واژه نامه جامع فناوری نانو منتشر و به بازار عرضه شد

به گزارش وبلاگ حامد، واژه نامه جامع فناوری نانو حاوی اصطلاحات و تعارف 15 استاندارد ملی است که می تواند برای به کارگیری زبانی یکسان و صحبح در حوزه نانو استفاده شود.

واژه نامه جامع فناوری نانو منتشر و به بازار عرضه شد

به گزارش گروه فناوری وبلاگ حامد، واژه نامه جامع فناوری نانو که به تازگی به همت مهوش سیفی، از سازمان ملی استاندارد و الهه اسلامی پور از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو منتشر و به بازار عرضه شده است حاوی اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه 15 استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است. این واژه نامه می تواند به عنوان یک مرجع رسمی برای به کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

در فناوری نانو، با توجه به تنوع و گستردگی واژگان به کاررفته، ایجاد نظم و یکسان سازی مفاهیم، موجب درک بهتر و کاربرد صحیح تر آن ها می شود. از سوی دیگر، همگام با توسعه و تحولات ایجاد شده در فناوری نانو، عبارات و اصطلاحاتی که به منظور تسهیل ارتباطات به کار می فرایند نیز خاص تر و دقیق تر شده اند؛ بنابراین هماهنگ سازی اصطلاحات و تعاریف واژه های مرتبط با فناوری نانو هدفی بسیار مهم، به منظور دستیابی به یک درک مشترک و استفاده یکدست و یکپارچه در سراسر جوامعی است که فناوری نانو در آن ها در حال توسعه و استفاده است.

واژه نامه فناوری نانو مجموعه ای از واژگان به کار رفته در متون علمی، تخصصی و صنعتی حوزه فناوری نانو است که در این مجموعه گردآوری شده است. این واژه نامه، شامل اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه 15 استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است که 13 استاندارد براساس استاندارد های ملی واژه نامه های فناوری نانو بوده (سری INSO-ISO 80004) که در قسمت های مختلف و براساس موضوعات مختلف منتشر شده و دو استاندارد دیگر نیز که به آن اضافه شده است مربوط به اصطلاحات اندازه شناسی در فناوری نانو (نانومترولوژی) و دیگری در مورد تعاریف شاخص های فناوری نانو است.

در انتهای واژه نامه، فهرست الفبایی کل واژگان به فارسی و انگلیسی ارائه شده است. علاوه برآن در یک پیوست جداگانه تمامی واژگانی که در طی جلسات کمیسیون های فنی تدوین یک صد استاندارد ملی فناوری نانو مورد بحث و بررسی قرار گرفته نیز ارائه شده است.

با توجه به اینکه اصطلاحات، تعاریف و مفاهیم ارائه شده در این واژه نامه براساس استاندارد های ملی و بین المللی و با نظر متخصصان، صاحب نظران و پژوهشگران حوزه فناوری نانو و هماهنگ با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، این واژه نامه می تواند به عنوان یک مرجع رسمی برای به کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

امید است شرکت های حوزه فناوری نانو، مراکز پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، اساتید دانشگاه و دبیران تدوین استاندارد در زمینه فناوری نانو از این پس با استفاده از این مرجع به درک مشترک و صحیحی از ادبیات نوظهور فناوری نانو دست یابند که موجب تسهیل در ارتباطات تخصصی و تجاری خواهد شد.

در گردآوری این واژه نامه الهه اسلامی پور از گروه استاندارد و ایمنی در طول دو سال با خانم سیفی، نماینده ریاست سازمان ملی استاندارد و مشاور گروه استاندارد، همکاری داشته اند. این واژه نامه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تهیه و تدوین شده و در اسفندماه 1398 به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "واژه نامه جامع فناوری نانو منتشر و به بازار عرضه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واژه نامه جامع فناوری نانو منتشر و به بازار عرضه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید