شاهد بعضی عقب ماندگی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین هستیم

به گزارش وبلاگ حامد، ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، شاهد بعضی عقب ماندگی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین هستیم.

شاهد بعضی عقب ماندگی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین هستیم

عزت الله ضرغامی در جمع اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین جز اولین استانها در تعداد، تنوع و اهمیت نفایس میراثی است و همینطور در حوزه گردشگری نیز دارای پتانسیل های بی بدیلی است.

وی با اشاره به ظرفیت های استان قزوین در حوزه میراث فرهنگی از جمله صنایع دستی استان قزوین اضافه کرد: علیرغم تمام ظرفیت ها و پتانسیل های این استان متأسفانه شاهد بعضی عقب ماندگی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین هستیم.

ضرغامی بیان نمود: ظرفیت های استان قزوین در حوزه میراث فرهنگی باید مهم شمرده شود، چرا که تمامی این استعدادها و ظرفیت ها در پیشبرد اهداف مالی و اجتماعی کشور اثرگذار است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: مسائل حوزه میراث فرهنگی استان قزوین بقدری زیاد است که با یک سفر نمیتوان به تمامی آنها پرداخت و این سفر تنها سفر کاری بنده به قزوین نخواهد بود.

وی توضیح داد: در مورد برطرف مسائل حوزه میراث استان قزوین توصیه ام این است که بعضی مسائل مربوط به استان را باید به دست مدیریت استانی بسپاریم. یکی از مسائل مهم در حوزه مسائل توسعه ای استان، ناهماهنگی هایی است که بین قوانین مختلف کشور از جمله میراث فرهنگی با سایر دستگاه ها وجود دارد.

حفظ باغستان؛ مهمترین اولویت میراث فرهنگی

ضرغامی با اشاره به موضوع باغستان سنتی قزوین گفت: باغستان سنتی قزوین جزو نفایس با ارزش فرهنگی، اجتماعی و میراثی در کشور است و باتوجه به اینکه به هویت تاریخی کهن شهر قزوین تبدیل شده باید حفظ آن از مهمترین اولویت های میراث فرهنگی باشد.

وی در مورد بافت تاریخی شهر قزوین اظهار کرد: در مورد بافت تاریخی شهر قزوین هم شاهد یکسری مسائل و مسائل حل شدنی هستیم. در برخورد با بافت تاریخی شهر، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که خود بافت تاریخی همراه با انباشت تجربه ای است که در طول هزاران سال به دست آورده و مقوم توسعه منطقی و صحیح است.

این مسئول بیان نمود: با تعاملی که بین دستگاه های استان دیدم تصمیم گرفتم، برنامه ریزی و تصمیمات نهایی در مورد باغستان های سنتی و بافت تاریخی شهر قزوین به مدیریت استان واگذار شود و امیدواریم با سیاست های اتخاذ شده، میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه استان نباشد بلکه توسعه دهنده باشد.

ضرغامی در پاسخ به این سوال که در چهار سال گذشته در مدیریت میراث فرهنگی استان قزوین شاهد انفعال و برخوردهای دوگانه با ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی بوده ایم که به میراث فرهنگی استان خدشه وارد نموده است و آیا زمان تغییر فرانرسیده، گفت: ارزیابی مدیران براساس شاخص های خالص مدیریتی است و ستاد وزارتخانه براساس ماموریت هایی که به مدیران می دهد دارای ارزیابی دوره ای است و براساس این ارزیابی ها برای تغییر مدیریت استان ها تصمیم گیری می نماید.

وی با اشاره به زمین های موقوفی استان قزوین بیان نمود: وزارتخانه برای برطرف مسائل توسعه ای در حوزه میراث فرهنگی در یک سال گذشته با هفت نهاد و سازمان تفاهم نامه امضا نموده که یکی از این نهادها اوقاف است. در این تفاهم نامه ها بسیاری از حوزه های مأموریتی که تلاقی با مسئولیت های دستگاه ها و نهادهای مختلف دارد، مشخص تکلیف شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: مجموعه اوقاف کشور نسبت به حوزه میراث فرهنگی نگاهی روشن دارد و از این حیث امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در زمینه حل مسائل میراثی و اوقافی در کشور باشیم.

وی گفت: همانطور که پیشتر اشاره کردم میراث فرهنگی مقوم بر توسعه استان است و این صحبت به این معنا است که باید در توسعه استان آثار باستانی و نفایس ملموس و غیرملموس استانی حفظ شود.

بازسازی گراند هتل از سرگرفته می شود

این مسئول با بیان اینکه گراند هتل قزوین پدر هتل های ایران است، در مورد این بنای نیمه نفیس شهر قزوین توضیح داد: متأسفانه در مورد این بنای فاخر نیز مسائلی وجود دارد که برطرف این مسائل در اولویت قرار گرفته و موضوع دیگر این است که علی رغم سبقه تاریخی قزوین در هتل سازی، هیچ هتل پنج ستاره ای در این استان وجود ندارد.

ضرغامی گفت: مجموعه ای که گراند هتل در آن واقع شده است به علت آنکه، یک مجموعه حاکمیتی در نظام اداری در حاکمیت وقت بوده، فقط یک اثر گردشگری، تفریحی و به تعبیری اشرافی نیست.

وی ادامه داد: گراند هتل نقش بسزایی در حوزه مالی داشته است بنابراین این مجموعه برای وزارتخانه مهم است و به علت مسائل استانی بازسازی آن که متوقف شده بود با دستور اینجانب مجددا سرگرفته می شود.

ساخت و ساز غیر استاندارد در حریم اثر تاریخی را گزارش دهید

وی اظهار کرد: جاذبه های تاریخی استان قزوین ظرفیت های بی بدیل حوزه گردشگری را فراهم می آورد که بخشی از رونق گردشگری حاصل از آن به بازسازی درست، ارائه خدمات و سرویس های لازم و معرفی به وسیله مسئولان ذی ربط بر می شود و بخش دیگر آن به مطالبه گری رسانه ها و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری باز می شود.

ضرغامی با اعلام این خبر که یک پلتفرم میراثی تحت عنوان بزن بریم با شناسایی و معرفی 16 هزار نقطه از مقاصد گردشگری کشور در حال راه اندازی است، گفت: استان قزوین با استفاده از این پلتفرم می تواند حوزه گردشگری استان را رونق ببخشد که البته پیش از آن ضروری است مسئولیت های میراثی خود را به درستی انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از بناهای میراثی استان قزوین جز مهمترین مسئولیت های کاری وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین است، گفت: از اصحاب رسانه می خواهیم اگر مستنداتی از نمونه های ساخت و ساز غیر استاندارد در حریم اثر تاریخی دارند که خارج از ضوابط بافت تاریخی شهر قزوین به وسیله اصحاب قدرت و ثروت انجام شده، به وزارتخانه معرفی نمایند.

منبع: همگردی

به "شاهد بعضی عقب ماندگی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهد بعضی عقب ماندگی های تاریخی در حوزه میراث فرهنگی قزوین هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید