افراد فاقد بیمه چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند؟

به گزارش وبلاگ حامد، معاون اداره کل درآمدی و بیمه گری بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه تکلیف سازمان بیمه سلامت است و همواره از بدو تاسیس سازمان این وظیفه را به عهده داشتیم که همه افرادی که فاقد پوشش بیمه هستند را بیمه کنیم.

افراد فاقد بیمه چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند؟

جمشید شایانفرمعاون اداره کل درآمدی و بیمه گری بیمه سلامت در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی وبلاگ حامد، اظهار کرد: به استناد تکلیفی که در بند د تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته شده است، اقداماتی را انجام دادیم که منجر به پوشش بیمه 5 میلیون و 400 هزار نفر از افراد فاقد بیمه که در دهکهای پایین درآمدی قرار داشتند، شد.

وی اضافه کرد: تکلیفی که در نظر گرفته شده است این است که سازمان بیمه سلامت موظف بوده است که اطلاعات هویتی و تعیینات افراد فاقد بیمه ای که در 3 دهک پایین درآمدی قرار داستند را از وزارت رفاه دریافت کرده و این افراد را به صورت رایگان و به صورت یکجا و بدون نیاز به مراجعه حضوری تحت پوشش بیمه قرار بدهد.

معاون اداره کل درآمدی و بیمه گری بیمه سلامت اظهار داشت: اطلاعات 5 میلیون و 400 هزار نفر از هموطنان که فاقد پوشش بیمه بودند از وزارت رفاه در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار داده شد و برای این افراد رایگان و بدون پرداخت حق بیمه بیمه سلامت همگانی برقرار شده است.

شایانفر همچنین اضافه کرد: افراد بیمه شده فوق در حال حاضر می توانند به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی در ادامه یادآور شد: تعهدات سازمان بیمه سلامت در حال حاضر برای خدمات سرپایی 70 درصد و برای خدمات بستری 90 درصد است و از طرف دیگر فرانشیزی که بیمار بیمه شده برای خدمات سرپایی 30 درصد است و برای دریافت خدمات بستری هم 10 درصد پرداخت می کند.

معاون اداره کل درآمدی و بیمه گری بیمه سلامت شرح داد: موضوع پوشش بیمه تکلیف سازمان بیمه سلامت است و همواره از بدو تاسیس سازمان این وظیفه را به عهده داشتیم که همه افرادی که فاقد پوشش بیمه هستند را بیمه کرده و آمار 5 میلیون و 400 هزار نفر افراد فاقد بیمه ای هستند که در 3 دهک پایین درآمدی قرار داشتند و ممکن است هنوز افراد دیگری باشند که جزو همین دهک ها باشند و از لیست فوق جا افتاده باشند و یا افراد دیگری که به هر علتی فاقد بیمه هستند و می توانند از طریق دفاتر پیشخوان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت مراجعه کرده و درخواست پوشش بیمه داشته باشند و یا از طریق سامانه بیمه سلامت به آدرس بیمه سلامت ایرانیان دات آی آر مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

پرداخت حق بیمه سلامت بر اساس دهک بندی وزارت رفاه!

شایانفر یادآور شد: برای افراد فاقد بیمه به دو طریق اقدام می شود؛ اگر بخواهند از حمایت دولت برخوردار شوند درخواست خود را به عنوان ثبت درخواست ارزیابی وسع به ثبت می رسانند و پس از انعکاس اطلاعات آن ها به وزارت تعاون و بررسی آن، دهک آن تعیین و بر اساس دهکی که به ما اعلام می شود، سازمان بیمه سلامت فرد را بیمه می کند.

وی همچنین اضافه کرد: اگر فرد به عنوان دهک چهارم بیمه شود، فقط 10 درصد حق بیمه را یعنی مبلغ سالانه حق بیمه سلامت در سال جاری 110 و هزار و چهارصد تومان برای هر نفر است و اگر بر اساس ارزیابی وسع در دهک 5 یا 6 معرفی شود، 25 درصد مبلغ حق بیمه را باید پرداخت کند و مبلغ سالانه آن برای هر نفر 276 هزار تومان است و اگر به عنوان دهک 7 یا 8 ارزیابی شود، 50 درصد حق بیمه بیمه یعنی مبلغ 552 هزار تومان برای هر نفر در طول یکسال است و اگر در دهک 9 یا 10 ارزیابی وسع شود کل مبلغ حق بیمه یعنی 1 میلیون و 100 هزار تومان را باید پرداخت کند.

معاون اداره کل درآمدی و بیمه گری بیمه سلامت اظهار داشت: این امکان هم وجود دارد که فرد مراجعه کند و خودش متقاضی پرداخت حق بیمه باشد و نخواهد در راستا ارزیابی وسع قرار بگیرد و برای این کار باید کل مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان را برای یکسال پرداخت کرده و پوشش بیمه ایرانیان بیمه سلامت را دریافت کند.

شایانفر همچنین اضافه کرد: از آنجا که یک فاصله چند روزه ممکن است تا ثبت و ارزیابی وسع و اطلاعات فرد متقاضی بیمه طول بکشد، ما به مدت 3 ماه پوشش بیمه رایگان برای او در نظر می گیریم و قطعا پس از این مدت نتیجه ارزیابی وسع آمده و می توانند با توجه به شرایطی که دارند، در ادامه هم از خدمات بیمه سلامت برخوردار باشند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افراد فاقد بیمه چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد فاقد بیمه چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید