کشنده پیلسان آنالیز شد؛ چقدر ارزش خرید دارد؟
به گزارش وبلاگ حامد، کشنده پیلسان با موتور و گیربکس ارتقا یافته قرار است وارد بازار گردد. این کشنده تحت لیسانس شرکت مان چه مشخصات ظاهری و فنی دارد و آیا گزینه مناسبی برای خرید است؟
وبلاگ حامد - مجتبی اسماعیلی: چندی پیش کشنده پیلسان به وسیله مجتمع صنعتی پیلسان که خود از زیر مجموعه های شرکت ماموت دیزل است معرفی گردید.
نسخه اصلی این کشنده با نام سیتراک C7H ،محصولی مشترک از شرکت سیتراک (SITRAK) و جوینت ونچری با نام چاینا سینوتراک (CHINA SINOTRUCK) که هر دوچینی هستند، در بازار چین عرضه شده است.
شرکت چاینا سینوتراک (CHINA SINOTRUCK) که سال 2007 در چین ثبت شده است، در سال 2009 مشارکت خود با شرکت MAN آلمان را شروع کرد.
سینو تراک در حال حاضر جزو معتبرترین فراوری کنندگان خودروهای تجاری در چین است چرا که شرکت مادرش یعنی شرکت China National Heavy Duty (تاسیس در سال 1956) اولین کامیون تجاری چینی را فراوری نموده است و نقش بسیار مهمی در توسعه و رشد خودروهای تجاری در چین بر عهده داشته است.
البته این کشنده در بازار چین به صورت دو محور عرضه شده است.
برابر اعلام مجتمع صنعتی پیلسان این کشنده تحت لیسانس شرکت مان (MAN) آلمان فراوری شده است.
اما ببینیم تحت لیسانس یک شرکت معتبر بودن چقدر در کیفیت این محصول نقش داشته است؟
کشنده پیلسان
نمای ظاهری
ظاهر این کشنده نمای چندان جذابی ندارد و بسیار ساده و مالی طراحی شده است.
چراغ های جلو با طرحی ساده و ابعادی کوچک گیرایی چندانی ندارند.
اما چراغ های جلو از نوع LED هستند و به نورسنج و تنظیم اتوماتیک مجهز شده اند که برای یک کشنده چینی مزیت بزرگی محسوب می گردد.
به طور کلی می توان گفت نمای ظاهری بیش از حد جعبه ای شکل است و از این حیث در مقابل رقبای چینی خود (عرضه شده در کشور) حرف چندانی برای گفتن ندارد.
این کشنده به چراغ مه شکن و چراغ های روشنایی در روز هم مجهز شده است.
کشنده پیلسان
کابین و امکانات رفاهی و ایمنی
داخل کابین پیلسان هم بسیار ساده و مالی طراحی شده و گیرایی خاصی ندارد.
کابین با پلاستیک خشک و مقرون به صرفه پوشیده شده است.
بهره گرفتن از انبوه کلیدهای مگنتی یادآور کشنده های یک نسل قبل تر است.
اما به گفته مجتمع صنعتی پیلسان این کابین تحت لیسانس مان آلمان و دارای تاییدیه استاندارد استحکام کابین (ECE R29) از اتحادیه اروپا است.
بعلاوه تعلیق کابین از نوع بادی مجهز به چهار بالن است که در بیشتر کشنده های چینی متداول نیست و این امر به دفع بهتر عوارض جاده و آسایش بیشتر راننده و شاگرد منجر می گردد.
اما کاش صفحه نمایش لمسی کوچک (5.5 اینچ) مجهز به بلوتوث، ابعاد بزرگ تری داشت.
دکمه های کنترل این صفحه نمایش روی فرمان هم تعبیه شده است.
جایگاه راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم، دارای تعلیق بادی است.
از امکانات رفاهی برجسته کابین می توان به قابلیت تنظیم فرمان، پرده های جانبی، کروز کنترل، آفتاب گیر داخلی، تهویه مطبوع اتوماتیک، بخاری در جا، سوکت خروجی 24 ولت و دوربین 360 درجه اشاره نمود.
یخچال داخل اتاق و رینگ های استیل هم قابلیت نصب به عنوان آپشن را دارند.
کشنده پیلسان
پیشرانه و جعبه دنده
در این کشنده خبری از پیشرانه های متداول کامینز نیست.
پیلسان به یک پیشرانه شش سیلندر خطی سیزده لیتری با کد MC13.48-50 با توربوشارژر (HOLSET) مجهز شده است.
این پیشرانه می تواند 480 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتون متر گشتاور فراوری کند.
این پیشرانه دارای استاندارد یورو پنج EEV و تحت لیسانس شرکت مان آلمان است.
بعلاوه گرم کن الکتریکی هوای ورودی به موتور (Cold Start) و سیستم بهینه مصرف سوخت (ECO Switch) از دیگر تجهیزات پیشرانه است.
یک جعبه دنده دوازده سرعته AMT اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان هم وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را بر عهده دارد.
با چنین مشخصات فنی این کشنده مجاز به جابجایی چهل و چهار تن بار است.
کشنده پیلسان
سیستم تعلیق و ترمز
سیستم تعلیق این کشنده در قسمت جلو از نوع فنر پارابولیک به همراه میل موج گیر و یاری و فنر و در قسمت عقب از نوع بادی چهار بالن است.
ترمزها در هر دو محور از نوع دیسکی دو مداره مستقل پنوماتیکی هستند که به ABS ، ASR، و کنترل پایداری هم مجهز شده اند.
بعلاوه ریتاردر، ترمز موتور EVB اتوماتیک، ترمز اگزوز و ترمز دستی تریلی هم از امکانات ایمنی دیگر این کشنده هستند.
برابر اعلام مجتمع صنعتی پیلسان اکسل های این کشنده هم تحت لیسانس شرکت MAN ساخته شده اند.
مزایای رقابتی پیلسان
شرکت ماموت دیزل (نماینده رسمی اسکانیا در ایران) سابقه خوبی در زمینه خدمات پس از فروش داشته است.
شاید بتوان امیدوار بود که عرضه این کشنده از سوی مجتمع صنعتی پیلسان که زیر مجموعه ماموت دیزل است، با خدمات پس از فروش مناسبی همراه باشد.
دیگر مزیت رقابتی این کشنده، اتصال راحت تر کشنده به تریلی های ساخت ماموت دیزل است.
جمع بندی
کشنده پیلسان هم مانند سایر کشنده های چینی نو دیگر، روی کاغذ مشخصات فنی قابل قبول و امکانات مناسبی دارد، اما باید دید در میدان عمل چگونه است؟
منبع: بیت ران