ماکرون از بایدن بابت لغو فروش زیردریایی گلایه می نماید

به گزارش وبلاگ حامد، منابع رسانه ای گزارش دادند، در ادامه تنش های پاریس با کانبرا و واشنگتن بر سر توافق ساخت زیردریایی اتمی، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با جو بایدن همتای آمریکایی تماس می گیرد.

ماکرون از بایدن بابت لغو فروش زیردریایی گلایه می نماید

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ حامد، دلخوری های فرانسه درباره توافق نظامی آمریکا و انگلیس با استرالیا و لغو شدن توافق قبلی پاریس با کانبرا ادامه دارد.

منابع رسانه ای غربی خبر دادند، بعد از اعتراض های فرانسه درباره توافق اخیر استرالیا با آمریکا و فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسوی ها درصدد رایزنی با جو بایدن است.

بنا بر گزارش اسکای نیوز، رئیس جمهور فرانسه طی چند روز آینده با رئیس جمهور آمریکا در مورد اقدام استرالیا در لغو سفارش زیردریایی از پاریس به نفع توافق امنیتی سه جانبه با واشنگتن و لندن تماس می گیرد.

جو بایدن به همراه نخست وزیران انگلیس و استرالیا بامداد پنجشنبه هفته گذشته یک توافقنامه برای همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه ایندوپاسفیک (منطقه ها حائل بین دو اقیانوس هند و اقیانوس آرام) امضا کردند.

برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه عظیم این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی های اتمی یاری خواهد شد.

جو بایدن در این مراسم گفته بود: مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی های نظامی یاری می نماید.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم این توافق به اسم یکی از پیچیده ترین و فنی ترین پروژه های دنیا یاد کرد و گفت: هدف این توافق برای همکاری جهت حفظ ثبات و امنیت در هند و اقیانوس آرام است.

بعضی رسانه ها و تحلیلگران، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر منطقه ها دنیا دانسته اند.

سفیر فرانسه در استرالیا توافق نظامی واشنگتن-لندن-کانبرا را خیانت و اشتباهی عظیم توصیف کرد و گفت، مقامات ارشد فرانسوی پس از اعلام رسانه ها از لغو قرارداد زیردریایی اتمی با استرالیا آگاه شدند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه هم از تصمیم استرالیا در مورد ترک توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با یک شرکت فرانسوی به شدت انتقاد کرد.

به گفته لودریان، این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار نموده ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم.

فرانسه بعلاوه در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرار و واشنگتن برای مشورت فراخواند (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "ماکرون از بایدن بابت لغو فروش زیردریایی گلایه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرون از بایدن بابت لغو فروش زیردریایی گلایه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید