طرح توجیهی چیست؟

به گزارش وبلاگ حامد، رپرتاژ آگهی - طرح توجیهی چیست؟ این یک مطالعه برای پاسخ به یک سوال بسیار ساده است: آیا ایده (در رابطه با تجارت ما) امکان پذیر است؟ هرچند که به ظاهر ساده است ، یافتن پاسخ اغلب به انرژی قابل توجهی برای جستجو در مناطق مختلف احتیاج دارد. مواردی از قبیل رقبا در بازار، گزینه های اقتصادی، ملاحظات فنی و تولیدی، فاکتورهای زیادی برای در نظر دریافت توجیه راه اندازی یک کار جدید است. در ادامه، ما به شما خواهیم گفت چه زمانی زمان مناسب، برای آغاز فرایند تهیه یک طرح توجیهی است؟ مواردی که باید در گزارش نهایی یافته های خود ذکر کنید چیست؟ چه کسی واجد شرایط ترین فرد برای انجام این تجزیه و تحلیل است؟ و پرسشنامه ها به شما یاری می نماید پاسخ بعضی از سریع ترین سوالات طرح توجیهی را پیدا کنید.

طرح توجیهی چیست؟

بخشهای طرح توجیهی را می توان به توضیح زیر توصیف کرد:

تحلیل مالی: به منظور آنالیز و تحلیل ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی.

مطالعه بازار: که در آن ابعاد مختلف بازار محصول طرح توجیهی آنالیز خواهد شد. این ابعاد شامل کمبود ، بازار هدف ، عرضه ، تقاضا و …

امکان سنجی فنی: به منظور آنالیز ابعاد فنی پروژه ، توجیهی مانند فناوری ، ظرفیت ، مکان ، ماشین آلات و تجهیزات فراوری و ساختار اجرایی پروژه انجام می گردد.

از کجا می توان اطلاعات طرح توجیهی را به دست آورد

بدون شک سریعترین راه برای تهیه برنامه استخدام مشاور است که از ابتدا تا خاتمه این کار را برای شما انجام می دهد و یافته ها را به شما اطلاع می دهد. گرچه این ایده وسوسه انگیز است ، اما به دلایل مالی احتمالاً برای بیشتر استارتاپ ها غیرممکن است.

شما باید هزینه تهیه طرح توجیهی را در بخش مولفه مالی که قبلاً ذکر شد در نظر بگیرید. این ممکن است مشاغل با کمترین سودآوری را در آغاز به منطقه قرمز (عدم توجیه پروژه) راهنمایی کند.

از طرف دیگر ، اگر بدون داشتن اطلاعات سریع به کار خود بپردازید ، خطر از دست دادن سرمایه اولیه خود را تهدید می کنید. بعلاوه ، بسیاری از سرمایه گذاران از پذیرفتن پیشنهاد شما بدون اطلاعات خودداری خواهند کرد ، بنابراین ممکن است توصیه نباشد که بیش از هزینه یک طرح توجیهی چانه بزنید.

خوشبختانه با دستیابی گسترده به داده های قبلی تحقیقات بازار و پرسشنامه هایی با کاربرد آسان ، می توانید کارهای جمع آوری اطلاعات زیادی را خودتان انجام دهید و هزینه کلی تهیه یک برنامه توجیهی را کاهش دهید ، بنابراین همچنان می توانید هزینه کمتری برای اطلاعات داشته باشید. شما به یک طرح توجیهی بسیار مفید دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد میگردد در صورت نداشتن اطلاعات در خصوص بیزینس پلن و تحقیق بازار حتما از مشاوره طرح توجیهی بهره ببرید.

برای یافتن قابلیت فروش از پرسشنامه بهره ببرید.

شما باید با بازار هدف خود را شناسایی کنید و به سراغ آن بروید تا در خصوص افرادی که امیدوارید برای داشتن محصول یا خدمات خود هزینه ای بپردازند بیشتر بدانید. و بدون شک پرسشنامه بهترین ابزار برای انجام این کار است.

پرسشنامه ابزاری بسیار دقیق و قابل اعتماد تا حد زیادی بدون خطا برای یافتن عادت های خرید گذشته و آینده ، آگاهی از برند و ترجیحات ویژگی است. اگر بتوانید به هر بخشی از بازار هدف خود برسید و از آنها سوال کنید ، اطلاعات دقیق و متفاوتی درباره مخاطبان خاص خود به دست خواهید آورد و این اطلاعات تفاوت زیادی در نحوه انجام پلن های بازاریابی شما ایجاد می نماید.

قالب گزارش طرح توجیهی

هنگامی که اطلاعات را بدست آوردید ، باید آن را به یک گزارش خوش خوان و قابل فهم تبدیل کنید که به روشنی بیان کند که چگونه ایده شما بر دنیا حکمرانی می نماید (یا حداقل نشان می دهد که می توان آن را عملی کرد). گزارش توجیهی باید حداقل شامل بخشهای زیر باشد ، اگرچه ممکن است لازم باشد سایر جزئیات را برای پوشش ایده یا ایده خاص خود اضافه کنید:

خلاصه اجرایی

اصول و یک نمای کلی از داده ها را ارائه دهید ، که بعداً توضیح خواهید داد. مهمترین جزئیات را پوشش دهید ، زیرا بسیاری از افراد فقط این بخش را می خوانند.

ایده را مشخص کنید

این بخش جزئیات محصول ، خدمات ، شرکت ، برنامه یا هر چیزی را که در حال آنالیز آن هستید ، نشان می دهد. عوامل متمایز و مقادیر منحصر به فرد و همچنین ذکر موانع موجود مانند محصولاتی با نام و عملکرد مشابه ، به این بخش تعلق دارند.

تحلیل بازار

تمام اطلاعات دست اول و قبلی شما در این بخش نمایش داده می گردد. از تحلیل رقبا گرفته تا رفتار خریدار و تقسیم بازار. داشتن یک بازار قدرتمند برای موفقیت شما حیاتی است ، بنابراین بسیاری از گزارش ها این موضوع را به طور مفصل پوشش می دهند.

سودآوری و هزینه های عملیاتی

اگر می توانید زمان احتمالی سود را مشخص کنید ، آن را در این بخش ذکر کنید. همچنین باید جزئیات هزینه های روزمره عملیات تجاری خود و آنچه در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت انتظار می رود را با جزئیات توضیح دهید.

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم؟

برای نوشتن یک برنامه ، فقط با سوالات ساده آغاز کنید و یک پرسشنامه برای خود بسازید. پس از پاسخ ، اطلاعات را جمع آوری نموده و سپس آنها را در یک سند کامل چاپ نمایید.

اما آیا این طرح معتبر است و آیا بانک آن را می پذیرد؟ جواب منفی است.

یک برنامه برای طرح توجیهی کامل و دقیق باید توسط متخصصان و کارشناسان این حوزه نوشته گردد. به عنوان مثال ، در ایران صنعت، بخش بازار توسط تیم مطالعات بازار تحقیق و آنالیز و سپس تدوین می گردد.

قسمت فنی نیز با مراجعه دقیق به محل اجرا و دریافت اطلاعات فنی توسط مهندسان شرکت تهیه می گردد.

نتیجه گیری و توصیه ها

در آخر ، شما باید به این سوال پاسخ دهید ، آیا این طرح قابل توجیه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال عظیم ، تمام داده ها را در نظر بگیرید.

با پرسشنامه میتوانید اطلاعات مشتریان خود را جمع آوری کنید. نارضایتی ها در پرسشنامه طرح توجیهی میتواند نشان دهنده عدم رضایت آنها از یک محصول یا ویژگی خاص باشد که می توانید با استفاده از آن ، ماندگاری طرح خود را از شرایط غیرقابل قبول به مثبت تغییر دهید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "طرح توجیهی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح توجیهی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید