مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا در نور شب

به گزارش وبلاگ حامد، بعد از اینکه سامسونگ رسما گلکسی S21 اولترا را راهی بازار کرد، طی چند مطلب به بررسی کیفیت دوربین این گوشی با پرچم دارهایی نظیر آیفون 12 پرو مکس، گوگل پیکسل 5 و گلکسی نوت 20 اولترا پرداختیم. در این مطلب اما قصد داریم به مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا با این گوشی ها در عکاسی در نور شب بپردازیم. موردی که پیش از این به شکل دقیقی آن را بررسی نکرده بودیم.

مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا در نور شب

گلکسی S21 اولترا یکی از بهترین گوشی هایی است که کاربران می توانند برای ثبت تصاویر و ضبط ویدیوهایی با کیفیت خارق العاده آن را خریداری کنند. سامسونگ این محصول را اوایل امسال راهی بازار کرد تا رقیبی جدی برای محصولاتی نظیر آیفون 12 پرو مکس و پرچم داران جدید شیائومی باشد. همان طور که می دانید، این بررسی، دنباله دو بررسی قبلی است که این 4 گوشی را (S21 اولترا، نوت 20 اولترا، آیفون 12 پرو مکس و پیکسل 5) مقابل یکدیگر قرار داده بودیم. به همین خاطر گوشی های هواوی و شیائومی در این بین حضور ندارند.

هر چهار گوشی از حالت شب بهره می برند و عملکرد بسیار خوبی هم در ثبت تصاویر در نور شب دارند. با این حال سوا از این موضوع که هر گوشی در نمایش رنگ ها رفتار متفاوتی دارد، یک سری پردازش های نرم افزاری هم وجود دارد که می تواند تغییرات گسترده ای را در تصاویر به وجود بیاورد. به همین خاطر جالب خواهد بود ببینیم کدام یک از این شرکت ها توانستند جدیدترین پرچم داران خود را در زمینه عکاسی در نور شب به بهترین شکل ممکن مجهز کنند. اما قبل از اینکه به مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا با این گوشی ها بپردازیم، بهتر است نگاهی داشته باشیم به مشخصات فنی دوربین آن ها روی کاغذ.

نام گوشیگلکسی S21 اولتراآیفون 12 پرو مکسگوگل پیکسل 5گلکسی نوت 20 اولترا
دوربین اصلی108 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 - لنز 26 میلی متری و بهره مندی از لرزشگیر اپتیکال تصویر12 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.6 - لنز 23 میلی متری 7P و بهره مندی از فناوری لرزشگیر Sensor-Shift12 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.7 - لنز 28 میلی متری و بهره مندی از لرزشگیر اپتیکال تصویر108 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 - لنز 26 میلی متری و بهره مندی از لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 13 میلی متری با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 - لنز 13 میلی متری16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.212 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 13 میلی متری
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 - لنز 70 میلی متری با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال - قابلیت بزرگ نمایی 3 برابری12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 - لنز 65 میلی متری با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال - قابلیت بزرگ نمایی 2.5 برابریندارد12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/3.0 با پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال - قابلیت بزرگ نمایی 5 برابری
دوربین های دیگر10 مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/4.9 - لنز 240 میلی متری با قابلیت بزرگ نمایی 10 برابریسنسور سه بعدی LiDARنداردسنسور لیزری فوکوس اتوماتیک
دوربین سلفی40 مگاپیکسل12 مگاپیکسل8 مگاپیکسل10 مگاپیکسل

از آنجایی که هر چهار گوشی پرچم داران شرکت های مختلف به حساب می آیند، بنابراین انتظار هم نداشتیم روی کاغذ مشخصات ضعیفی را ببینیم. با این حال پیکسل 5 یک پرچم دار واقعی نیست و صرفا جدیدترین و بهترین گوشی گوگل به حساب می آید ولی از قضا دوربین آن بسیار باکیفیت تر از دوربین برخی از گوشی هایی است که در محدوده قیمتی مشابه (700 دلار) راهی بازار می شوند. اما می پردازیم به مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا با پرچم دار اپل، گوگل و البته خود سامسونگ.

صحنه شماره 1؛ عکاسی در نور شب - حالت شب خاموش

همان طور که گفته شد، تصویر بالا در شرایطی به ثبت رسیده که منبع نور قدرتمندی در محیط وجود نداشت و حالت شب در گوشی ها هم خاموش بود. البته شاید منبع نور قدرتمندی وجود نداشته باشد اما از آنجایی که این گوشی ها پرچم دار هستند، همان میزان نور هم کافی بود تا تصاویر ثبت شده رضایت بخش به نظر برسند.

با این حال می بینیم که در این بین تنها آیفون 12 پرو مکس بود که توانست بیشترین میزان روشنایی را در تصویر خود داشته باشد. هرچند همین موضوع باعث شد آیفون تصویری به دور از واقعیت ثبت کند در حالی که گلکسی ها و پیکسل 5 پیروز به ثبت تصویری شدند که به واقعیت شباهت بیشتری دارد. البته انتخاب برنده در این حالت بستگی به سلیقه کاربر دارد.

آیفون حتی در نور روز هم تصاویری با میزان نور بیشتر ثبت می کرد ولی این موضوع به قیمت دور شدن تصویر از حالت طبیعی خود تمام می شد. اما برخی از کاربران ترجیح می دهند تصاویر زیباتر باشند تا واقعی تر. بنابراین وقتی می بینیم دو گوشی در نمایش طبیعی یا زیبای یک تصویر عملکرد متفاوتی دارند، برای قضاوت برنده آنچه که باید اهمیت داشته باشد میزان جزئیات و نویز در تصویر است که در این تصویر هر چهار گوشی عملکرد خوبی داشتند.

با این حال اکر روی تصاویر زوم کنید، متوجه می شوید که تفاوت هایی در میزان نمایش جزئیات و نویز وجود دارد که چهار گوشی را از یکدیگر متمایز می کند. از آنجایی که کننده اپل و سامسونگ (S21 اولترا) جدیدترین گوشی های این بررسی هستند، بنابراین طبیعی است که عملکرد آن ها بهتر باشد که اینطور هم هست و برنده یکی از این دو گوشی است.

همان طور که اشاره شد، به لطف جذب نور بیشتر و در نتیجه ثبت تصویری روشن تر، آیفون توانست جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارد. ولی این موضوع به قیمت از دست رفتن حالت طبیعی تصویر تمام شد. S21 اولترا اما تصویری نرم تر و با جزئیات کمتر به ثبت رساند اما توانست حالت طبیعی را حفظ کند. همچنین کننده سامسونگ گستره دینامیکی بسیار خوبی هم در این تصویر داشت و این موضوع در حوالی نقاط روشن به وضوح مشخص است.

صحنه شماره 2؛ بزرگ نمایی در نور شب - حالت شب خاموش

در این صحنه به مقایسه عملکرد دوربین گلکسی S21 اولترا و سه گوشی دیگر در بزرگ نمایی می پردازیم. جایی که باز هم نور به اندازه کافی در محیط وجود داشت که گوشی ها به صورت اتوماتیک حالت شب را فعال نکنند. هدف از انجام این تست، بررسی عملکرد گوشی ها در بخش گستره دینامیکی و نمایش نورد زرد رنگ نئونی است. قطعا هر گوشی که عملکرد بهتری در کنترل رنگ مربوط به این چراغ داشته باشد، در کنار نمایش بهتر محیط می تواند برنده باشد.

البته تصاویری که می بینید در حالت عادی ثبت شده اند و آنچه در زیر به بررسی آن می پردازیم، نمونه بزرگ نمایی شده آن تصاویر است. همان طور که می بینید، گلکسی S21 اولترا توانسته عملکرد بهتری در نمایش جزئیات از خود به نمایش بگذارد و تصویری شارپ و تمیزی را به ثبت برساند. از لحاظ گستره دینامیکی هم پرچم دار جدید سامسونگ است که از آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا بهتر ظاهر شده.

در نتیجه S21 اولترا در این زمینه، یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود قرار می گیرد. برای درک بهتر این موضوع می توانید ترکیب نور سفید رنگ با بدنه دیوار را نگاه کنید که به چه دقت و زیبایی در تصویر مربوط به S21 اولترا به نمایش گذاشته شده. البته گلکسی نوت 20 اولترا هم در این بخش عملکرد خوبی داشت اما متأسفانه تصویر ثبت شده توسط این گوشی بسیار تاریک بود.

صحنه شماره 3

این تصویر هم در نور کم به ثبت رسیده اما باز هم گوشی ها حالت شب خود را فعال نکردند. بنابراین باید عملکرد آن ها را در استفاده از نور تیر چراغ برق برای نمایش محیط بررسی کنیم. همان طور که مشاهده می کنید، باز هم آیفون 12 پرو مکس توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد و تصویری روشن تر و پرجزئیات تر به نسبت سایر گوشی ها به ثبت برساند.

گلکسی S21 اولترا هم فوق العاده ظاهر شد اما همان طور که در بررسی های قبلی هم شاهد بودیم، به دلایلی نامشخص گوشی تمایل دارد بیشتر روی سوژه هایی که در مرکز یک صحنه وجود دارند فوکوس کند. در نتیجه آنچه که در کناره ها می بینید نرم تر به ثبت رسیده و جزئیات خود را از دست می دهند. این دقیقا عاملی است که باعث شده برنده در این صحنه، کننده قدرتمند اپل باشد که جزئیات را به صورت یکپارچه و به زیبایی در تمامی بخش ها به تصویر کشیده.

صحنه شماره 4؛ حالت شب فعال

بعد از اینکه عملکرد گوشی ها در نور شب و در شرایطی که حالت شب غیرفعال بود را بررسی کردیم، اکنون می پردازیم به عملکرد آن ها در شرایطی که حالت شب فعال باشد. برای آگاهی از میزان تغییرات صورت گرفته، نمونه تصویر ثبت شده در حالت عادی را هم در کنار این تصاویر قرار دادیم تا ببینم هر گوشی تا چه میزان می تواند به خوبی در هر دو حالت به ثبت تصاویر در تاریکی شب بپردازد. بدیهی است چون این گوشی ها پرچم دار هستند، در صورتی که حالت شب فعال باشد تصاویری فوق العاده زیبا ثبت می شوند و قطعا با در اختیار داشتن یکی از این گوشی ها تمایل زیادی به عکاسی در نور شب خواهید داشت. حال عملکرد هر گوشی را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

در این تصاویر دوباره آیفون توانست محیط را بسیار روشن تر ثبت کند اما طبق معمول در کنترل نقاط روشن نتوانست به اندازه S21 اولترا خوب عمل کند. S21 اولترا هم در حالت شب تصویر خوبی به ثبت رساند منتها اگر به بازتاب نور درون آب نگاه کنید، می بینید که عملکرد آیفون کمی بهتر بوده. از طرفی در نمایش ابرها و رنگ آسمان، آیفون به خوبی کننده های سامسونگ ظاهر نشد.

گلکسی S21 اولترا

آیفون 12 پرو مکس

گوگل پیکسل 5

گلکسی نوت 20 اولترا

صحنه شماره 5

تصاویری که مشاهده می کنید در نور بسیار کم و در شرایطی به ثبت رسیده اند که در واقع تنها منبع نور، حدود 500 متر جلوتر دیده می شد. به عبارتی محیط آن قدری تاریک بود که گوشی ها به تشخیص خود، حالت شب را فعال کردند.

در این تصاویر هم مثل تصاویر قبل، عملکرد آیفون 12 پرو مکس در نمایش جزئیات و روشن تر نشان دادن محیط بهتر بود، عملکرد گلکسی ها هم در گستره دینامیکی. البته آیفون آن قدر در جذب نور حساسیت به خرج داده که گویا یک سایه زرد رنگ در تصویر مربوط به آن دیده می شود. به همین خاطر منظره از حالت طبیعی خود خارج شده. اما این موضوع با جزئیات بالایی که در تصویر وجود دارد تا حدودی جبران شده.

صحنه شماره 6: عکاسی با دوربین فوق عریض در نور شب

در این صحنه به مقایسه دوربین فوق عریض گلکسی S21 اولترا و سه گوشی دیگر می پردازیم تا ببینیم عملکرد این گوشی ها در ثبت تصاویری با زاویه بسیار عریض در نور شب چگونه است. متأسفانه دوربین های فوق عریض هنوز نتوانسته اند از لحاظ کیفیت، با دوربین های اصلی برابری کنند و این مشکل به خصوص در محیط هایی که شرایط نوری خوبی وجود نداشته باشد بیشتر خود را نشان می دهد. شرکت ها پرچم دارهای خود را به دوربین های فوق عریض بسیار باکیفیتی مجهز می کنند ولی باز هم نمی توان انکار کرد در مقایسه با دوربین اصلی، عملکرد این دوربین ها بسیار ضعیف تر است.

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید، میزان نویز در بخش هایی از تصویر که نور خوبی وجود ندارد بسیار بالاست. در بین این چهار گوشی، گلکسی ها در مجموع تصویر باکیفیت تری ثبت کردند. اما نباید فراموش کرد پیکسل 5 در نمایش رنگ ها عملکرد بسیار فوق العاده ای داشت و اگرچه کمی اغراق آمیز به نظر می رسد اما کاربر را محو زیبایی رنگ ها می کند. اما متأسفانه دوربین فوق عریض این گوشی به اندازه سایر گوشی ها تصویر عریضی را ثبت نمی کند و این می تواند یک نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی به حساب بیاید. آیفون 12 پرو مکس هم خوب ظاهر شد اما تصویر ثبت شده توسط آن تاریک تر از سایر تصاویر است و همچنان مشکل در کنترل نقاط روشن دیده می شود.

همچنین در تصویر کراپ شده بالا هم می توانید عملکرد بسیار خوب دوربین گلکسی S21 اولترا را در نمایش جزئیات مربوط به پیانو (زیر چراغ قرمز رنگ) مشاهده کنید. بنابراین در مجموع از لحاظ میزان روشنایی، پیکسل 5 در رده اول قرار می گیرد اما اگر جزئیات و عملکرد کلی ملاک باشد، گلکسی S21 اولترا بدون شک گزینه برنده خواهد بود.

نتیجه

همان طور که بارها به این نکته اشاره کردیم، هر چهار گوشی در زمینه دوربین گزینه های بسیار ایدئالی هستند چرا که این گوشی ها آخرین تلاش هر شرکت در ساخت یک پرچم دار به حساب می آیند. بنابراین آنچه را که مشاهده می کنید، نهایت توان یک گوشی در ثبت تصویر در شرایط نوری مختلف است. به همین خاطر مهم نیست کدام یک از این چهار گوشی را برای اهداف عکاسی خود خریداری می کنید چرا که همه آن ها در محدوده قیمتی خود، به بهترین شکل ممکن جوابگوی نیازتان خواهند بود.

بدیهی است جا برای بهتر شدن وجود دارد. مثلا پیکسل 5 شاید در محدوده قیمتی 700 دلار بی رقیب باشد اما مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا یا آیفون 12 پرو مکس به عنوان یک پرچم دار با این گوشی منطقی نیست. گلکسی نوت 20 اولترا به عنوان پرچم داری که حدود هفت ماهی از عمرش می گذرد و در واقع گوشی نسل قبل به حساب می آید، عملکرد خوبی داشته و اگر کاربر این گوشی را در اختیار داشته باشد، منطقی نخواهد بود گوشی جدیدی برای بهبود کیفیت عکاسی خریداری کند.

اما بهترین های این مقایسه گلکسی S21 اولترا و آیفون 12 پرو مکس هستند که توانستند در هر شرایطی عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند. تنها تفاوت بین این دو محصول که به صورت محسوسی هم دیده می شود، تمایل آن ها به نمایش متفاوت رنگ هاست. به گونه ای که آیفون تصاویری اغراق آمیز، زیبا اما به دور از واقعیت ثبت می کند در حالی که کننده سامسونگ بر خلاف پرچم دارهای چند سال اخیر شرکت، تمایل به ثبت تصاویری واقعی دارد. اما این موضوع باعث نمی شود یک گوشی را به عنوان برنده انتخاب کنیم، چرا که فقط سلیقه است که باعث ترجیح یکی بر دیگری می شود.

  • مقایسه دوربین سلفی گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس، نوت 20 اولترا و پیکسل 5

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا در نور شب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و نوت 20 اولترا در نور شب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید