روزشمار: 6 دی؛ روز باکسینگ

به گزارش وبلاگ حامد، یکی از جشن های دوست داشتنی کریسمس در بریتانیا روز باکسینگ (Boxing Day) است. این روز که در 26 دسامبر هر سال میلادی جشن گرفته می گردد یک روز پس از کریسمس است. برای آشنایی با این روز با خبرنگاران همراه باشید.

روزشمار: 6 دی؛ روز باکسینگ

روز باکسینگ یک روز تعطیل عمومی در اتحادیه کشورهای هم سود به ویژه انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا است و اغلب کشورهای مذکور روزهای کریسمس و باکسینگ را تعطیل و جشن می گیرند.

روز باکسینگ امروزه به یکی از روزهای تجاری مهم در کشورهای مذکور تبدیل شده است به گونه ای که حراجی های سرتاسری در بسیاری از کشورهای مذکور در این روز انجام می گیرد.

این روز در واقع یک روز بعد از روز کریسمس است که یکی از تعطیلات ملی و رسمی بریتانیا است. کارفرمایان این روز را به عنوان هدیه ای به کارمندانشان، مرخصی می دهند. اگر 26 دسامبر آخر هفته بیافتد، دوشنبه همان هفته نیز تعطیل می گردد. در برخی از سال ها هم که کریسمس در روز شنبه می افتد و یکشنبه هم روز باکسینگ است؛ دولت دوشنبه و سه شنبه را نیز تعطیل رسمی اعلام می نماید. 4 روز تعطیلی رسمی در ایام سال نو میلادی انگلیسی ها را بسیار شاد می نماید.

هرچند دلیل اصلی نامگذاری این روز معلوم نیست اما عقیده بر آن است که ریشه آن box به معنای جعبه است که اشاره به جعبه هدایای کریسمس دارد. در گذشته در این روز هدایایی به کارمندان زیردست و افراد فقیر داده می شد. تئوری های دیگری نیز در خصوص این روز گفته شده است که معروف ترین آن ها به توضیح زیر است:

  • روزی برای خدمتکاران: روز باکسینگ ممکن است به خاطر این باشد که اهل یک خانه به خدمتکارانی که برایشان در طول یک سال کار می نموده اند، جعبه های کریسمس می دادند. نظریه دیگر این است که زمانی که خدمتکاران مجبور بودند در روز کریسمس نیز کار نمایند، به خانواده خود سر می زدند و جعبه هایی پر از غذا برای آن ها می بردند.
  • روزی برای صدقه دادن: برخی ها بر این باورند که در گذشته در این روز کلیساها، صندوق های صدقه را باز می کردند و پول داخل آن را به مردم فقیر می دادند.
  • یک تعهد فئودالی: افرادی نیز معتقد هستند که در قرون وسطی، شاهزاده منطقه، جعبه هایی از غذا و کالا را بین مردم فقیر و غلامان خود تقسیم می کرد و به همین دلیل به آن روز باکسینگ گفته می شد.

هر چند که در اوایل، ملکه ویکتوریا فقط در انگلیس و ویلز این روز را تعطیل رسمی اعلام نموده بود ولی در اواخر قرن بیستم در اسکاتلند هم این روز تعطیل اعلام شد.

برخلاف بقیه روزهای کریسمس، روز باکسینگ یک روز کاملا سکیولار به شمار میرود. مردم در این روز به تماشا دوستان و خانواده خود می فرایند و به خرید و فعالیت های دیگر خارج از منزل می پردازند. بعلاوه همه به ملاقات دوستان خود می فرایند تا هدایای کوچکی را با هم مبادله نمایند و از مهمانان خود با یک وعده غذایی سبک و یا شیرینی پذیرایی نمایند.

یکی دیگر از فعالیت های متداول روز باکسینگ ورزش است. مسابقات فوتبال زیادی در این روزها برگزار می گردد و این مسابقات بسیار معروف است.

هر چند که شکار روباه با سگ های شکاری از سال 2002 میلادی در اسکاتلند و از سال 2004 میلادی در بقیه نقاط بریتانیا ممنوع شد اما یک نوع از شکار روباه با اسب سواری هنوز هم مجاز است. روز باکسینگ زمان سنتی هیجان انگیزی برای این رخداد و تماشای شکارچیان با ژاکت های قرمز جالب که به آن ها Pinks گفته می گردد، است. البته گاهی دسته ای از معترضان به شکار حیوانات نیز در پی این شکارچیان هستند.

مردم در این روز بیشتر به خرید کردن و سرگرمی مشغول هستند؛ بنابراین اگر در روزهای کریسمس به انگلیس سفر کردید حتما شاهد رسوم آن ها از نزدیک خواهید بود و سفر به بریتانیا، تجربه ای جالب برای شما به همراه خواهد داشت.

در همین روز:

  • ترکیه به طور رسمی تقویم میلادی را مبنای کار خود قرار داد. (1925 میلادی)
  • روز پدر در کشور بلغارستان
  • روز استقلال و اتحاد در کشور اسلوونی
منبع: کجارو / fa.wikipedia.org

به "روزشمار: 6 دی؛ روز باکسینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 6 دی؛ روز باکسینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید