آنالیز روتر وای فای 6 دی لینک DIR، X1560

به گزارش وبلاگ حامد، دی لینک DIR-X1560 به عنوان یکی از ارزان ترین روترهای وای فای 6 بازار شناخته شده و از طرف دیگر کارایی و کیفیت رضایت بخش و نسبتا خوبی ارائه داده است.

آنالیز روتر وای فای 6 دی لینک DIR، X1560

در بسیاری از آنالیز هایی که روی این روتر اجرا شده، پیروز شده امتیاز 4 از 5 یا 9 از 10 را بگیرد و در لیست برترین روترهای وای فای 6 در سال 2021 باشد.

روتر دی لینک X1560 هم تراز و رقیب روتر معروف تی پی لینک Archer AX10 محسوب شده و عموما با آن مقایسه می گردد. قیمت این روتر در بازار حدود 100 دلار است و با توجه به پشتیبانی از فناوری مش وای فای دی لینک، یک روتر ارزشمند وای فای 6 محسوب می گردد.

طراحی روتر دی لینک DIR-X1560

از نظر ظاهری، دی لینک در این روتر تغییراتی را وارد نموده است تا از طراحی های بسیار ساده روترهای قدیمی این شرکت خارج گردد اما باز هم قواعد طراحی روترهای سنتی را در X1560 مشاهده می کنیم.

در چهار طرف آن، آنتن های خارجی قرار گرفتند؛ درگاه های ارتباطی و کلیدها در پنل پشتی هستند و چراغ های LED به همراه آرم D-Link در پیشانی و بخش جلویی مودم خودنمایی می نمایند. این چراغ ها شامل چراغ روشن/خاموش، چراغ اینترنت و دو چراغ وای فای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز می شوند.

هم در بخش رویی روتر و هم در بخش زیرین و کناره ها، شیارها و شکاف هایی برای تهویه هوا وجود دارد. رنگ روتر سیاه کامل و جنس آن پلاستیک است. چهار پایه کوچک در زیر روتر قرار داده شده است تا بدنه از سطح صاف فاصله پیدا نموده و بتواند به خنک نمایندگی بیشتر دستگاه یاری کند.

در پنل پشتی روتر X1560، 5 درگاه شبکه اترنت گیگابیتی مشاهده می گردد که یک درگاه برای WAN و چهار درگاه برای LAN است. درگاه WAN با رنگ زرد تعیین شده است. این روتر هیچ درگاه USB ندارد تا نتوانید هیچ گونه هارددیسک اکسترنال یا پرینتری به روتر وصل کنید. دستگاه های NAS را می توانید به وسیله کابل شبکه به درگاه LAN وصل کنید. تعداد درگاه های ارتباطی این روتر برای مصارف خانگی کافی هستند و خوش بختانه، دی لینک برای کاهش هزینه ها، از تعداد درگاه ها کم ننموده است.

در کنار درگاه های ارتباطی، همچون دیگر روترهای مرسوم امروزی، شاهد کلید ریست، کلید WPS، کلید روشن/خاموش و سوکت آداپتور برق هستیم. مقدار و جثه این روتر نسبتا کوچک و جمع و جور است. وزن روتر دی لینک X1560 حدود 410 گرم و مقدار آن 251 در 166 در 194 میلی متر است تا به راحتی بتوانید آن را روی میز کار و هر جای دیگری قرار دهید.

تعیینات روتر دی لینک DIR-X1560

روترهای وای فای 6 مجموعه ای از ویژگی ها و تعیینات دارند که همگی در روترهای مقرون به صرفه قیمت ظاهر نمی شوند. روتر وای فای 6 دی لینک DIR-X1560 ضمن اینکه از استاندارد 802.11ax و استانداردهای پیشین وای فای 802.11ac و 802.11n پشتیبانی می نماید؛ از رده AX1500 است تا روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت و روی فرکانس 5 گیگاهرتز سرعت 1200 مگابیت را بدهد.

معمولا رده AX1500 برای کاربران خانگی مناسب و پر هوادار محسوب می گردد اما کاربران حرفه ای و کسب وکارها ترجیح می دهند روتری با سرعت بالاتر داشته باشند. یک علت انتخاب روتر دی لینک X1560 برای کاربران خانگی نیز همین رده سرعتی AX1500 است.

از جمله فناوری هایی که به وسیله این روتر پشتیبانی می گردد؛ فناوری OFDMA و MU-MIMO است که دومی روی یک روتر مقرون به صرفه قیمت و رده پایین بازار، غنیمت بزرگی است. برای مقایسه، بهتر است بدانید که روتر تی پی لینک AX10 نه از فناوری MU-MIMO سود می برد و نه پروتکل WPA3 را دارد.

پشتیبانی از WPA3 برای رمزنگاری اطلاعات روی ارتباطات بی سیم و فناوری Target Wake Time یا TWT برای کاهش مصرف باتری دستگاه های کاربران، از دیگر تعیینات این روتر محسوب می شوند. دی لینک می گوید این روتر با دستورات کنترلی صوتی نیز قابل مدیریت و کنترل است.

مانند غالب روترهای وای فای 6 پایین رده بازار، این روتر دی لینک هم از پهنای باند 160 مگاهرتز پشتیبانی نمی نماید و روی فرکانس 5 گیگاهرتز نهایتا پهنای باند 80 مگاهرتز خواهیم داشت.

نصب و پنل کاربری روتر دی لینک DIR-X1560

این روزها نصب و راه اندازی روترها بسیار آسان تر از گذشته شده است و کاربران دیگر نباید دغدغه ای برای نصب و پیکربندی یک روتر داشته باشند. پنل های کاربری تحت وب روترهای امروزی قوی تر شده و اپلیکیشن های موبایل روترها هم در دسترس هستند.

برای روتر دی لینک DIR-X1560 هم اپلیکیشن D-Link Wi-Fi برای اندروید و iOS عرضه شده است. واقعا نصب و راه اندازی و تنظیمات روتر با این برنامه آسان است و کافی است مراحل خواسته شده در برنامه را دنبال کنید.

شاید کمی طول بکشد تا با چیدمان ابزارها و تنظیمات اپلیکیشن دی لینک عادت کنید ولی پس از آن دیگر، مدیریت و کنترل روتر برایتان کاملا ساده خواهد شد. با این اپ می توانید به راحتی تنظیمات فرکانس های وای فای و انتخاب رمزعبور یا خاموش و روشن کردن هر دو فرکانس را انجام دهید؛ شبکه میهمان تعریف کنید؛ تنظیمات کنترل والدین را پیش ببرید و رمزعبور روتر را عوض کنید.

اگر به ابزار و تنظیمی احتیاج داشتید که در اپلیکیشن موبایل دی لینک یافت نشد؛ به ناچار باید سراغ پنل کاربری تحت وب دستگاه بروید و عملنمودهای اساسی روتر DIR-X1560 را آنجا دنبال کنید. مثلا، با ابزار QoS می توانید دستگاه ها را اولویت بندی کنید یا برای آنالیز دانلودهای کنسول بازی نینتندو سوئیچ خود روی گزینه Nintendo Switch بزنید.

تست شبکه و تقسیم پهنای باند، تنظیمات دوربین های امنیتی Mydlink، مانیتورینگ شبکه به صورت لحظه ای، شناسایی دستگاه ها و منابع شبکه درگیر شده روی هر فرکانس وای فای، ابزارهای فیلترینگ وب و بلوکه کردن آدرس های URL تا 24 لینک از دیگر ابزارهای پنل مدیریتی روتر وای فای 6 دی لینک هستند.

تست و ارزیابی روتر دی لینک DIR-X1560

حرف آخر را در همین ابتدا بگوییم. روتر دی لینک X1560 یک راه کار برای کل خانه نیست. وقتی شما در همان اتاقی باشید که روتر قرار گرفته است؛ یک اتصال سریع و مطمئن دریافت خواهید کرد ولی وقتی به مقدار دو سه اتاق از روتر دور می شوید؛ همه چیز تغییر می نماید و از این روتر متنفر خواهید شد.

با گوشی های هواوی میت 10 پرو و ریلمی ایکس 50 پرو، تست های سرعت وای فای این روتر را انجام دادیم. در فاصله 1 متری روتر، سرعت 864 مگابیت بر ثانیه روی فرکانس 5 گیگاهرتز به دست آمده است. در فاصله 5 متری با یک دیوار فاصله، سرعت به 229 مگابیت بر ثانیه می رسد و در فاصله 15 متری روتر سرعت وای فای 129 مگابیت می گردد. همان طور که اعداد نشان می دهند؛ سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز به شرط اینکه نزدیک روتر باشید؛ رضایت بخش است.

در فرکانس 2.4 مگاهرتز، در همان اتاق روتر و فاصله نزدیک سرعت وای فای 80 مگابیت است و در فاصله 10 متری سرعت به 38 مگابیت می رسد. شاید از یک روتر وای فای 6، انتظار سرعت بیشتری حتی در فرکانس 2.4 گیگاهرتز داشته باشیم.

آیا روتر دی لینک DIR-X1560 ارزش خرید دارد؟

اینکه آیا روتر دی لینک X1560 ارزش خرید دارد یا خیر؛ به خودتان بستگی دارد. اگر یک روتر قدیمی دارید و می خواهید اکنون با یک روتر خانگی نسل نو عوض کنید و خانه شما چندان بزرگ نیست و مثلا آپارتمانی 70 الی 80 متری یا نهایتا 100 متری است؛ و نمی خواهید زیاد هم هزینه کنید؛ روتر دی لینک X1560 می توانید یک گزینه خرید مناسب باشد.

اما اگر یک گیمر، تولیدنماینده محتوای مالتی مدیا، مدیر شبکه های اجتماعی، طراح و استریمر هستید یا اینکه روتر دو بانده ای دارید اما اکنون می خواهید روتر سریع تر و قوی تری دریافت کنید؛ پیشنهاد نمی کنیم روتر دی لینک X1560 را خریداری کنید و بهتر است دنبال روترهای وای فای 6 بهتر و قوی تری باشید.

روتر دی لینک X1560 جزو مقرون به صرفه ترین و رده پایین ترین روترهای وای فای 6 بازارهای جهانی است. حتی روترهای وای فای 6 شیائومی و هواوی در بعضی موارد، عملکرد بهتری نسبت به X1560 دارند؛ اگرچه مقرون به صرفه تر هستند.

مزایا:

1- پشتیبانی از WPA3

2- برخورداری از فناوری MU-MIMO

3- سرعت وای فای خوب روی فرکانس 5 گیگاهرتز

4- پشتیبانی از فناوری مش وای فای دی لینک

5- پشتیبانی از دستورات صوتی

معایب:

1- نداشتن درگاه USB

2- سرعت نه چندان خوب روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز

3- عدم پشتیبانی از پهنای باند 160 مگاهرتز

4- عدم پشتیبانی از نصب وی پی ان

منبع: شبکه چی

به "آنالیز روتر وای فای 6 دی لینک DIR، X1560" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز روتر وای فای 6 دی لینک DIR، X1560"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید