حمام تاریخی مأمونیه به بخش خصوصی واگذار می گردد

به گزارش وبلاگ حامد، مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت: حمام تاریخی مامونیه شهرستان زرندیه در استان مرکزی به منظور تعریف کاربری جدید به بخش خصوصی واگذار می گردد.

حمام تاریخی مأمونیه به بخش خصوصی واگذار می گردد

به گزارش وبلاگ حامد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، در بازدید دو روزه خود در 14 خرداد 99 از بناهای قابل واگذاری استان داشت، گفت: بنای تاریخی حمام زرندیه قابلیت واگذاری با کاربری سازه های آبی و آب درمانی را دارد.

میرزایی اضافه نمود: در چند سال اخیر کاربری سنتی در بناهای تاریخی مورد استقبال سرمایه گذاران و علاقه مندان به سفر قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق احیا و واگذاری بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی تاکید نمود: عملیات بازسازی بناهای تاریخی در سال های گذشته بازسازی بناهای تاریخی با سازوکار مناسبی انجام نمی شد که خوشبختانه بازسازی بناهای تاریخی در چند سال اخیر به صورت کاملا فنی و تخصصی و زیر نظر میراث فرهنگی انجام پذیرفته است.

او اضافه نمود: در مورد واگذاری این بنای تاریخی به بخش خصوصی اطلاع رسانی دقیق به علاقه مندان سرمایه گذاری در این بخش، در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مصطفی مرزبان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به بازسازی این حمام تاریخی در سال 87 گفت: در صورت واگذاری این بنا بخش خصوصی، متقاضی می تواند از تسهیلات کم بهره و امکانات و قرارداد بهره برداری طولانی مدت استفاده کند.

او گفت: سرمایه گذاران طرح پس از ارائه طرح و پیشرفت 30 درصد از کار می توانند از تسهیلات کم بهره طرح استفاده نمایند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: حمام تاریخی مامونیه با وسعت 869 متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است. این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی(حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش های خدماتی است. سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای 4 رختکن بوده و فرم معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است و فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است.

این بنا به شماره 2308 در مورخ 87/8/25 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "حمام تاریخی مأمونیه به بخش خصوصی واگذار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام تاریخی مأمونیه به بخش خصوصی واگذار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید