چرا دنیا از حیوانات غول پیکر تهی شد؟

به گزارش وبلاگ حامد، زومیت نوشت: معمای دلیل کوچک شدن اسب های آلاسکا، لاک پشت های نهان گردن و مارمولک های جزیره در طول زمان، ممکن است در مطالعه ای نو حل شده باشد.

چرا دنیا از حیوانات غول پیکر تهی شد؟

مطالعه ای نو عواملی را آشکار می نماید که بر تغییر اندازه بدن حیوانات در طول زمان اثر دارند و دلیل ناسازگاری بین سوابق فسیلی را شرح می دهد. به گزارش وب سایت سای تک دیلی، پژوهش نو پییشنهاد می نماید که اندازه حیوانات در طول زمان به دو عامل اکولوژیکی مهم یعنی شدت رقابت مستقیم برای منابع بین گونه ها و خطر انقراض از سوی محیط وابسته است.

مطالعه نو که 18 ژانویه در مجله Communications Biology منتشر شد، به یاری مدل های کامپیوتری شبیه سازی تکامل نشان می دهد چرا همان طور که سوابق فسیلی نشان می دهند، بعضی از گونه ها در طول زمان کوچک تر شده اند.

به گفته نویسندگان، پژوهش آن ها نشان می دهد اندازه حیوانات در طول زمان می تواند بسته به زیستگاه یا محیط، بزرگ تر یا کوچک تر گردد.

در مکان ها و زمان هایی که رقابت زیادی بین گونه های مختلف برای غذا و سرپناه وجود دارد، اندازه حیوانات اغلب با توسعه گونه ها کوچک تر می گردد و حیوانات با توزیع منابع و رقبا سازگار می شوند. به عنوان مثال، اسب های کوچکی که در دوره یخبندان در آلاسکا زندگی می کردند، به خاطر تغییرات اقلیمی و پوشش گیاهی به سرعت کوچک شدند.

به نقل از مقاله مطالعه، جایی که رقابت مستقیم کمتر است، اندازه ها معمولاً بزرگ تر می شوند؛ هرچند بزرگ بودن و کم بودن تعداد موجب گردد که حیوانات در برابر مرگ آسیب پذیرتر شوند؛ مانند آنچه برای دایناسورها رخ داد.

تغییر عوامل اکولوژیکی به شرح این موضوع یاری می نماید که چرا سوابق فسیلی چنین ترکیبات گیج گننده ای از الگوهای تکامل اندازه را نشان می دهند که در آن بعضی از گونه ها در طول زمان کوچک و بعضی بزرگ می شوند.

پژوهشگران مطالعه خود را با به چالش کشیدن تناقض در شواهد فسیلی مطرح شده در قانون کوپ انجام دادند. این قانون از نام ادوارد کوپ، دیرینه شناس قرن 19 گرفته شده است که با آنالیز سوابق فسیلی متوجه شد بعضی از گروه های حیوانی در طول هزاران و میلیون ها سال اندازه های بزرگ تری تکامل داده اند.

به عنوان مثال، اجداد اسب های اولیه حیوانات کوچکی به اندازه سگ بودند که اندازه آن ها در طول زمان افزایش پیدا کرد و درنهایت اسب های امروزی را به وجود آورد. بااین حال، شواهد فسیلی روندهای متناقضی را نشان می دهد که در آن اندازه در بعضی از گروه ها کاهش پیدا نموده، اما در بعضی از گروه ها نه.

مطالعه نو با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری سه الگوی تکاملی متمایز تغییر اندازه بدن را شناسایی می نماید که تحت شرایط مختلف ظاهر می شوند.

افزایش تدریجی اندازه در طول زمان

این حالت زمانی اتفاق می افتد که رقابت بین گونه ها بیشتر براساس اندازه بدن نسبی آن ها معین گردد تا تفاوت در محل زندگی. به عنوان مثال، اندازه چندین جنس از گونه های جانوران دریایی (مثلا بی مهرگان) به تدریج در طول میلیون ها سال افزایش یافت.

افزایش اندازه و در پی آن انقراض

در این جا بزرگ ترین حیوانات به طور مکرر منقرض می شوند و فرصت هایی را برای گونه های دیگر فراهم می نمایند تا جای آن ها را بگیرند و بدن های بزرگ تری تکامل دهند و این چرخه ادامه پیدا می نماید. انقراض های جمعی بیشترین ضربه را به شکارچیان بزرگ راس هرم وارد کرد. پستانداران و پرندگان خیلی بزرگ مانند دایناسورها و خزندگان بالدار بزرگ به طورخاص دربرابر انقراض آسیب پذیر بودند.

کاهش تدریجی اندازه در طول زمان

شبیه سازی ها خلاف قانون کوپ را نیز پیش بینی کرد. گونه ها در طول زمان کوچک می شوند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که رقابت زیاد باشد و در زیستگاه و استفاده از منابع قدری همپوشانی وجود داشته باشد. همان طور که گونه ها تکامل پیدا می نمایند و هرکدام کنام متمایز خود را پیدا می نمایند، با فشار تکاملی برای کاهش اندازه بدن روبرو می شوند. کاهش اندازه بدن در مطالعات گذشته در مهره داران، ماهی های استخوانی، لاک پشت های نهان گردن، اسب های عصر پلیستوسن آلاسکا و مارمولک های جزیره گزارش شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چرا دنیا از حیوانات غول پیکر تهی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دنیا از حیوانات غول پیکر تهی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید