دود عود؛ با ارزشترین رایحه در دنیا

به گزارش وبلاگ حامد، ورساچه، گوچی، دانهیل و کارتیه عطرهای مردانه با این رایحه در لیست محصولات خود دارند.

نام عود را حتماً شنیده اید و عطر آن به مشامتان خورده است؛ اما چقدر محتمل است چیزی که استشمام نموده اید بوی عود واقعی باشد؟ اگر قیمت آن را بدانید متوجه خواهید شد اینکه کسی عود واقعی به شما هدیه بدهد یا جایی با نمونه اصل آن معطر شده باشد چقدر است.

دود عود؛ با ارزشترین رایحه در دنیا

هزاران سال است که چوب عود یا آگار به چوب خدایان معروف است. عود درجه یک می تواند تا صد هزار دلار برای هر کیلوگرم قیمت داشته باشد و از گران ترین مواد اولیه در دنیا است؛ اما چوب آگار به تنهایی ارزشی بیشتر از چوب های معمولی دیگر ندارد و برای اینکه این درخت چوب عود فراوری کند، ابتدا باید به نوعی کپک آلوده شود.

درخت عود یا آکولاریا (Aquilaria malaccensis) درختی بومی جنگل های بارانی جنوب شرقی آسیا است. قبل از آلوده شدن به کپک چوب هسته درونی درختان آکولاریا کمرنگ، بدون بو و بی ارزش است. نمونه طبیعی عود در طبیعت بسیار کمیاب است و نتیجه آسیب به درخت به وسیله عواملی مانند چرای حیوانات یا آفت حشرات که منجر به رشد نوع خاصی از آلودگی قارچی به نام فیالوفورا (Phialophora parasitica) داخل درخت می شود است.

دفاع درخت در برابر این حمله قارچی، فراوری رزینی معطر، تیره و مرطوب به نام آلوئه است. در طی چندین سال آلوئه ها به آهستگی در هسته چوب قرار می گیرند و عود را ایجاد می نمایند.

پس از برداشت چوب ضروری است که عود از چوب سالم آکولاریا جدا شود. در یک فرایند سخت و زمان بر، تکه های رزین یا عود، با دست از چوب سالم تراشیده می شوند. تراشه های عود معمولاً برای ایجاد بوی خوش سوزانده می شوند، به ویژه در خاورمیانه عود را هم به عنوان نشانه مهمان نوازی می سوزاندند و هم برای عطرآگین کردن لباس ها از آن استفاده می شد.

از چوب عود بعلاوه روغن عود نیز تقطیر می شود. روغن عود در خالص ترین شکل می تواند تا 80 هزار دلار در هر لیتر قیمت داشته باشد و به همین علت به طلای مایع معروف است. با افزایش محبوبیت در غرب عود امروزه به عنصری رایج در چندین عطر گران قیمت تبدیل شده و عطر و بویی گرم و سنگین دارد.

به علت برداشت بی رویه اکنون همه انواع درختان آکولاریا در معرض خطر انقراض قرار دارند و کارشناسان تخمین می زنند که در 150 سال گذشته 80٪ از جمعیت این درختان در دنیا کاسته شده است. بعلاوه گفته می شود که در حال حاضر تنها 2% از این درختان به میزان کافی به قارچ آلوده شده اند که بتوانند به طور طبیعی عود فراوری نمایند؛ بنابراین یافتن و برداشت عود روزبه روز سخت تر می شود. در کشورهایی که این درخت می روید مانند هند، بنگلادش تعاونی های روستایی به وسیله کشاورزان برای کاشت و حفاظت از این سرمایه طبیعی ایجادشده است.

عطر حاصل از عود در وداهای سانسکریت که یکی از قدمی ترین متون مکتوب دنیا است و به 1400 سال پیش از میلاد مسیح بازمی شود، به عنوان رایحه ای محصول ثروت و تجملات توصیف شده است. عطر و بوی فراوریشده از عود در طول تاریخ همیشه مورد توجه فرهنگ ها و ادیان بوده است.

ارزش بازار دنیای چوب عود حدود 32 میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می رود تا خاتمه سال 2029 این مبلغ به 64 میلیارد دلار برسد.

نشان های تجاری مانند ورساچه، گوچی، دانهیل و کارتیه عطرهای مردانه با این رایحه در لیست محصولات خود دارند.

بااینکه در صنعت عطرسازی پیشرفت های زیادی از نظر فرمول های شیمیایی به وجود آمده اما هنوز گران ترین و کمیاب ترین رایحه ها مانند روغن گل سرخ و بهارنارنج، منشأ طبیعی دارند. منابعی که با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی هر سال دسترسی به آن ها سخت تر و در نتیجه قیمتشان بالاتر می رود. دود عود هم رایحه ای است که انتظار می رود سال به سال گران تر شود.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com

به "دود عود؛ با ارزشترین رایحه در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دود عود؛ با ارزشترین رایحه در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید