خبرنگاران بومی سازی ایستگاه شارژ خودروی برقی در کشور
به گزارش وبلاگ حامد، تهران- خبرنگاران- یک شرکت دانش بنیان ایرانی با استفاده از توان متخصصان داخلی، پیروز به طراحی و ساخت ایستگاه های شارژ خودروی برقی به دوصورت خانگی و صنعتی شده و توانسته این فناوری را در کشور بومی سازی کند.
خودروی برقی یا خودروی الکتریکی به خودرویی گفته می گردد که از باتری های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می نماید.
خودروهای برقی را می توان در ایستگاه های شارژ متنوع شارژ و این ایستگاه های شارژ را می توان در مناطق عمومی و منازل مسکونی نصب کرد. در حال حاضر در ایران نیز از این خودروها استفاده می گردد.
رضا طالعی کارشناس فنی شرکت مپنا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش وبلاگ حامد در مورد فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و ساخت ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در ایران شرح داد: ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در چند دسته شارژ کُند، معمولی یا شارژ سریع تقسیم بندی می شوند، این ایستگاه ها در مدل های دو نازل و سه نازل طراحی شده اند.
وی بیان نمود: ایستگاه شارژر کند یا معمولی که بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند، شارژرهایی هستند که در پارکینگ خانه ها یا کنار خیابان مثل دستگاه های پارکو متر جهت شارژ خودرو یا موتورسیکلت خود نصب می شوند.
طالعی ادامه داد: ایستگاه شارژر سریع نیز به صورت دی سی ماشین را شارژ می نمایند یعنی می تواند در زمان یک ربع تا نیم ساعت یک ماشین را برای 300 تا 400 کیلومتر شارژ نمایند.
وی گفت: شارژرهای خانگی برق خانگی احتیاج دارند اما شارژر سریع برق صنعتی می خواهد که این ایستگاه ها در پارکینگ مراکز خرید و ایستگاه های شارژ در سطح شهر مورد استفاده قرار می گیرند.
طالعی اضافه کرد: استانداردهای شارژ خودروهای برقی در جهان چند نوع مختلف هستند؛ شارژ دی سی و شارژ ای سی که هر کدام چند مدل دارند. به همین خاطر نازل های ایستگاه های شارژ دارای چند نوع نازل است و هر نازل استاندارد مخصوص به خود دارد.
وی یادآور شد: تفاوت شارژرهای فراوری داخل با نمونه خارجی در قیمت تمام شده آن است. اکنون ما به دانش فنی این فناوری دست پیدا نموده ایم و این محصول با توجه به فرهنگ و مبلمان شهری ما طراحی و ساخته می گردد.
این کارشناس فنی گفت: نازل شارژر خودروهای برقی یک صنعت جدید است، هنوز در کشور این فناوری توسعه نیافته و ایستگاه های خودروی برقی وجود ندارد، فقط یک ایستگاه شارژ در برج میلاد تهران نصب شده و در حال استفاده است.
طالعی در مورد مدت زمان مصرفی جهت شارژ خوروی برقی اضافه کرد: زمان شارژ خودروها بستگی به ظرفیت باتری ماشین دارد. در شارژ کند مدت مصرفی برای شارژ بین 6 تا 8 ساعت است و در شارژ سریع بین 15 دقیقه تا نیم ساعت زمان مصرف می گردد. همه این ها بستگی به مدل ماشین دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ایستگاه های شارژ از شارژر 50 کیلووات استفاده می گردد و در برنامه های بعدی ما طراحی و ساخت شارژرهای 120 کیلوواتی در نظرگرفته شده است.
طالعی یادآور شد: در جهان این روال انجام می گردد و تمام محصولات ما نیز بر اساس استانداردهای روز جهان طراحی و بکارگرفته می گردد.
راه اندازی دومین ایستگاه شارژ خودروی برقی کشور در مشهد
وی در مورد طرح توسعه ایستگاه های شارژ خودروی برقی در کشور گفت: در مرداد ماه سال 99 ایستگاه شارژ خودروی برقی حرم رضوی در مشهد افتتاح خواهد شد، برنامه اولیه برای این ایستگاه شامل دو عدد شارژر سریع خودروی برقی به صورت شارژ چندگانه و دو عدد شارژ کند خودرو برقی است.
طالعی بیان نمود: همزمان چهار عدد خودرو در این ایستگاه شارژ، می توانند کار شارژ خودرو را انجام دهند. ایستگاه به سامانه کنترل از راه دور مجهز خواهد بود و کاربران با استفاده از امکانات این سایت و اپلیکیشن می توانند به رزرو صندلی بپردازند.
منبع: ایرنا