70 درصد اراضی آبی خراسان رضوی به سامانه های نوین آبیاری مجهز نیست

به گزارش وبلاگ حامد، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه روش های آبیاری نوین راندمان آبیاری را از 5 یا 55 درصد به 75 تا 90 درصد افزایش می دهد گفت: 70 درصد اراضی آبی استان به دلایل مختلفی از جمله خرده مالکی، کیفیت آب و شرایط مالکیت اتلافی به سامانه های نوین آبیاری مجهز نشده است.

70 درصد اراضی آبی خراسان رضوی به سامانه های نوین آبیاری مجهز نیست

جعفر جوادی در گفت وگو با وبلاگ حامد در مورد روش های آبیاری بخش کشاورزی در استان اظهار کرد: در حال حاضر حدود 30 درصد از اراضی آبی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده و 70 درصد به جای مانده به دلایل مختلفی از جمله خرده مالکی، کیفیت آب و شرایط مالکیت اتلافی به سامانه نوین آبیاری تجهیز نشده است. در بخش کشاورزی آب هدر نمی رود بلکه مجددا جذب زمین شده و به سفره های آب زیرزمینی باز می گردد. اجرای روش های نوین آبیاری باعث ارتقاء راندمان و بهره وری آب در بخش کشاورزی می گردد.

وی اضافه کرد: اولین و اصولی ترین اقدام در استان به منظور ارتقاء بهره وری آب و افزایش راندمان آبیاری، اجرای عملیات لوله گذاری و انتقال آب از روش های سنتی به روش های علمی و جلوگیری از تبخیر و تعرق اضافی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه 84.5 درصد آب موجود در استان در بخش کشاورزی مصرف می گردد بنابراین هرگونه مشکل کم آبی بیشترین لطمه را به این بخش خواهد زد. بعلاوه 62 درصد آب بخش کشاورزی از چاه ها و 38 درصد از قنوات، چشمه ها و رودخانه ها تامین می گردد. با نصب کنتور هوشمند و محدودیت در برداشت آب بخش کشاورزی از آبیاری زیرزمینی 40 درصد کاهش پیدا نموده است.

جوادی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هدررفت آب وجود ندارد، گفت: روش های آبیاری نوین راندمان آبیاری را از 5 یا 55 درصد به 75 تا 90 درصد افزایش می دهد. از طرفی تابش شدید خورشید و تبخیر آب در استان مانع استفاده بهینه از آب موجود می گردد. بنابراین اصلاح روش های آبیاری نقش اساسی در بهبود راندمان و استفاده بهینه از آب دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون روش های نوین آبیاری در استان در حال انجام و پیگیری است، زیرا این روش ها نقش مهمی در فراوری بیشتر خواهد داشت. از جمله راه های افزایش راندمان آبیاری می توان به توسعه گلخانه ها، پوشش دار کردن باغات، استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به تنش آبی و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات استراتژیک اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "70 درصد اراضی آبی خراسان رضوی به سامانه های نوین آبیاری مجهز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد اراضی آبی خراسان رضوی به سامانه های نوین آبیاری مجهز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید