بندرلافت مقصد حیرت انگیز سفرهای پاییزی

به گزارش وبلاگ حامد، خبرنگاران : وقتی نام بادگیر به گوشمان می خورد اول از همه شهرهای کویری ایران به ذهنمان می آید اما این بار می خواهیم از بندری برایتان بگوییم که با بادگیرهایش جاذبه ای حیرت انگیز درسواحل نیلگون خلیج فارس است و دارد آماده می گردد تا در لیست جهانی یونسکو ثبت گردد. با هم به بندرلافت قشم می رویم.

بندرلافت مقصد حیرت انگیز سفرهای پاییزی

به گزارش وبلاگ حامد ، در فصل پاییز و زمستان جزایر و بنادر جنوبی ایران مقصد محبوب گردشگران است. روستا یابندرلافت واقع در جزیره قشم است از لحاظ تاریخی و طبیعی با معماری و بادگیرهای زیبایش شما را به وجد خواهد آورد.

روستای بندری لافت قدمت زیادی دارد و به هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم اجرا شده است. وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین باعث شکل گیری این سکونتگاه شده است. وقتی در این روستا قدم بگذارید، دنیای متفاوتی در انتظار شماست و مطمئنا لحظاتی خوبی خواهید داشت.

بافت روستا که در دوره های مختلف شکل گرفته دارای 3 بخش فرق دارد. بافت اصلی، به عنوان بافت قدیمی روستا و دو بخش دیگر نیز بافت تازه روستا به حساب می آیند. بافت اصلی شامل ساختمان های فشرده در کنار هم، کوچه های کم عرض و بادگیرها است. در این بافت، جهت ساحلی آسفالته وجود دارد که دسترسی سریع به وسایل حمل و نقل را آسان تر می نماید. در بقیه قسمت ها ساخت و سازها به صورت پراکنده با جمعیت کم هستند و بخش شمالی هم که ورودی اصلی روستا محسوب می گردد، ساخت و سازها خیلی محدود شده است.

ساختار کوچه ها در بندرلافت به گونه ای است که معمولا به بن بست نمی رسید و از کوچه ای به کوچه دیگر راه وجود دارد.

بادگیرها به صورت دو طرفه یا چهارطرفه با پهنای بزرگ ساخته شده اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را به درون خود بکشند و هوای ساختمان ها را مطبوع نگه دارند. مورد دیگر می توان به جنگل های حفاظت شده حرا اشاره نمود که جزو شاهکارهای طبیعت محسوب می گردد و در سطح جهانی نیز معروفیت بسیاری دارند.

درختان مانگرو به عنوان گیاه استثنایی در این جنگل ها یافت می شوند. بعلاوه حیوانات خاصی مانند مار دریایی، مرغ ماهیخوار یا حواصیل، لک لک، انواع مختلف قورباغه در این منطقه زندگی می نمایند.

برای رفتن به این جنگل ها باید سوار قایق شوید و هزینه قایق سواری را قبل از سوار شدن پرداخت کنید. از زیبایی آب انبارها در این روستا نمی توان ساده رد شد زیرا نقش تامین آب شیرین را دارند. آب انبارها سقف های گنبدی شکل و سفید رنگی دارند که در برابر گرمای جنوب مانع از تبخیر آب شده و ذخیره می شوند.

گورستان های تاریخی بندرلافت قشم نیز که بسیار معروفیت دارد شامل قبرهای هزاران سال پیش است. بر روی بسیاری از گورها، کوزه و خمره خواهید دید که ممکن است به علت ارزشمند بودن آب نزد اهالی اشاره نمود. بعلاوه در لافت، موزه ای با نام اکوموزه وجود دارد که طرز زندگی مردم لافت و معماری سنتی خانه ها و بادگیرها به نمایش گذاشته شده است.

مطمئن باشید هر قدمی که در بندرلافت خواهید برداشت، شگفت زده خواهید شد و به خاطره انگیز ترین سفرتان تبدیل خواهد شد. برای قایق سواری در لافت قشم می توانید از اهالی یاری بخواهید و سوار قایق های موتوری شوید و اطراف ساحل و جنگل ها را دیدن کنید. روستای لافت در حالت کلی سوژه عکاسی است، از جاذبه های طبیعی گرفته تا کشتی های بندر که همگی می توانند برایتان به یادگاری بمانند.

چگونه می توان به بندرلافت رفت؟

برای رسیدن به روستای لافت دو راه وجود دارد: در روش اول باید خودتان را به قشم برسانید و از آنجا به وسیله تاکسی یا ماشین شخصی از جاده شمالی جزیره بعد از 1 ساعت به لافت برسید.

در روش دوم نیز باید به بندرعباس بروید و به وسیله بندر پل سوار کشتی شوید و به لافت برسید. البته اگر با ماشین شخصی سفر می کنید می توانید ماشینتان را به وسیله اسکله به وسیله لندیگراف وارد جزیره کنید. این کشتی ها به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند، پس در هر ساعتی که رسیدید مساله ای پیش نمی آید.

نخستین گام برای ثبت بندر تاریخی لافت جزیره قشم در یونسکو برداشته شد

کفتنی لست نخستین گام برای ثبت بندر تاریخی لافت جزیره قشم در یونسکو با حضور سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی منطقه ها آزاد و افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل عملیات بهسازی بافت تاریخی این بندر شروع شد.

بر اساس اسناد تاریخی بندرلافت یکی از درگاه های اصلی ورودی به جزیره قشم بوده و دارای قدمت تاریخی زیادی است و به علت وجود میراث ملموس و ناملموس تاریخی و فرهنگی یکی مهمترین نقاط جزیره برای توسعه گردشگری به شمار میرود.در این پروژه 99 دستگاه بادگیر که مهمترین نماد این بندر کهن به حساب می آیند، بازسازی و 56 هزار مترمربع از بافت تاریخی بندر جداره سازی و کف سازی خواهد شد.

منبع: توریسم آنلاین

به "بندرلافت مقصد حیرت انگیز سفرهای پاییزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندرلافت مقصد حیرت انگیز سفرهای پاییزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید