توسعه نوار مرزی راهکار قطعی برطرف معضل کولبری است

به گزارش وبلاگ حامد، بهزاد بابا خانی گفت: آیین نامه مبادلات مرزی نیازمند روان سازی بیشتر برای واردات انفرادی است.

توسعه نوار مرزی راهکار قطعی برطرف معضل کولبری است

به گزارش وبلاگ حامد کرمانشاه؛ معاون مالی استاندار در نشست آنالیز شرایط ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی و چگونگی فعالیت مرزنشینان که با حضور دکتر دین پرست معاون مالی وزیر کشور، فرماندار پاوه و مدیران و مسئولان شهرستان در بخشداری نوسود برگزار گردید: گفت: شروع مجدد فعالیت رسمی تجارت مرزنشینان طی چند ماه اخیر محصول پیگیری جناب آقای دکتر دین پرست معاون مالی وزیر کشور است و بسیاری از مسائل فعلی -علیرغم موانع موجود در سایر دستگاه های اجرایی - با پیگیری های مداوم ایشان حل شده است.

وی اضافه کرد: استان های غربی کشور جزو استان هایی هستند که به علت درگیری 8 ساله با جنگ تحمیلی و تخریب زیرساخت ها و جبران نشدن عقب ماندگی ها تا حدودی از فرایند توسعه جا مانده اند که اثرات آن در بعضی شاخص های مالی نمایان است.

باباخانی ادامه داد: راهکار بلند مدت و نهایی رفع مسائل در اولویت قرار گرفتن توسعه نوار مرزی و ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان است و باید در پی طرح هایی بود که این محرومیت را رفع کند و یکی از این راهکار ها در توانمندسازی، توسعه سرمایه گذاری، تسهیلات مقرون به صرفه قیمت و ارائه مشوق های مجذوب کننده سرمایه گذاری است.

معاون استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه همزمان با برنامه ریزی و ریل گذاری برای توسعه نوار مرزی ضروری است مسائل تجارت مرزنشینان به اسم راهکار موقت رفع شود در ادامه اضافه کرد: در شرایط فعلی تخفیف سود بازرگانی مبادلات مرزی رسمی قابل رقابت با روش غیرقانونی نیست و ضروری است تخفیف سود بازرگانی متناسب با تغییرات قیمت ها افزایش یابد تا روش غیرقانونی واردات کالاهای مجاز متقاضی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: یکی از مسائل دیگر این است که به علت رویه سخت واردات کالا برای مرزنشینان در شرایط فعلی کالا به صورت تجمیعی به وسیله تجار وارد می شود که منجر به حذف بخش عمده ای از سود مرزنشینان می شود لذا برترین راه برای کسب عایدی حداکثری مرزنشینان از اجرای این طرح تسهیل واردات انفرادی و حذف رویه های پیچیده برای مرزنشینان واجد شرایط است.

وی اسم کرد: کمبود نیروی انسانی در گمرکات و تکمیل نشدن زیرساخت مرزهای دو مشکل دیگر در جهت اجرای طرح تجارت مرزنشینان است.

باباخانی تاکید نمود: طولانی بودن فرایند ترخیص کالا باعث شده با وجود صرفه مالی واردات قانونی کالا، افراد در پی راه سریعتر وارد کردن کالا به وسیله قاچاق هستند.

معاون استاندار در بخش دیگری از سخنانش به موضوع امکان تردد مسافری از مرز شوشمی پرداخت و گفت: شوشمی در کشور یک مرز رسمی است ولی باید به وسیله وزارت خارجه کوشش شود که طرف عراقی هم این مرز را به رسمیت بشناسد و امکان تردد مسافری فراهم شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "توسعه نوار مرزی راهکار قطعی برطرف معضل کولبری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه نوار مرزی راهکار قطعی برطرف معضل کولبری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید