هاشمی طبا: فشار های جانبی در انتخاب مربی خارجی باعث ذلت کشور می گردد، شایسته گزینی در کشور ما فراموش شده است

به گزارش وبلاگ حامد، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: اگر در یک فضایی باشیم که مراودات بین المللی خوبی داشته باشیم, مربی خارجی خیلی هم خوب است، ولی وقتی از همه طرف تحت فشار هستیم نباید باعث ذلت کشور شویم.

هاشمی طبا: فشار های جانبی در انتخاب مربی خارجی باعث ذلت کشور می گردد، شایسته گزینی در کشور ما فراموش شده است

به گزارش خبرنگار ورزشی وبلاگ حامد, سیدمصطفی هاشمی طبا با حضور در برنامه ورزش و مردم درباره شرایط فوتبال ایران گفت: اولین مسئله ای که وجود دارد این است که باید کسانی که به عنوان مدیر انتخاب می شوند، اهلیت داشته باشند. یکی از این موارد استعداد است و مدیر باید خیلی سخت گیر و دقیق باشد. مسئله دوم دانش است که در هیچ کدام از موارد این مسئله رعایت نشده است. مدیری که در یک مرکز دولتی کار نموده معین نیست بتواند یک شرکت را بچرخاند. من خودم این قابلیت را ندارم. پول برای مدیران دولتی عدد است و نه ماهیت. ما پول را چطور هزینه می کنیم؟

وی درباره مقایسه مربیان داخلی و خارجی ابراز داشت: الان مشکل اصلی نتیجه گرایی است. درباره مایلی کهن در تیم ملی صحبت شد, اما باید بگویم مایلی کهن چقدر از پشت پرده, هم در مطبوعات و هم جاهای دیگر ضربه خورد. اتفاقاتی افتاد که اعتماد بازیکنان به او سلب شد. وقتی ولاسکو راهنمایی تیم ملی والیبال ایران را در دست گرفت همه بازیکنان که بعضی از آنها شیطان و شاید تندخو هم هستند، نمی توانستند چیزی بگویند، اما پشت سر مایلی کهن چقدر حرف زده شد؟ چقدر او را تحریف کردند؟ اعتمادبه نفس او و بازیکنان را از بین ببردند. وقتی یک نفر را انتخاب می کنیم و حمایت نمی کنیم, یعنی او را انتخاب ننموده ایم.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به دوران مدیریت خود, خاطر نشان کرد: در آن موقع ما با مربیان کلاس می گذاشتیم و صحبت می کردیم. مربیان ما آدم های بااستعدادی هستند، ولی آیا توانسته ایم همه ضوابط را به مربیان آموزش مجدد بدهیم؟ در گذشته در 176 شهر ایران ماهی یک روز در طول سال آموزش برای مربیان داشتیم. من با خیلی از مربیان ملی مراودات علمی داشتم, البته مخالف مراودات بین المللی نیستم. در زمان من یک گروه کانادایی برای آموزش مربیان به ایران آمد که خود من نیز از کلاس های آنها خیلی چیز ها یاد گرفتم.

هاشمی طبا یادآور شد: الان برای تیم ملی والیبال بحث مربی داخلی است. من مطمئنم الان اگر یک مربی خوب داخلی گذاشته گردد و یک بازیکن چیزی بگوید, دست حمایت از مربی برداشته می گردد. باید به صورت منطقی از مربی ایرانی حمایت کنیم. البته اگر مربی هم اشتباه می نماید باید با او برخورد کنیم. اینجا نقش مدیر خیلی مهم است.

وی با اشاره به انتخاب ویرا برای تیم ملی ایران بعد از مایلی کهن, توضیح داد: من در انتخاب ویرا دخالتی نداشتم, که البته متخصصان هم می گفتند او بیشتر روانشناس است تا مربی. قرار بود به جام جهانی برویم که رفتیم و اگر بازی آخرمان را نگاه کنید، آن قدر اما و اگر داشتیم که کار را خیلی سخت می کرد. ما اگر در یک فضایی باشیم که مراودات بین المللی خوبی داشته باشیم, مربی خارجی خیلی هم خوب است، ولی وقتی از همه طرف تحت فشار هستیم نباید باعث ذلت کشور شویم. به استفاده مربی خارجی اعتقاد دارم، اما مدیران ما نباید تحت فشار فضا های اجتماعی باشند. یکی از مهمترین زیان هایی که به ما وارد می گردد از مدیریت است. ما در زمینه مدیران هیچ گونه آموزشی که آنها را ارتقا دهد، نداریم.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: در خصوص انتخاب وزرا هم ما نمی رویم ببینیم بهترین آدم ها چه کسانی هستند و می رویم ببینیم چه کسانی نزدیک ترین افراد هستند. شایسته گزینی واقعاً در کشور ما فراموش شده است. البته این مورد در همه جای جهان وجود دارد و ترجیح می دهیم کسی را که نزدیک تر به ماست، انتخاب کنیم. ما باید مدیری را انتخاب کنیم که مختص آن کار است. سهراب سپهری را نمی توان برای توپ در کردن انتخاب کنیم یا یک موسیقی دان نمی تواند یک آرپی جی زن باشد. یک مدیر باید شایستگی داشته باشد و اگر شایستگی نباشد این وضعی که الان هست، پیش می آید. یک وزیر را می شناختم که خودش در آن حوزه چیزی نمی دانست، اما آدم هایی را انتخاب نموده بود که مختص آن کار بودند.

هاشمی طبا ابراز داشت: زمانی که صفایی فراهانی برای فدراسیون انتخاب شد, گفتیم او دیگر به حرف ما گوش نمی دهد. ما به جای اینکه آدم هایی را بگذاریم که با ما باشند باید آدم هایی را انتخاب کنیم که مشورت پذیر و کاری باشند. البته صفایی فراهانی هم چند بار با من مشورت کرد. ما متأسفانه کار را گروهی انجام نمی دهیم و مشورتی وجود ندارد. مثلاً در باشگاه پرسپولیس هیئت مدیره کاری به انصاری فرد نداشت و او هم کاری به هیئت مدیره نداشت یا در فدراسیون فوتبال تاج قراردادی را امضا نموده بود که اعضای هیئت رئیسه از آن بی اطلاع بودند و مشورتی صورت نگرفته بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "هاشمی طبا: فشار های جانبی در انتخاب مربی خارجی باعث ذلت کشور می گردد، شایسته گزینی در کشور ما فراموش شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمی طبا: فشار های جانبی در انتخاب مربی خارجی باعث ذلت کشور می گردد، شایسته گزینی در کشور ما فراموش شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید