5 نکته برای داشتن گیاهان گلدانی سرحال

به گزارش وبلاگ حامد، می دانید برای داشتن باغبانی گلدانی پیروز به چه چیزهایی احتیاج دارید؟ چه مواردی را باید رعایت کنید؟

5 نکته برای داشتن گیاهان گلدانی سرحال

باغبانی گلدانی می تواند آسان تر باشد! تمام چیزی که نیاز دارید اندازهی خاک گلدان، گیاه و کودهایی است که مواد غذایی را به تدریج آزاد می نمایند.

چیزهایی که باید قبل از آغاز بدانید!

- مطمئن شوید گلدان تان سوراخ های زهکش خوبی دارد

زهکش ممکن است کوچک ترین اما مهم ترین فاکتوری باشد که مشخص می نماید گیاهان تان می میرند یا زنده می مانند؟ پس قبل از هر کاری مطمئن شوید گلدان تان سوراخ های زهکشی بزرگ، و به تعداد کافی دارد و آب اضافی در گلدان باقی نمی ماند.

خیلی از گلدان های فانتزی و زیبایی که در گلفروشی ها می بینیم تنها یک سوراخ کوچک در کف خود دارند که برای خروج تمام آب اضافی کافی نیست. اما اگر یکی از این گلدان ها حسابی چشم تان را گرفته است دو چاره دارید! اول اینکه درمورد آبیاری بسیار دقت کنید و آبیاری کمی انجام دهید و یا بهتر از آن اینکه می توانید خودتان چند سوراخ دیگر در کف گلدان ایجاد کنید!

اگر گلدان انتخابی تان فلزی است، سوراخ کردن آن از طریق دریل یا با استفاده از یک چکش و میخ کار ساده ای است. اگر جنس آن سرامیک است ممکن است سوراخ کردن آن اندکی مشکل تر باشد. برای این کار باز هم از دریل بهره ببرید و مواظب باشید در حین کار گلدان نشکند.

یک نکته دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که زهکش خوب به آب اجازه خارج شدن از گلدان را می دهد، در حالی که خاک را درون گلدان نگه می دارد، بنابر این اگر سوراخ های زهکش گلدان به قدری بزرگ است که پس از آبیاری خاک هم از آن خارج می گردد، یک توری پنجره یا هر توری فلزی دیگری را، اندکی بزرگ تر از اندازه سوراخ ها برش بزنید و بر روی آنها قرار دهید.

- گیاه تازه خریداری شده را با احتیاط از گلدانش خارج کنید

گیاهانی که از گلفروشی ها می خریم اغلب در گلدان های پلاستیکی ساده ای کاشته شده اند و ما به سرعت می خواهیم گلدان شان را با گلدانی زیبا تر عوض کنیم. اما برای این کار باید بسیار با احتیاط عمل کرد وگرنه قبل از رسیدن گلدان به خانه آن را می کشید! برای اینکه این کار به درستی انجام گیرد. ابتدا اجازه دهید خاک گیاه اندکی خشک باشد، سپس گلدان را بلند کنید و با استفاده از یک دست، طوقه گیاه را بگیرید و با استفاده از دست دیگر گلدان پلاستیکی را به آرامی فشار دهید. سپس گلدان و گیاه را برعکس کنید و گلدان را به راحتی در بیاورید. به همین سادگی!

- کود را با خاک مخلوط کنید

بیشتر گیاهان برای رشد و زنده ماندن به کود نیاز دارند. برترین و آسان ترین روش برای کود دهی به گیاهان تان این است که قبل از کاشت گیاه در گلدان، اندازهی از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می نمایند را با خاک گلدان مخلوط کنید. کودهای گرانوله ارگانیک هم انتخاب های خوبی هستند.

- کاشت

دو نکته مهم و اصلی جود دارند که باید درباره کاشت گیاهان بدانید.

باید گیاه را در همان سطحی از خاک بکارید که در گلدان قبلی اش (گلدانی که گیاه را در آن از گلفروشی خریداری نموده بودید) کاشته شده بود. یعنی طوقه گیاه باید در همان سطح باشد و نه اندازه بیشتری از ساقه در خاک باشد و نه اینکه اندازهی از ریشه، از خاک بیرون زده باشد.

بعلاوه باید مطمئن شوید که در هنگام کاشت در اطراف ریشه ها هوا جمع نگردد و تنها خاک آنها را احاطه نموده باشد. گاهی وقتی چند گیاه را با هم در گلدان می کاریم مطمئن شدن از اینکه خاک ریشه تمامی آنها را به خوبی پوشش داده یا نه سخت است. اما تا جایی که امکانش را دارید نگذارید ریشه ها هوا بگیرند.

- مواظبت از باغ گلدانی تان!

آب دادن درست به گلدان ها کار آسانی هم نیست! باید نیازهای همه گیاهان خود را بشناسید و سپس بر اساس آن آبیاری را انجام دهید. البته بیشتر گیاهان خاک مرطوب (نه خیس) را ترجیح می دهند. برای اینکه مطمئن شوید گیاهان تان به آب نیاز دارند یا نه انگشت تان را در خاک شان فرو کنید و مقدار رطوبت خاک را بسنجید. سعی کنید آبیاری را به اندازه انجام دهید تا خاک خشک نماند و در عین حال آب زیادی هم از زهکش ها جاری نگردد.

منبع: فوت و فن

به "5 نکته برای داشتن گیاهان گلدانی سرحال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته برای داشتن گیاهان گلدانی سرحال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید