حمله قلبی در زنان جوان مرگبارتر است

به گزارش وبلاگ حامد، سکته قلبی جدی ترین نوع حمله قلبی است که در مدت زمان طولانی وقفه در خون رسانی ناشی از انسداد کامل عروق کرونر وجود دارد.

حمله قلبی در زنان جوان مرگبارتر است

شایع ترین علامت هم برای مردان و هم برای زنان، در حمله قلبی درد قفسه سینه است

براساس یک پژوهش جدید، زنانی که در سن کمتر از 50 سال دچار حمله قلبی می شوند در مقایسه با مردان بیشتر محتمل است که یک دهه پس از حمله قلبی فوت نمایند. دانشمندان دریافتند در دوره 11ساله پس از وقوع حمله قلبی، نرخ مرگ زنان و مردان در بیمارستان یا به واسطه عوارض قلبی تقریباً یکسان است.

اما خطر مرگ ناشی از عوارض دیگر در همان دوره برای زنان 60 درصد بیشتر می گردد.

محققان معتقدند این به این دلیل است که سیگار کشیدن، دیابت، افسردگی و فشار های اجتماعی بر روان بیماران در مجموع ممکن است در مقایسه با مردان اثرات منفی بیشتری بر زنان داشته باشد، چنان که آن اثر منفی از مزایای محافظت هورمون استروژن در زنان هم بیشتر باشد.

نویسنده ارشد این پژوهش، پروفسور رون بلانکشتاین از دانشکده پزشکی هاروارد در ایالات متحده می گوید: گفتنی است که به طور کلی بیشتر حملات قلبی در افراد زیر 50 سال در مردان رخ می دهد و فقط 19 درصد افراد در این تحقیق زن بودند.

گرچه زنانی که در سنین جوانی دچار حمله قلبی می شوندف اغلب علائمی مشابه مردان را از خود بروز می دهند، اما به احتمال زیاد بیشتر به دیابت مبتلا هستند، از نظر اقتصادی-اجتماعی صندلی ضعیف تری دارند و در درازمدت بیشتر محتمل است که دچار مرگ زودهنگام شوند.

این مطالعه که چهارشنبه گذشته در نشریه قلب اروپایی منتشر شد، براساس آنالیز وضع 404 زن و 1693 مرد انجام گرفته است که بین سال های 2000 و 2016 اولین حمله قلبی (سکته قلبی) را داشتند و در دو بیمارستان بوستون؛ یعنی بیمارستان بریگام و زنان و بیمارستان عمومی ماساچوست، بستری شده بودند.

آن ها دریافتند که بعد از بستری در بیمارستان بر اثر حمله قلبی، زنان کمتر از مردان بعضی از درمان های پزشکی را مانند آسپرین، بلاکرها، بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسی و استاتین ها در دوران پس از مرخصی از بیمارستان دریافت می نمایند.

طی سکته قلبی، خون رسانی به قلب به طور ناگهانی معمولاً به واسطه ایجاد یک لخته مسدود می گردد و توقف خون رسانی می تواند آسیب جدی به عضله قلب وارد کند.

درمان می تواند شامل آنژیوگرافی عروق قلبی باشد که در آن یک سوند برای تزریق رنگ به داخل رگ خونی وارد می گردد تا بتوان این گونه با تصویر اشعه ایکس تنگی یا انسداد رگ های خونی را شناسایی کرد.

سپس معمولا برای باز نگه داشتن رگ خونی یا دور زدن قسمت مسدود با جراحی یک استنت در داخل رگ قلب قرار داده می گردد.

پژوهش اجرا شده نشان می دهد که زنان کمتر این درمان ها را دریافت نموده اند. 93.5 درصد زنان در مقابل 96.7 درصد مردان آنژیوگرافی عروق قلبی را دریافت نموده اند و در مقابل 92.6 درصد مردان تنها 82.1 درصد زنان استنت در داخل رگ قلبی شان قرار گرفته است.

پروفسور بلانکشتاین می افزاید: در حالی که برای ارزیابی دلایل اساسی این تفاوت ها بین مردان و زنان به مطالعات بیشتری احتیاج است، پزشکان باید تمام عوامل خطرناک قابل اصلاح را که ممکن است بر مرگ ناشی از حوادث قلبی عروقی و غیرقلبی عروقی تأثیر بگذارد، ارزیابی و در صورت امکان درمان نمایند.

این می تواند در حالت ایده آل، قبل از حمله قلبی از آن پیشگیری کند یا پس از حمله قلبی عوارض را درمان کند.

برای درک بهتر عوارض حمله قلبی در سنین جوانی در میان زنان، احتیاج به تحقیقات بیشتری داریم تا عوامل خاص جنسیتی را که ممکن است متضمن خطر عظیم تری برای زنان در گروه مورد مطالعه ما بوده است، ارزیابی کنیم. زنان با وجود سن مشابه، کمتر از مردان دچار سکته قلبی می شوند (46.3 درصد برای زنان در مقایسه با 55.2 درصد برای مردان)، اما بیشتر به بیماری کرونر غیرانسدادی مبتلا هستند.

سکته قلبی جدی ترین نوع حمله قلبی است که در مدت زمان طولانی وقفه در خون رسانی ناشی از انسداد کامل عروق کرونر وجود دارد.

شایع ترین علامت هم برای مردان و هم برای زنان، درد قفسه سینه است که در تقریباً 90 درصد بیماران شرکت نماینده در این مطالعه مشاهده شده بود، اما احتمال بروز علائم دیگر مانند تنفس سخت، تپش قلب و خستگی در خانم ها بیشتر بود.

دکتر مریسیا توئیت، استادیار پزشکی در کالج پزشکی و علوم کلینیک مایو در مینه سوتا در یادداشتی که همراه این مقاله منتشر شد به این نکته اشاره می نماید که افسردگی در بین زنان در این مطالعه دو برابر بیشتر از مردان است.

وی می نویسد: زنان جوان مبتلا به افسردگی شش برابر بیشتر از زنان بدون افسردگی دچار بیماری عروق کرونر قلب می شوند.

این مطالعه نشان گر احتیاج مبرم به مطالعه درباره بیماری های قلبی عروقی در جوانان به ویژه زنان و یافتن روش های بهبود و جلوگیری از مرگ در آن ها است.

ما می توانیم با افزایش آگاهی درباره بیماری های قلبی و ترویج سبک زندگی متضمن سلامت قلب در جوامع خود در جهت رسیدن به این هدف کوشش کنیم. از جمله کار هایی که می توان کرد تعامل با سیاستگذاران و ترویج اقدامات پیشگیرانه اولیه یا ثانویه در اقدامات بالینی است.

همچنین، طراحی مطالعاتی که تفاوت های جنسیتی را در نظر بگیرند، تسهیل در گنجاندن بیماران زن در آزمایشات بالینی و درخواست داده های مبتنی بر جنسیت هنگام آنالیز مقالات ارسال شده به نشریات علمی و گزارش تفاوت های جنسیتی در تحقیقات منتشر شده از جمله دیگر اقداماتی است که به افزایش درک ما از این معضل یاری می نماید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید

به "حمله قلبی در زنان جوان مرگبارتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله قلبی در زنان جوان مرگبارتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید