اثرگذار ترین نشست، فرایند آستانه بود که میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه انجام گرفت؛ این سه کشور با معین نقاط کاهش تنش در سوریه یاری زیادی به فرایند صلح و ثبات این کشور کردند و اکنون دولت دمشق توانسته بیش از 90 درصد خاک خود را از تروریست ها پاک سازی کند.

پیش از شیوع ویروس کرونا بنا بود نشست آستانه در سطح سران و در تهران برگزار گردد، اما با همه گیری ویروس کرونا، آستانه هم مانند بسیاری دیگر از نشست های بین المللی لغو شد؛ در راستای ادامه رایزنی ها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز اول اردیبهشت در راس هیئتی سیاسی به سوریه رفت و با بشار اسد رئیس جمهور و همتای سوری خود ملاقات و گفت وگو کرد و پس از آن اخباری مبنی بر برگزاری آنلاین این نشست در سطح وزرا منتشر شد.

بسیاری از مناسبات دیپلماتیک لغو شده و برگزاری آن به خاتمه بحران کرونا موکول شد، اما در اوج این بیماری وزیر امور خارجه کشورمان برای اینکه از نزدیک شاهد فرایند سوریه باشد، به این کشور سفر کرد و درباره مسائل مختلف با مقامات این کشور رایزنی کرد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه می گوید که مرحله خاتمهی در اینجا وجود دارد که آن هم در چارچوب توافق سوچی اجرا شده میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در جهت معین و تکلیف تروریست هایی که اکنون در ادلب هستند که احتیاج به رایزنی مستمر دارد.

او ادامه می دهد که داخل سوریه هم موضوع قانون اساسی، انتخابات، مسائل داخلی و ... به شدت در جریان است و تهران به عنوان یکی از متحدان اصلی دمشق همیشه طرف مشورت دولت سوریه بوده است؛ مجموع این مسائل باعث شده این رفت و آمد ها ادامه پیدا کند.

عابدینی افزود سوریه یکی از کشور های عضو موثر در محور مقاومت هست و طبعا این نشست و برخواست ها می تواند به تقویت و مصونیت راهبردی محور مقامت یاری کند؛ بنابراین جدای از اینکه دو کشور ایران و سوریه اشتراکات زیادی در عقاید سیاسی خود دارند، در مسائل راهبردی هم با یکدیگر دارای همگرایی محسوسی هستند.

همچنین به عقیده شعیب بهمن کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز، محدودیت های کرونا باعث نمی گردد که رایزنی های میان سه کشور درمورد مسئله سوریه متوقف گردد؛ به همین دلیل در هفته ها و ماه های گذشته رایزنی های مختلفی در این باره بین همه طرف های ضامن صلح در سوریه به صورت مذاکرات دو جانبه صورت گرفته است.

همچنین بهمن می گوید با توجه به اینکه کشور ها قصد دارند اوضاع سوریه را به یک خاتمه تعیین برسانند، این ضروریت ایجاد می گردد که نشست آستانه حتی به صورت آنلاین هم برگزار گردد؛ در حال حاضر موضوعاتی مانند ادلب می تواند موضوع رایزنی های نشست فردا آستانه را تشکیل دهد.

همانطور که پیش تر گفته شد، اکنون تنها بخشی از استان ادلب در تحت اختیار تروریست ها قرار گرفته است و بقیه کشور، به کنترل دولت مرکزی در آمده است؛ بنابراین مطمئنا بخشی از موضوع مذاکرات، درباره ادلب خواهد بود؛ افزون بر آن احتمالا صحبت هایی هم درباره تدوین قانون اساسی سوریه انجام گردد؛ اما یکی از مهم ترین مسائل احتمالا مربوط به بازسازی حلب خواهد بود.

به عقیده حسن عابدینی حلب نماد بازسازی سوریه است؛ او در این باره اظهار می نماید حلب دومین شهر عظیم و نخستین شهر صنعتی سوریه است؛ در استان حلب شهرک صنعتی بسیار عظیمی به اسم شیخ نجار وجود دارد که شاید بتوان آن را عظیم ترین شهرک صنعتی در غرب آسیا تلقی کرد؛ پس از آزادسازی مناطق حاشیه ای حلب و ادلب، زمینه برای بازسازی سوریه فراهم شده است.

موارد ذکر شده از مهم ترین عواملی هستند که به احتمال زیاد مطرح خواهند شد؛ اما باید دید با توجه به اینکه این نخستین نشست مجازی آستانه خواهد بود، به چه صورت برگزار می گردد و اینکه آیا محدودیت های نشست آنلاین اجازه طرح تمامی موضوعات را با کیفیت مورد نظر می دهد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رایزنی حافظان صلح سوریه در پیچ و خم کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی حافظان صلح سوریه در پیچ و خم کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید