جدیدترین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، سهمیه ها زمان دار می شوند

به گزارش وبلاگ حامد، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه همه سهمیه های کنکور مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی زمان دار باید شوند، گفت: تعدادی از سهمیه های فعلی کنکور با هم تناقض دارند.

جدیدترین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، سهمیه ها زمان دار می شوند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه وبلاگ حامد، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه یک صد و پنجاه و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه این جلسه درباره سهمیه های پذیرش آزمون سراسری بود، گفت: در جلسه صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماده 7 مصوبه سیاست ها و ضوابط سنجش و پذیرش، به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تکلیف شد که طی مدت 6 ماه سیاست ها و سهمیه های کنکور را آنالیز و کامل نمایند.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز تمام مسئولان مرتبط با بحث سهمیه های کنکور حضور داشتند، گفت: موضوع امروز معطوف به ساماندهی سهمیه های کنکور بود، نکته ای که به عنوان مقدمه همه تاکید داشتند این بود که طی سالیان دراز ما مصوبات متعددی برای سهمیه های مختلف در کنکور به اقتضا و اضطرار داشتیم، مکان ها و زمان های مختلف اقتضائاتی بود؛ کمبود فضای دانشگاه ها، اقتضائاتی را ایجاد می کرد و لازم بود بعد از گذشت سالیان دراز جمع بندی و ساماندهی گردد.

تعدادی از سهمیه های کنکور با هم متناقض هستند

کبگانیان با تاکید بر اینکه سهمیه های کنکور ساماندهی می شوند، نه حذف، اعلام نمود: در حال حاضر 26 سهمیه فعال در کنکور داریم که اکثرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی هستند، بعضا تعدادی از این سهمیه ها با هم متناقض هستند یا بعضا از حیز انتفاع خارج شده و باید بازنگری شوند، بنابراین یک بازآرایی در بحث سهمیه ها لازم بود، نکته دیگر اینکه عموم مردم چنین خواسته هایی را از ما دارند که حقوق عامه رعایت گردد و همه احساس نمایند که عدالت در حال انجام شدن است.

وی ادامه داد: در جلسه امروز چند مورد دقیق تر آنالیز شد، ما قرار نداشتیم امروز به مصوبه ای برسیم چون موضوع بسیار جدی است، مقداری سهمیه بومی گزینی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است آنالیز شد، مزایای این سهمیه آنالیز شد که بر اساس آن امکان افزایش قبولی عزیزانی که در منطقه ها کم برخوردارتر هستند، بیشتر می گردد، تاکید شد که ماندگاری فارغ التحصیلان در استان خودشان می تواند خوب باشد اما این سهمیه نکات منفی هم دارد که باید ساماندهی گردد، اول اینکه داوطلبان منطقه ها کم برخوردارتر شانس قبولی در استان ها و دانشگاه های شهرهای برخوردارتر را کمتر دارند، آماری که مطرح می شد، این بود که این سهمیه به ضرر عزیزان منطقه ها محروم است ضمن اینکه ارتباط بین اقوام و رفت و آمد استان ها با این سهمیه کمتر شده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه ایثارگران در مواقع مختلف از خودگذشتگی داشتند و قطعا وظیفه نظام حمایت از این عزیزان است، گفت: در عین حمایت باید مراقب باشیم که نکات منفی این سهمیه ها پررنگ نگردد.

وی گفت: مقداری عدم توازن حداقل سطح علمی در سهمیه ایثارگران گزارش شده است و قرار شد که آنالیز دقیقی در این زمینه انجام گردد، امروز قرار شد اختلاف رتبه ورودی کنکور برای ما مرجع تصمیم گیری نباشد و این هیجان را در طول تحصیل آنالیز کنیم با توجه به این نکات که چند نفر از این سهمیه مشروط و چند نفر ممتاز هستند، ریاست بنیاد شهید نیز امروز آمار خوبی دادند که قرار شد در کمیسیون مربوطه آنالیز گردد.

به گفته کبگانیان، برای ایثارگران 25 درصد مصوبه خوبی در کنکور داریم، برای ایثارگران 5 درصد هم مصوبه خوبی داریم اما یک امکان جا به جایی بین این سهمیه های خالی شده گاهی آسیب ایجاد می نماید وگرنه تک تک مصوبه ها بد نیستند، ولی مجوزهایی که در بعضی زمان ها داده شده باید آنالیز گردد.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه امروز نکاتی مطرح شد از جمله اینکه باید حمایت ها و تشویق نظام برای منطقه ها محروم و ایثارگران تداوم داشته باشد،گفت: ساماندهی این سهمیه ها به معنای حذف اینها نیست.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: نکته دوم مطرح شده در جلسه امروز پرهیز از ایجاد شکاف علمی زیاد بین داوطلبان چه با سهمیه و چه آزاد بود، در یک کلاس دانشگاه وقتی اختلاف سطح علمی بیش از یک مقداری باشد آن کلاس نامتوازن می گردد، قطعا در ساماندهی باید این مورد درنظر گرفته گردد.

وی با بیان اینکه باید بین جمعیت ثبت نام نمایندگان و پذیرفته شدگان تناسبی رعایت گردد، گفت: با بحث های مختلفی که صورت پذیرفت اتفاق نظر بود که با سهمیه های کنکور صفر و صدی برخورد نمی گردد و سهمیه ها سامان دهی می شوند، آنالیز ها امروز ارجاع شد به کمیسیون علم و آموزش و سپس در صحن شورا مطرح می گردد. ایده آل این است که عزیزان توانمندسازی و حمایت شوند.

کبگانیان با تاکید بر اینکه همه سهمیه های مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی زمان دار باید شوند، گفت: سهمیه زلزله در فلان منطقه طبیعی است که تا چند سال محدود باید رعایت می شد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رعایت نموده بودیم اما بعضی زمان نگذاشته بودند.

ساماندهی سهمیه های کنکور مربوط به کنکور 1401 نیست

وی تاکید نمود که ساماندهی سهمیه های کنکور مربوط به کنکور 1401 نیست و تغییر در سهمیه ها شاید به سال های 1402 یا 1403 برسد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ترسیم خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیه ها در جلسه امروز، اعلام نمود: تجمیع و بهینه سازی سهمیه های متنوع و متعدد و بعضا متناقض در جهت تقویت ملاک های علمی سنجش، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی های آموزش عالی، برقراری عدالت آموزشی با توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی، حمایت از منطقه ها کمتر برخوردار با تخصیص هدفمند ظرفیت و سهمیه، حمایت از جوانان با شرایط علمی مناسب با مشخص حدنصاب نمره علمی قابل قبول، ایجاد تلفیق فرهنگ ها و همدلی بین اقوام مختلف، ایجاد رقابت سالم بین داوطلبان و افزایش احساس رضایت در آنها و ایجاد امید به اصلاح و بهبود قوانین و مقررات در افکار عمومی خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیه های کنکور هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "جدیدترین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، سهمیه ها زمان دار می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، سهمیه ها زمان دار می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید