فواید استفاده از ظروف زیست تخریب پذیز

به گزارش وبلاگ حامد، نقش ظرف و ظروف در زندگی روزمره ی انسان ها ، غیر قابل انکار است . از مصارف ساده و پیش پا افتاده ای همچون رفتن به یک پیک نیک ساده گرفته تا میهمانی های بسیار بزرگ ، همه و همه در یک موضوع مشترک هستند و آن وجود مواد غذایی است . پس چون مواد غذایی غیر قابل انکار هستند ، ظروف هم که جزء جدا نشدنی آن ها می

فواید استفاده از ظروف زیست تخریب پذیز

فواید استفاده از ظروف زیست تخریب پذیز

نویسنده : مهندس ایمان زرگر اللهی

مقدمه

نقش ظرف و ظروف در زندگی روزمره ی انسان ها ، غیر قابل انکار است . از مصارف ساده و پیش پا افتاده ای همچون رفتن به یک پیک نیک ساده گرفته تا میهمانی های بسیار بزرگ ، همه و همه در یک موضوع مشترک هستند و آن وجود مواد غذایی است . پس چون مواد غذایی غیر قابل انکار هستند ، ظروف هم که جزء جدا نشدنی آن ها می باشند هم همین طور هستند . ولی این ظروف مسائل خاص خود را دارا می باشند . از قبیل سختی در حمل و نقل ، شستشو و هزینه گزافی که برای خرید و نگهداری آن ها صرف می شود. دنیای امروز دنیای صنعتی است که در آن موقع نقش بسیار مهمی دارد و اینجاست که نقش ظروف یک بار مصرف پررنگ تر می شود ، ولی مشکل بزرگی که این ظروف در پی دارند این است که مدت زمان بسیار زیادی در محیط به جای مانده و آن را آلوده می نمایند. حتی باکتری ها و قارچ ها هم توانایی تجزیه ی این ظروف را ندارند . در این مقاله هدف معرفی نسل تازهی از ظروف یک بار مصرف تحت اسم (Biodegradable plates) یا ظروف زیست تخریب پذیر می باشد. ولی قبل از آغاز بهتر است با مفاهیمی از قبیل تخریب پذیری ، زیست تخریب پذیری و... بیشتر آشنا شویم .

پلاستیک های تخریب پذیر(Degradable Plastics):

پلاستیک هایی هستند که در اثر یک سری تغییرات در ساختار شیمیایی آن ها تحت شرایط محیطی خاص ، بعضی از خصوصیات اولیه خود را از دست می دهند . این موضوع قابل ذکر است که این نوع پلاستیک برای تخریب شدن هیچ احتیاجی به عملیات محیطی یعنی میکروارگانیسم ها ندارد.

پلاستیک های زیست تخریب(Biodegradable Plastics):

پلاستیک هایی هستند که در اثر فعالیت عوامل محیطی از قبیل باکتری ها و قارچ ها (میکرواروگانیسم ها در یک دوره ی زمانی) تخریب می شوند. نکته ی قابل توجه این است که در اثر تخریب هیچ ماده ی سمی (toxic residue) از خود بر جای نمی گذارند.

ظروف قابل بازیافت (Recyclable Plastics):

ظروفی هستند که بعد از استفاده هنوز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ نموده و این قابلیت را دارا هستند که برای استفاده ی مجدد و فراوری محصولات تازه از آن ها استفاده شود و این تنها زمانی دست یافتنی است که یک برنامه ی منظم بازیافتی در اختیار مصرف نماینده ها باشد.

ظروف قابل تبدیل به کود (compostable Plates):

برای این که ظروفی این قابلیت را داشته باشند ، سه شرط مورد احتیاج است:

1 ـ زیست تخریب پذیری : شکسته شدن به آب و دی اکسید کربن و تبدیل سایر مواد آلی به صورت سلولز(کاغذ)

2 ـ تجزیه شدن به مواد غیر قابل تفکیک در کود.

3 ـ عدم سمیت برای محیط : فقط در این صورت است که موجب رشد سایر گیاهان می شود.

مزیت استفاده از ظروف زیست تخریب پذیر:

1 ـ مناسب ترین ظروف برای استفاده در بیرون از منزل مثل پیک نیک ها می باشد . چرا که هم جای کمی را اشغال می نماید ، هم سبک است و دست آخر این که زحمت تمیز کردن ظروف عادی را دارا نیست.

2 ـ استفاده از ظروف یک بار مصرف نه تنها برای شما آسودگی و راحتی را به ارمغان می آورد بلکه دوست دار محیط زیست هم می باشد. ظروف زیست تخریب پذیر از تفاله درست می شوند یعنی بازمانده ی آب میوه ها که هیچ اثر سویی روی محیط زیست ندارند.

3 ـ ظروف مذکور کاملا غیر سمی بوده، بنابراین صرف غذا در این ظروف هیچ گونه مسئله ای را برای مصرف نماینده به وجود نمی آورد .

4 ـ مزیت دیگر این ظروف این است که همواره در سایز های متفاوت در دسترس هستند.

از بین بردن ظروف زیست تخریب پذیر:

برای داشتن یک استفاده ی پر سود از این دسته از ظروف ، لازم است که پس از استفاده ، به طریقه ی صحیح آن ها را از بین برد. این ظروف طوری طراحی شده اند که به کود تبدیل می شوند و قابل بازیابی نیستند. این ظروف از مواد با پایه ی گیاهی (plant - based) ساخته شده اند ودر صورتی که از سایر پلاستیک ها مثل ظروف نوشابه و ... جدا نشوند، آلوده می شوند . یک روش مناسب برای از بین بردن آن ها دفن کردن آن ها در باغچه و یا جایی است که به اسم کود قابل مصرف هستند. با وجود تمام مزایایی که این دسته از ظروف دارند ولی برای فراوری آن ها هزینه و انرژی زیادی گذاشته می شود و این در صورتی است که آن ها فقط یک بار قابل مصرف هستند . بعضی ها برای این دسته از ظروف باشند.

منبع: هنر آشپزی شماره 75

منبع: راسخون

به "فواید استفاده از ظروف زیست تخریب پذیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید استفاده از ظروف زیست تخریب پذیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید