تحقق دانشگاه کارآفرین با بهادادن به ایده ها و فراوری محصول، 15 طرح را به مرحله تجاری سازی رساندیم

به گزارش وبلاگ حامد، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه معتقد است که اگر سالانه از هر یک از ایده های دانشگاهی کارگاه یا کارخانه تولیدی ساخته گردد و به محصول برسیم، می توانیم ادعا کنیم که دانشگاه کارآفرین هستیم.

تحقق دانشگاه کارآفرین با بهادادن به ایده ها و فراوری محصول، 15 طرح را به مرحله تجاری سازی رساندیم

گروه استان های خبرگزاری وبلاگ حامد، نمی توانیم مرتب شعار دانشگاه کارآفرین بدهیم؛ اما هیچ کاری انجام ندهیم. با شعاردادن کار پیش نمی رود و باید عمل کنیم، باید تک تک طرح ها و ایده ها را آنالیز کنیم، ببینیم کدام طرح ها قابلیت فراوری محصول، تجاری سازی و صادرات دارد، اگر سالانه برای هر ایده مطلوب یک کارگاه راه اندازی کنیم، می توانیم ادعا کنیم که دانشگاه کارآفرین هستیم.

این جملات بخشی از تبادل نظری خبرنگار خبرگزاری وبلاگ حامد با عباس نعمتی رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه است که درباره برنامه ها، فعالیت ها و دستاوردهای این مرکز بیان شده است. مشروح تبادل نظر با وی در ادامه می آید.

وبلاگ حامد: خلاصه ای از تاریخچه و اهداف راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه بیان کنید.

نعمتی: استارت راه اندازی مرکز رشد واحدهای میانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در سال 1387 به عنوان نخستین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در استان آذربایجان شرقی و از نخستین مراکز رشد کشور زده شد اما گشایش رسمی آن سال 1388 بود.

از ابتدای راه اندازی مرکز رشد واحد میانه مسئولیت آن را به عهده داشته ام. هدف از راه اندازی مرکز رشد این بود که کارگاه یا مکانی برای اجرای طرح ها و ایده های نخبگان و مخترعان ایجاد و به سمت دانشگاه کارآفرین حرکت کنیم.

سال اول فعالیت دو شرکت توسط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی میانه ایجاد شد. با اینکه کارها به سختی پیش می رفت، تا به امروز توانسته ایم حدود 15 طرح را به مرحله تجاری سازی برسانیم. این مرکز رشد جزء نخستین مراکز رشدی بود که توانستیم بودجه خود را از خارج از دانشگاه جذب و از پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی دریافت کنیم.

وبلاگ حامد: پس از ورود به دانشگاه چه مدت طول کشید تا مرکز رشد را راه اندازی کنید؟

نعمتی: قبل از اینکه در این واحد دانشگاهی عضو هیئت علمی شوم، سرپرستی تیم های تحقیقاتی را عهده دار بودم و تیم های تحقیقاتی مانند تیم روباتیک، سازه های ماکارونی و اختراعات را راه اندازی کردم. مسئولان وقت دانشگاه وقتی علاقه و جدیت بنده را دیدند، پیشنهاد دادند که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان را در دانشگاه که از سال 80 در آن عضو بودم، راه اندازی کنم و اتفاق راه اندازی مرکز رشد سال 88 رخ داد.

تا به امروز چهار هسته و 15 واحد فناور از مرکز رشد واحد میانه خارج شده اند و اکنون واحد فناور و شرکت دانش بنیانی نداریم. چند مورد از طرح های مرکز رشد اما به مرحله تجاری سازی رسیده و اکنون به فروش هم می رسند.

وبلاگ حامد: درباره محصولات دانش بنیانی که در مرکز رشد واحد میانه فراوری شده شرح دهید.

نعمتی: نخستین محصول دانش بنیان مرکز رشد واحد میانه دستگاه تعویض روغن الکترومکانیکی بوده که قابل نصب روی خودروهاست و به مرحله تجاری سازی رسیده است. محصول بعدی سیستم پردازش تصویر برای سیستم های امنیتی و حفاظتی است که می تواند بر اساس پردازش تصویر چهره افراد را شناسایی کند و می توان برای محیط های امنیتی از آن استفاده کرد.

دستگاه سنجش تراکم خاک محصولی دیگر از واحد میانه بوده که نیازمند توجه مسئولان دانشگاهی، نمایندگان مجلس و مسئولان مربوط است و اگر حمایت گردد، قابل استفاده برای راه سازی و دیگر موارد مربوط به محصول است؛ اما متاسفانه همراهی نکردن مسئولان و پیچ و خم های اداری زیاد، کارها را سخن و زمانبر می نماید.

وبلاگ حامد: برنامه فعلی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه چیست؟

نعمتی: موضوع هسته های فناور و دوره پیش رشد و رشد ازجمله برنامه های مهم ماست، در واقع در خصوص برنامه به حالت اشباع رسیده ایم به ویژه در شهرهای کوچک تر که رقابت شدید است. در جلساتی که در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه و دیگر جلسات مانند استانداری حضور داشته ام به مسئولان پیشنهاد دادم که اگر از نخبگان، پژوهشگران و کارآفرینی حمایت می گردد! از همین اختراعات و طرح های موجود حمایت کنید و سالانه برای یکی از آنها یک کارخانه بسازیم که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

اگر در هر استان سالانه یک کارگاه یا کارخانه از ایده های دانشگاهی ساخته گردد، دانشگاه کارآفرین می شویم، نمی توانیم مرتب شعار دانشگاه کارآفرین بدهیم؛ اما هیچ کاری انجام ندهیم. با شعاردادن کار پیش نمی رود و باید عمل کنیم، باید تک تک طرح ها را آنالیز کنیم، ببینیم کدام طرح ها قابلیت تجاری سازی و صادرات دارد.

وبلاگ حامد: درباره اهداف و برنامه های پیش روی مرکز رشد واحد میانه بگویید.

نعمتی: با توجه به کمبود بودجه، سعی می کنیم شرکت ها را درگیر دوره های رشد و پیش رشد نکنیم. نمی خواهیم آمار بدهیم که سالانه 20 شرکت و 20 طرح و ... داریم؛ اما از طرح های مطمئن که به مرحله تجاری سازی و فراوری می رسند، حمایت می کنیم. با تجربه 12 ساله در این راستا معتقدم که باید کار را به خوبی و با نتیجه خوب و مطمئن انجام دهیم.

اکنون مراجعه حضوری به دلیل کرونا کم رنگ شده است؛ اما دانشجویان یا نخبگانی که درباره طرح هایشان تماس می گیرند در صورت اطمینان از اهمیت و درآمدزابودن طرح به وبلاگ حامدن یاری و با توجه به شرایط موجود از طرح مورد اطمینان حمایت می کنیم و در راستا تصویب و تأیید قرار می دهیم؛ چراکه مشکل اصلی و فعلی بودجه است و باید با برنامه باشیم.

وبلاگ حامد: چه راه چارههایی برای برطرف مسائل به ویژه بودجه دارید؟

نعمتی: معتقدم اگر پارک علم و فناوری دانشگاه که در تهران فعال است در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال گردد، شاهد دگرگونی های زیادی خواهیم بود؛ اما گویا به دلیل ساختاری که وجود دارد در هر استان یک پارک علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می تواند فعالیت داشته باشد.

راه چاره پیشنهادی این است که برای پیشرفت مراکز رشد، باید شعبه ای از پارک علم و فناوری را به دانشگاه آزاد استان ها بدهیم و تمام مراکز رشد، شتاب دهنده ها و ... را زیر نظر پارک علم و فناوری استان ها اداره کنیم. طرح های موجود در واحدهای دانشگاهی منتخب و به استان ارائه شوند و از ظرفیت مدیران مراکز رشد هم به عنوان عضو در جلسات پارک علم و فناوری استفاده گردد. معتقدم که با این شیوه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فناوری و مرکز رشد به پیشرفت می رسد.

4117/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تحقق دانشگاه کارآفرین با بهادادن به ایده ها و فراوری محصول، 15 طرح را به مرحله تجاری سازی رساندیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق دانشگاه کارآفرین با بهادادن به ایده ها و فراوری محصول، 15 طرح را به مرحله تجاری سازی رساندیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید