سامانه ویدئوچک ایران ساخت در انتظار تأییدیه فنی فیفا

به گزارش وبلاگ حامد، یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پیروز به طراحی و ساخت سامانه داور ویدئویی یا ویدئو چک شد.

سامانه ویدئوچک ایران ساخت در انتظار تأییدیه فنی فیفا

به گزارش وبلاگ حامد، مهندس حسام الدین شاهرخ، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به طراحی و ساخت سامانه داور ویدئویی گفت: این سیستم از چند محصول زیرشاخه تشکیل شده است. شرکت از سال 1397 با سفارش فناوری رسانه سازمان صدا و سیما، طراحی بخش اسلوموشن که همان بخش اصلی این سیستم محسوب می گردد را شروع کرد و در انتهای سال 1398 نیز ساخت این بخش از محصول به سرانجام رسید.

وی در ادامه اضافه کرد: با به سرانجام رسیدن ساخت بخش اصلی محصول، در بخش های مختلف سازمان تست میدانی آن انجام شد. در حال حاضر نیز این محصول در تنها شبکه 4k ایرانی واحد سیار استان تبریز، تهران و بخش های دیگر سازمان مورد استفاده قرار گرفته است.

شاهرخ با تأکید بر این که بخش های دیگر مورد احتیاج برای این سیستم به وسیله شرکت طراحی و ساخته شده است، توضیح داد: سامانه ارتباط رادیویی داوران داخل زمین بازی با افراد مستقر در اتاق VAR، سیستم های ضبط تصاویر و ارتباطات با مانیتورینگ کنار زمین و فعالیت هایی از این قبیل در طی این چند سال اجرا شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان این که سامانه داور ویدئویی تکمیل شده و آماده تست است، شرح داد: سیستم آماده تست است. با فیفا نیز ارتباطات و مکاتباتی انجام شده و اسناد اولیه نیز برای آن ها ارسال شده است.

وی با یادآوری این امر که اطلاعات کلی سامانه داور ویدئویی به وسیله فیفا تأیید شده است، اضافه کرد: مطابق با فرایند فیفا، لازم است که سیستم در یک استادیوم نصب شده و یک بازی سی دقیقه ای انجام گردد. سپس باید تصاویر ضبط شده بازی برای فیفا ارسال و به وسیله آن ها آنالیز گردد. در صورتی که مسئله ای مشاهده نگردد، فیفا تأییدیه فنی اولیه را صادر می نماید.

دریافت تأییدیه فنی ویدئو چک از فیفا تا سرانجام فروردین 1401

شاهرخ، علت کندی در فرایند کار را وجود مشکلاتی از قبیل کرونا، تغییرات در فدراسیون فوتبال، اسپانسرهای فدراسیون و… دانست و اظهار امیدواری کرد که تا سرانجام فروردین سال 1401 موارد مورد نظر فیفا را ارسال نموده و تاییدیه فنی را دریافت کنیم.

شاهرخ با بیان این که در جهان تنها 4 یا 5 کشور این محصول را فراوری نموده اند، اظهار کرد: در جهان یک یا دو کشور در این حوزه بسیار شاخصند و رنکینگ بالایی دارند. این رجحان شامل بحث VAR، رسانه، واحدهای سیار و پخش صحنه های آهسته و … می گردد. شرکت به علت وجود حساسیت های بسیار در سازمان صدا و سیما، برترین محصول در این حوزه را که مرتبط با شرکت EVS بلژیک است را به عنوان مرجع انتخاب نموده است و سعی شد محصولی با همان مشخصات فراوری گردد.

وی در ادامه شرح داد: عملکرد این محصول با نمونه محصول مرجع در بخشی از فعالیت های صدا و سیما مقایسه شد. سامانه داور ویدئویی در بحث های مرتبط با کیفیت، NCOD، PSNR و تست فشار که شامل کار کردن بدون وقفه سیستم در 32 روز است نیز پیروز ظاهر شد.

امکانات ارائه شده سامانه داور ویدئویی به لحاظ کیفیت مطابق با فیچرهای فیفا

شاهرخ اظهار داشت: امکانات ارائه شده به وسیله سامانه داور ویدئویی از لحاظ کیفیت و کارآیی کاملاً مطابق با فیچرهای (Feature) مورد نظر فیفا است و همه آن ها را پشتیبانی می نماید.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، برنامه اصلی شرکت در سال 1401 را سامانه داور ویدئویی دانست و اظهار امیدواری کرد که پس از دریافت تأییدیه فیفا، سامانه را در استادیوم های مختلف نصب کنیم. طی صحبت هایی با شماری از استادیوم ها، در تلاشیم تا نخستین سامانه را در استادیوم امام رضا(ع) نصب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به گفت وگو با اسپانسر تیم های ملی در جهت ایجاد یک همکاری گفت: سعی بر آن است تا یک همکاری به صورت جامع و متمرکز ایجاد گردد. بدین صورت 10 تا 12 سیستم در یک دیتا سنتر بزرگ(data center) در تهران نصب می گردد و بقیه استادیوم ها با استفاده از فیبر به این مرکز وصل خواهند شد. نمونه مشابه چنین فعالیتی در روسیه و اسپانیا نیز اجرا شده است.

توسعه رادیوی اینترنتی خصوصی از دیگر برنامه های شرکت

شاهرخ از توسعه رادیو اینترنتی به عنوان برنامه دیگر شرکت صحبت کرد و اضافه کرد: می کوشیم تا بتوانیم مجوزهای ساترا را دریافت نموده و نخستین رادیوی خصوصی را که مجموعه های مختلف می توانند از آن استفاده نمایند، راه اندازی کنیم. این رادیو در بستر اینترنت بوده و با در اختیار قرار دادن پنل مخصوص به هر کاربر از جمله مجموعه هایی مثل دانشگاه ها، بانک ها و مؤسسات، فرصت داشتن رادیو و رسانه مخصوص به هر مجموعه را فراهم می آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سامانه ویدئوچک ایران ساخت در انتظار تأییدیه فنی فیفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ویدئوچک ایران ساخت در انتظار تأییدیه فنی فیفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید