مزایده ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان

به گزارش وبلاگ حامد، وارطان هوانسیان Վարդան Յովհանիսեան از معماران به نام ارمنی است که آثار شاخص فراوانی از ایشان به یادگار مانده است. از جمله آثار وارطان هوانسیان می توان به هنرستان دختران، کاخ سعدآباد، هتل دربند، سینما دیانا، هتل لاله زار، سینما متروپول، ساختمان بانک سپه شعبه میدان توپخانه، ساختمان بانک سپه شعبه بازار و … اشاره نمود.

مزایده ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان

مهم ترین فعالیت فرهنگی وارطان هوانسیان تأسیس انجمن آرشیتکت های ایرانی دیپلمه در 1323ش و چاپ مجلهٔ آرشیتکت در 1325 بود. این نشریه در واقع اولین نشریهٔ تخصصی معماری در ایران محسوب می گردد که چاپ آن تا 1328 ادامه داشت.

ساختمان اداری جیپ در ضلع شمالی خیابان اکباتان تهران در سال 1320 به وسیله وارطان هوانسیان به پیشنهاد کمپانی جیپ ویلیز در زمینی به مساحت 640 مترمربع در چهارطبقه با اسکلت بتنی بنا شد.

این ساختمان مدتی به اسم نمایندگی فروش شرکت جیپ بود و مدتی هم به اسم دفتر فروش داروهای کارخانه لدرولی خاندان خسروشاهی بود و سپس بدون بهره بردار باقی ماند و مدت کوتاهی هم به اسم نمایندگی فروش محصولات سایپا بود.

معماری ساختمان جیپ، ترکیبی از سطوح مستوی و منحنی، بازشوهای مدولار و تقسیم بندی های متنوع است. در بخش میانی نمای جنوبی، شش ستونی که از طبقه اول تا سوم امتداد دارند، نقشی سازه ای نداشته و صرفا عناصری تزیینی می باشند.

در هرصورت عمارت ساختمان جیپ به وسیله گروه خودروسازی سایپا به 2663000 میلیون ریال به مزایده گذاشته شده است، گفتنی است در سال گذشته خبرهایی مبنی بر ثبت این اثر در لیست آثار ملی منتشر شده بود.

منبع: گردشبان

به "مزایده ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایده ساختمان جیپ اثر وارطان هوانسیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید