شفافیت؛ رکن معین کننده حاکمیت

به گزارش وبلاگ حامد، مدیریت مدرن و شفاف با ایجاد اتاق شیشه ای به شدت جامعه را به نظام مدیریتی امیدوار و دلگرم می نمایند؛ چرا که گردش امور در فرآیندی صورت می گیرد که نیمه پنهان ندارد و جامعه احساس می نماید به میزانی که این گردش شفاف است؛ او هم در این گردش سهیم است.

شفافیت؛ رکن معین کننده حاکمیت

گروه دانشگاه وبلاگ حامد، محمود بنایی؛ مسئله شفافیت به عنوان یک رکن مشخص نماینده در حاکمیت محسوب می گردد چرا که در این شرایط، پروژه ها سریع تر به نتیجه می رسند، سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می نماید،کارآمدی تقویت می گردد و کار توسط افراد خبره و توانمند مدیریت می گردد. مدیریت مدرن و شفاف با ایجاد اتاق شیشه ای به شدت جامعه را به نظام مدیریتی امیدوار و دلگرم می نمایند چرا که گردش امور در فرآیندی صورت می گیرد که نیمه پنهان ندارد و جامعه احساس می نماید به میزانی که این گردش شفاف است؛ او هم در این گردش سهیم است.

همچنین جریان ها و گروه های فشار و رانتی و امضاهای طلایی در این نوع مدیریت دیده نمی گردد که بتوانند گردش اصلی را داشته باشند بلکه توانایی و کارآمدی و تخصص و بهره مندی است که نقش اصلی را در این نوع مدیریت ها ایفا می نمایند و شهفرایندان این نوع جوامع با اطمینان به تصمیم های مدیران و حکمرانان مطمئن هستند که آینده بهتری در انتظارشان است چرا که شاهد حضور مدیرانی جوابگو در راس مدیریت جامعه هستند که از هیچ کوششی برای برطرف مسائل آنها دریغ نمی نمایند.

از شفافیت در ادبیات مدرن به عنوان یکی از عناصر و مولفه های مشخص نماینده در حکمرانی خوب یاد می گردد؛ این مسئله به این علت است که اساس مدیریت و حکمرانی های بد، نارسا، ناکافی و متکی بر فرد بوده و مشارکت جو نیست و در همه آنها قانون گریزی مشاهده می گردد، پس اساس این مدیریت ها بر غیرشفاف بودن است. همچنین مدیریت های غیرشفاف معمولا رانتی بوده و یا مدیران آنها کارآمد نیستند، پس بیشتر با تبلیغات و ظاهر سازی کوشش می نمایند که صلاحیت های خودشان را به اثبات برسانند، این مدیریت ها تمایل ندارند سیستم، گردش کار، اطلاعات و فرآیند های اداره امور در مدیریتشان شفاف گردد چرا که به میزانی که این امور شفاف گردد صاحب نظران و مردم می توانند آنها را به خوبی رصد نمایند و در این صورت نقاط ضعف درونی و بیرونی آنها آشکار می گردد.

یکی از دلایلی که در مدیریت مدرن سراغ شفافیت و شفاف سازی می فرایند به این دلیل است که مدیریت ها و حکومت های غیرشفاف دچار آسیب های بنیادین می شوند، این آسیب هم در مدیریت و هم محیطی که مدیریت می نمایند، عیان است.

از سوی دیگر این مدیریت ها به میزانی که شفاف نیستند نیز ناپایدار هستند؛ پس مدیریتی که پایدار نیست هزینه بر بوده و مجبور است در زمان کوتاهی مدیریت خود را به مدیریت دیگری واگذار کند و در این حال انباشت تجربه صورت نمی گیرد.

در مدیریت و حکمرانی غیر شفاف اگر چه ممکن است با قدرت نمایی قدرت خود را ارائه نمایند اما اطمینان و اعتماد خیز نیست و به شدت سرمایه اجتماعی در جامعه از دست می رود و پایگاه حمایتی آنها در جامعه دچار بحران می گردد. این نوع مدیریت ها و حکمرانی ها حداکثر هزینه و حداقل بهره وری را دارند و سیستم جامعه را با ناتوانی و ناکارآمدی جدی روبه رو می نمایند.

اتلاف وقت و از دست دادن فرصت ها در این حکمرانی ها و مدیریت ها دیده می گردد و مدیران آنها اجازه حضور خرد جمعی را در مدیریتشان نمی دهند . به دلیل ناکارآمدی و فساد و رانتی که در سیستم این حکومت ها ایجاد می گردد بحران انباشته در سازمان ها و نهادها و در کل جامعه آنها ایجاد می گردد.

در حالی که در مدیریت و حکمرانی شفاف و شیشه ای مسائل، مسائل و ناکارآمدی ها و زنجیره های نامطمئن به راحتی تشخیص داده می گردد و برای برطرف آن اندیشیده می گردد اما در مدیریت غیرشفاف این زنجیره های معیوب پوشیده و مسائل انباشت می گردد و سیستم را با ناکارآمدی روبرو می نماید. این نوع مدیریت ها سیستم ها را دچار کاهندگی های مستمر می نمایند و ظرفیت ها و استعداد ها را به حاشیه می برند.

محمود بنایی - کارشناسی اقتصاد دانشگاه تهران

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ حامد نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شفافیت؛ رکن معین کننده حاکمیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت؛ رکن معین کننده حاکمیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید