نوروز سال جاری با فان فیر

به گزارش وبلاگ حامد، نوروز روز اول فروردین ماه، اولین روز سال خورشیدی، جشن شروع سال نوی پارسی زبانان و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. اما در این نوشتار سعی نموده ایم خلاصه ای از تاریخچه نوروز و سنتهای آن را جمع آوری کنیم:

نوروز سال جاری با فان فیر

جشن همتای واژه (عید) در زبان ایرانی (جشن) یا (یسن) است. از ریشه YAZ به معنای ستایش، نیایش و پرستش؛ (ایزد) به معنای ستایش شده و نیایش شده نیز از همین ریشه است. (جشن) واژه ای ایرانی، مذهبی و بسیار کهن است. این واژه در اصل عبارت بوده است از برگزاری مراسم نیایش و سپاس به مناسبت رخداد یک پیروزی، یک رویداد اجتماعی یا یک معجره آسمانی که سودی برای اجتماع داشته باشد. مردم به هنگام برپایی بزرگداشت گردهم جمع می آمدند و خدای را با مراسم ویژه مذهبی نیایش می کردند و این نیایش و سپاس همه ساله به عنوان قدرشناسی از موهبتی که از سوی خداوند ارزانی شده بود تکرار می شد. جشن نوروز از کهن ترین جشن های ایرانی است که پژوهشگران بنیاد آن را هند و ایرانی ندانسته اند، بلکه با قید احتمال آن را به اقوام بومی نجد ایران پیش از مهاجرت و آریاییان، منسوب می دانند.

نوروز و فروهر

جشن نوروز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی می شود. بر اساس اعتقادات ، فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در دنیا مینوی به وجود می اید و پس از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می شود. بر اساس اعتقادت ایرانیان باستان، فروهر یکبار برای ملاقات بازماندگانشان به خانه های خویش فرود می آیند و ورود آنان برکت را به همراه خواهد داشت، آن موقع که خانه را پاکیزه و درخشنده ببینند. ولی چنانچه آن را آشفته در هم و پاکیزه نشده بیابند برکت برای آن نخواسته ، آن را رها می نمایند. حضور فروهرها از طلیعه فروردین و نوروز شروع می شود و تا دهم فروردین و به روایتی تا نوزدهم آن ادامه می یابد از این جهت مراسم آتش افروزی (چهارشنبه سوری) بر بالای بام ها انجام می پذیرفته تا راه خانه ها را به فروهرها نشان دهند.

اما در فرهنگ ایرانی عنوان نوروز به دو روز تعلق داشته است. یکی روز اول فروردین، که خورشید به برج حمل می رسد و به آن نوروز کوچک یا (عامه) می گویند و دیگری نوروز بزرگ یا (نوروز خاصه) است که روز خرداد از ماه فروردین است. گفته اند : نوروز کوچک سالروز آفرینش دنیا و انسان است و نوروز بزرگ روزی است که در آن جمشید بر تخت نشست و نزدیکان را طلبید و رسم های نیکو از خود به جای گذاشت و گفت خدای تعالی شما را خلق کرده است. باید که به آب های پاکیزه تن را بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر خدا مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.

نوروز و سلیمان

در روایات دیگر آمده است که چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد سلطنت از دست او خارج شد. اما پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را بازیافت و پادشاهی و فرماندهی به او بازگشت و مرغان به دور او گرد آمدند، و ایرانیان گفتند: نوروز آمد.

نوروز روز دین و روز پادشاهی

جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که این جشن را به جمشید منسوب می نماید، یادآور می شود که (نوروز را جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود.)

اما برگزاری جشن نوروز صرفا به ایران محدود نمیشود و در آسیای صغیر و یونان، برگزاری جشن ها و آیین های سنتی را در شروع بهار سراغ داریم ولی برگزاری شکوهمند و همگانی این جشن در دستگاه های حکومتی و سازمان های دولتی و غیردولتی و در بین همه قشرها و گروه های اجتماعی فقط از ویژگی های ایران زمین است که با وجود تمام فراز و فرودهای این سرزمین اعم از جنگ ها، دگرگونی های سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، علمی و فنی، از روزگاران کهن پا برجا مانده و افزون بر آن به جامعه ها و فرهنگ های دیگر نیز راه یافته است.

در کشور ما ایران، بر اساس سنتهای قدیمی جشنها و آئین های نوروز برگزار میشود و البته یکی از این آئینها سفرهای نوروزی است. تعطیلات نوروز زمان مناسبی است تا خانواده های ایرانی فارغ از هر گونه دغدغه کاری، در یک فرصت مناسب بتوانند سفری بیاد ماندنی را در کنار خانواده خود داشته باشند. بر این اساس فان فیر Funfare.ir به عنوان مرجع اطلاع رسانی تور و سفر سعی کرده با جمع آوری اطلاعات تور و سفر نوروزی در یک جا انتخاب سفر را برای مشتاقان سفر راحت نماید.

اگه دنبال سفری به یاد موندنی هستید و هنوز برنامه ای برای تعطیلات نوروزی ندارید، با تورهای فان فیر می تونین نوروزتون رو قشنگتر از هر سال کنید.

منبع: همگردی

به "نوروز سال جاری با فان فیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز سال جاری با فان فیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید