این ویتامین در حفظ سلامت ریه ها موثر است

به گزارش وبلاگ حامد، یک مطالعه تازه نشان می دهد افرادی که سطوح پایینی از این ویتامین دارند، سلامت ریه هایشان کمتر است. از اینرو احتمال ابتلای آن ها به آسم، بیماری انسداد مزمن ریه و خس خس سینه بیشتر است.

این ویتامین در حفظ سلامت ریه ها موثر است

به گزارش هلث دی نیوز؛ دکتر تورکیل جسپرسن، محقق ارشد از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، گفت: نتایج ما نشان می دهد که ویتامین K می تواند در سالم نگه داشتن ریه های ما نقش داشته باشد.

جسپرسن در ادامه اضافه نمود: یافته های ما به تنهایی توصیه های فعلی برای دریافت ویتامین K را تغییر نمی دهند، اما نشان می دهند که ما به تحقیقات بیشتری در خصوص اینکه آیا بعضی از افراد، مانند افراد مبتلا به بیماری های ریوی، می توانند از مکمل ویتامین K بهره ببرند، احتیاج داریم.

علاوه بر سبزی های برگ دار، ویتامین K در روغن های گیاهی و دانه های غلات یافت می گردد. این ماده در لخته شدن خون نقش دارد و به بدن در بهبود زخم ها یاری می نماید، اما محققان در خصوص نقش آن در سلامت ریه اطلاعات کمی دارند.

برای مطالعه این موضوع، محققان دانمارکی بیش از 4000 نفر ساکن کپنهاگ، 24 تا 77 ساله را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه تحت آزمایش عملکرد ریه به نام اسپیرومتری قرار گرفتند که مقدار هوایی که فرد می تواند در یک ثانیه استنشاق کند (FEV 1) و حجم کل هوایی که می تواند در یک نفس اجباری تنفس کند (FVC) را مقدار گیری می نماید.

شرکت کنندگان بعلاوه نمونه خون دادند و به پرسشنامه هایی در خصوص سلامت و سبک زندگی خود پاسخ دادند. آزمایش خون سطوح پایین ویتامین K در بدن را نشان می داد.

افراد دارای نشانگر های سطح ویتامین K پایین به طور میانه FEV 1 و FVC کمتری داشتند. افرادی که سطوح پایین تری از ویتامین K داشتند نیز احتمال بیشتری داشت که مبتلا به بیماری انسدادی ریه، آسم یا خس خس سینه باشند.

این مطالعه نشان می دهد افرادی که سطح ویتامین K در خونشان پایین است ممکن است عملکرد ریه ضعیف تری داشته باشند.

منبع: فرارو

به "این ویتامین در حفظ سلامت ریه ها موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ویتامین در حفظ سلامت ریه ها موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید