افزایش نرخ تورم در عربستان طی ماه گذشته

به گزارش وبلاگ حامد، نرخ تورم در عربستان طی ماه فوریه 1.6 درصد افزایش یافت.

افزایش نرخ تورم در عربستان طی ماه گذشته

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ حامد،نرخ تورم در عربستان سعودی در ماه فوریه سال جاری به 1.6 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت.

اداره کل آمار عربستان امروز سه شنبه در بیانیه ای گفت که افزایش نرخ تورم در این کشور به دلیل افزایش 4.3 درصدی قیمت حمل و نقل و 2.4 درصدی قیمت مواد غذایی و نوشیدنی است.

افزایش قیمت بنزین بیشترین تأثیر را بر افزایش تورم در ماه فوریه نسبت به فوریه 2021 داشته است.

اداره حمل و نقل با افزایش 26.7 درصدی قیمت بنزین 4.3 درصد افزایش داشته است.

بخش مواد غذایی و آشامیدنی نیز افزایش 2.4 درصدی، متاثر از افزایش 2.6 درصدی قیمت مواد غذایی، که متأثر از افزایش 7.9 درصدی قیمت سبزیجات بوده است، ثبت کرد.

شاخص قیمت مصرف کننده برای فوریه 2022 در مقایسه با ژانویه 2022 نسبتاً ثابت بود و 0.3٪ افزایش یافت.

شاخص تورم ماهانه متاثر از افزایش 0.4 درصدی خوراکی ها و آشامیدنی ها بوده است.

تورم در عربستان سعودی در ژانویه گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حدود 1.2 درصد به طور سالانه افزایش یافت . بر اساس گزارش اداره کل آمار عربستان قیمت حمل و نقل 4.9 درصد عمدتاً به دلیل افزایش 34.5 درصدی قیمت بنزین افزایش یافت. همچنین بخش آموزش 6.3 درصد و بخش غذا و آشامیدنی 4.9 درصد افزایش داشت.

افزایش قیمت در عربستان سعودی در زمانی رخ داد که نرخ تورم در ایالات متحده در 4 دهه اخیر به طور بی سابقه ای افازیش یافت.

افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی به صورت سالانه همزمان با شیوع ویروس کرونا است که کشورها را وادار به بستن مرزهای خود کرد. عربستان سعودی به دلیل کمبود منابع آبی برای کشاورزی، بیشتر مواد غذایی خود را از کشورهای خارجی وارد می کند.

نرخ تورم در بخش مواد غذایی کماکان در سطح بالایی به جای مانده که احتمالا بخشی از آن به خاطر قرنطینه ها و تمایل مردم برای ذخیره سازی گسترده این اقلام است و پیش بینی می شود که با توجه به اجرایی شدن لایحه افزایش اقتصادیات بر ارزش افزوده، نرخ تورم در سطح بالای فعلی بماند.

عربستان سعودی در جولای 2020 در پی سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضای نفتی و کاهش درآمدهای دولت، نرخ اقتصادیات بر ارزش افزوده را به 15 درصد افزایش داد و کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده است.

عربستان سعودی برای هفتمین سال متوالی با کسری بودجه روبروست و کارشناسان بر این باورند که ریاض برای جبران این کسری، از ذخایر خود استفاده خواهد کرد. آمار و ارقام از این مسئله حکایت دارد که ذخایر ریاض در حال اتمام است و پیش بینی می شود که این ذخایر از 92 میلیارد دلار در سال 2020 به 74.6 میلیارد دلار در سال آینده برسد.

شاخص قیمت مصرف کننده نشان دهنده تغییرات در قیمت هایی است که مصرف کنندگان برای یک سبد ثابت از کالاها و خدمات متشکل از 490 کالا می پردازند.

مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی در اوایل دسامبر گذشته پیش بینی کرد که سال 2022 سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

مؤسسه تحقیقات اقتصادی کپیتال ایکانامیکس گفت: پیش بینی می شود که تورم در عربستان در 2022 و 2023 بین 1 تا 2 درصد باقی می ماند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "افزایش نرخ تورم در عربستان طی ماه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ تورم در عربستان طی ماه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید